HannaStubb May 24, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Jeg har mange ganger lurt på hvorfor noen bedrifter ser ut til å bare vokse og vokse, spesielt i markeder som er preget av sterk konkurranse. Hvordan skal oppstartsbedrifter kunne konkurrere med veletablerte selskapers millionbudsjetter for markedsføring og produktutvikling? Det finnes en strategi, eller egentlig er det mer som et målrettet metodikk, som kontinuerlig hjelper bedriften til å søke etter nye mer effektive måter å skaffe seg vekst på. Denne metodikken omtales som growth hacking, som kan oversettes til vekstmarkedsføring.

Bilde hentet fra denne bloggen om growth hacking

HVA ER GROWTH HACKING?

Begrepet «growth hacking» ble introdusert av Sean Ellis, som i dag er administrerende direktør (CEO) og grunnlegger av GrowthHackers.com. Vekstmarkedsføring handler om hvordan bedrifter gjennomfører tester og eksperimenterer med ulike prosesser og aktiviteter i hele kundereisen for å oppnå vekst. Ved å analysere eksperimentene, som ofte kalles «growth hacks», kan bedriften kartlegge hvilke områder av kundereisen som har størst potensiale for vekst og hvilke tiltak som må iverksettes. Irenge Kazonza skrev på Medium i 2018 at «målet er å maksimere markedsaktivitetens og produktets evne til å holde på kunder og få flere kunder uten å bruke mer penger på betalte markedskanaler».

HVORDAN KAN BEDRIFTER BRUKE DET?

Growth hacking beskrives i mange tilfeller som om noen kommer på nye smarte og mer effektive måter eller «hacks» for å skape vekst for bedriften. I virkeligheten er det en rekke deler som må være tilstede før man i det hele tatt kan begynne å “hacke” noe som helst. For det første kan det være lurt å finne ut om produktet ditt faktisk er ønsket av markedet. I dagens digitale samfunn hvor sammenlikninger og reviwes bare er et klikk unna, er det svært liten sannsynlighet for at dårlige og lite ønskede produkter overlever i lengden. Den enkleste måten for bedrifter å undersøke om deres produkt vil overleve er gjennom tilbakemeldinger, såkalt feedback. Tilbakemeldinger kan veilede bedrifter slik at produktene eller tjenestene deres utvikles, produseres og forbedres med kunden i tankene, på denne måten kan bedriftene i større grad vite at deres løsninger er ønsket i markedet.

Neste skritt er å avgrense og segmentere målgruppen, dette gjør man for å sikre at man ikke gaper over for mye av gangen. Jeg vil si det er så godt som umulig å markedsføre eller lage et produkt som passer til absolutt alle. Når produktet og målgruppen er på plass kan man begynne å teste og eksperimentere for å finne ut hvilke plattformer eller kanaler kundene er mest mottagelige på, hvilke tidspunkt på døgnet kundene befinner seg på disse plattformene og hvilke typer markedsføring og budskap som kommuniserer best.

I mitt forrige blogginnlegg skrev jeg om AARRR. Rammeverket som hjelper oppstartsbedrifter å fokusere på de riktige områdene og handlingene for å skape vekst. Rammeverket består av 5 steg bedriften kan optimalisere for å nå de rette kundene, beholde disse og til slutt få de til å markedsføre for bedriften gjennom word-of-mouth eller spredning i sosiale medier. De 5 stegene utgjør akronymet AARRR:

  1. Acquisition: Hvor kommer kundene våre fra?
  2. Activation: Hvor god er kundens første erfaring, brukeropplevelse eller inntrykk?
  3. Retention: Hvor mange av kundene klarer man å beholde?
  4. Referral: Hvordan få dine kunder til å fortelle sine venner om din bedrift?
  5. Revenue: Hvordan tjene penger på kundene dine?
Bilde hentet fra Unsplash

Gjennom regelmessig testing og eksperimentering kan man optimaliserer alle stegene i rammeverket. På den måten skaper bedriften verdifulle kunder som bidrar til å skape vekst.

Eksempler på “hacking”

Growth hacking har funnet sted i noen av verdens fremste bedrifter det siste tiåret. Det er nemlig ikke bare oppstartsbedrifter som ønsker å optimalisere og gjøre markedsføringen mest mulig kostnadseffektiv. Store merkevarer som Facebook, Coca Cola og Airbnb er stadig på jakt etter den ultimate «hacken». Listen over hacker bedrifter kan gjennomføre er lang, her kommer et par eksempler:

  • Legg inn gamification elementer i onboarding fasen
  • Influenser markedsføring
  • Bruk av knapphetsfølelse og FOMO
  • Gi ut rabatter for å dele anbefalinger i sosiale medier

“Hackene” utvikler seg i takt med teknologien og samfunnet, men målet er alltid det samme! Å skape vekst for bedriften til lavest mulig kostnad. Jeg personlig er veldig spent på å se hva den neste smarte “hacken” blir, og om det noen gang blir utviklet en ultimat “hack”.

Oppsummering

Growth hacking er ikke en satt strategi eller et rammeverk. Det handler i større grad om å en kontinuerlig testing, eksperimentering og analysering for å skape eller finne metoder som bidrar til vekst for akkurat din bedrift. Både AARRR og growth hacking går ut på å forstå kundereisen og optimaliser alle stegene slik at kundene forstår hvilke verdi din bedrift eller dine produkter tilfører. Dette er grunnlaget for å skape lojale kunder som kommer tilbake til din bedrift igjen og igjen. Resultatet av lojale kunder er forhåpentligvis at de anbefaler bedriften, produktene eller tjenestene videre til sine venner og bekjente.

/Hanna M. Stubberud

Kilder:

https://www.fullstakk.no/growth-hacking

https://neilpatel.com/what-is-growth-hacking/

https://optinmonster.com/growth-hacking-strategies/#growthhack5

https://medium.com/inligo/growth-marketing-hva-er-det-de2d8d044078

The post Growth Hacking = Vekst appeared first on Hanna Marie Stubberud.