Emeline Braatlund Larsen March 12, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

«Dere er en av de første i verden som lærer om dette,» startet Lars Bratsberg med å si. Han og Jonas Moe har kommet til oss på Høyskolen Kristiania for å fortelle oss om det nye, smarte. Nemlig GROWTH MARKETING. Eksempler på store bedrifter som har tatt i bruk Growth Marketing allerede er: LinkedIn, HubSpot, UBER og Pinterest.

Lars Bratsberg fortalte oss om det nye vekstakademiet han jobber med. Growth Tribe er Europas aller første vekstakademi. De gir både privat- og bedriftskunder muligheten til å raskt få grundig opplæring på områder som datadrevet vekst-markedsføring eller kunstig intelligens uten koding.

Forskjellen mellom Growth vs Marketing vs Product

Privat bilde.

For å kunne forstå hva Growth Marketing faktisk er, viste Bratsberg en modell. Den viser at hvis du skal jobbe som Growth-markedsfører må du skille deg ut på disse områdene:

  • Mindset: være innstilt på å hele tiden eksperimentere. Du må hele tiden teste nye ting for å alltid være oppdatert. Du må være innstilt på å tenke utenfor boksen, ta risiko og ikke være redd for å mislykkes.
  • Objective: du skal ikke bare være opptatt av bevissthet og oppkjøp, men du skal også tenke på aktivering, oppbevaring, inntekt og henvisning.
  • Team Compo: handler om å jobbe tverrfaglig – på kryss og tvers av bedriften. Teamet må bestå av både markedsførere, analytikere og designere.
  • Process: jobber du som growth-marketer kan du ikke bare jobbe med kampanjer, men også datadrevne eksperimenter.

Et eksempel på en Growth Marketer,
hentet fra Jonathan Ørakers blogg:

«Bagasjebåndet på Houston flyplass

Et eksempel på Growth Marketing kan være bagasjebåndet på flyplassen i Houston. Flyplassen hadde en kundeundersøkelse der de spurte etter hva de reisende syntes var dårligst på flyplassen. De reisende syntes bagasjebåndet var dårligst, så flyplassen brukte derfor mange millioner på å fikse dette. Når bagasjebåndet hadde gått fra en ventetid på 9 min til 6 min, sendte de ut en ny undersøkelse. Det som var spesielt var at de reisende fortsatt syntes at ventetiden på bagasjen var for lang.

Da måtte de tenke utenfor boksen. De skjønte at de ikke kunne gjøre noe mer med ventetiden, så de måtte gjøre noen endringer på andre områder. De gjorde derfor veien til bagasjebåndet litt lengre å gå, slik at når de reisende kom fram til bagasjebåndet hadde bagasjen kommet. De gjorde kundeundersøkelsen på nytt, og kundene var storfornøyde!

Det kostet mindre å gjøre veien litt lengre enn å bygge om hele bagasjestrukturen igjen, OG de fikk bedre resultater ved å bruke mindre penger. Dette kan derfor kalles en Growth Hack.»

Takk til Jonathan Øraker for et godt eksempel på en Growth Hacker!

Oliver Gjølberg har også skrevet om Growth
Marketing og han gir oss fire sannheter om
en Growth Marketer/Growth Hacker:

«Hva er det som kjennetegner en growth hacker sin personlighet? I følge Neil Patel og Bronson Taylor så er det i hovedsak fire sannheter når det gjelder deres profil.

En growth hacker er ekstremt analytisk, gjennom deres kjærlighet og ønske om å forstå data. Dette bunner i at tall ikke lyver, og kan på mange måter hjelpe deg til å se ting på andre måter, samt skape prediksjoner for morgendagens trender.

www.olivergjolberg.no

Growth hackeren er T-formet. I praksis så betyr dette at den horisontale toppen av bokstaven representerer bredden av ferdigheter og egenskaper som en growth hacker bør være kjent med. For å sette det på spissen så burde det ikke være noe i en bok som du ikke kunne hatt en dialog om, men ikke nok med det. Den vertikale linjen viser til de ferdigheten hvor du briljerer, og du er eksperten.

Growth hackeren er også kreativ og nysgjerrig. Dette er kanskje motstridene for den første sanneheten, men viktigheten av det å være nysgjerrig, kreativ og generelt ha et fokus på de kvalitative faktaene er ytterst viktig. Grunnen til dette er hovedsakelig fordi det vil føre til at du kan komme frem til ulike tilnærminger av samme sak.

Growth hackeren er besatt av nå målet, hvor målet er vekst. Uansett om det tar 300 forsøk for nå målet, så er gjennomføringsevnen like sterk.»

Takk til Oliver Gjølberg for avsnittet om de fire sannheter om en Growth Marketer!

Se denne hvis du vil vite hvordan man implementerer en Growth Marketing Process:

Til slutt vil jeg oppsummere med 7 ting som dreper vekst i enhver bedrift, i følge Jonas Moe:

  1. Siloer – folk jobber ikke sammen
  2. Man har ingen felles mål
  3. Man har ikke styr på nøkkeltall (hvor mye er et kundeforhold verdt over tid)
  4. Man jobber kortsiktig
  5. Man fokuserer ikke på hele trakten
  6. Budsjetter er skrevet i stein
  7. Fokus på konkurrent vs kunder (fokus på din egen kundebase)

Kilder brukt:

Jonathan Øraker – Hvorfor du som markedsfører burde lære mer om Growth Marketing!

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*