Mia Marie May 20, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I ukens blogginnlegg skal jeg ta for meg hva growth hacking er, hvordan det fungerer og vise med et eksempel på et stort selskap som bruker growth hacking aktivt.

Hva er Growth Hacking?

Growth hacking er et begrep fra 2010, og mannen bak er Sean Ellis. Man kan si det er et relativt nytt begrep, for det er nok ikke så mange som faktisk vet hva det innebærer. Alle har til enhver tid gjort et Google søk, og når du gjør det kommer det opp haugevis med ulike annonser. Dette er annonser som bedriften betaler for, for å havne høyt oppe på 1. side, altså, de kjøper seg annonseplasser. De betaler ikke en satt pris, men for hvor mange klikk annonsen får, så det kan være alt fra 1kr til flere tusen. Så kan man jo spørre seg, hvordan kan nye bedrifter, uten penger, greie å konkurrere med de eksisterende bedriftene?

Enkelt kan man beskrive growth hacking som en type annerledes markedsføringsmetode hvor det handler om å tenke utenfor boksen, og på norsk kan man kalle det datadrevet markedsføring. I den verdenen vi lever i nå hvor konkurransen mellom bedrifter kun vokser og vokser, i samspill med samfunnet vårt i endring, blir det igjen bare vanskeligere og vanskeligere å oppnå ønsket oppmerksomhet fra folket/kundene. Så, om man er er ny bedrift så må man som sagt tenke utenfor boksen. Kanskje utenfor komfortsonen, men nyoppstartede bedrifter har gjerne ikke så mye penger å bruke på markedsføring, og må dermed komme med andre løsninger.

Hvordan ta i bruk Growth Hacking?

Et eksempel på noen som har vokst mye på kort tid er Instagram. Selskapet ble etablert i oktober 2010 og har i dag over 150 millioner registrerte bruker verden over. Hele poenget til growth hacking er å «finne de mest effektive knepene for å vokse raskt», og det har Instagram skjønt.

Når man skal ta i bruk growth hacking må man være kreativ og man er nødt til å tørre å feile. Gjerne gjennom flere raske eksperiment, enn et stor som tar lang tid – lag heller 100 små kampanjer, enn èn stor. Å tørre å feile er man nødt til, i det hele og lange vil det til slutt ikke ha noe å si, for tiden man har brukt på 100 små kampanjer er allerede mindre tidskrevende og billigere enn ett stort eksperiment. Det viktigste er å finne hvert fall ett eksperiment som fungerer.

Bilde hentet fra https://hypergrowth.consulting/

Det handler om å teste->tilpasse->gjenta, og greier man å se verdien i mislykkede forsøk, vell så mye som man ser verdien i vellykkede forsøk har man kommet langt.

/Mia

Kilder

https://kult.design/growth-hacking

https://www.fullstakk.no/growth-hacking