mariksande97 March 12, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I går hadde klassen besøk av Lars Bratsberg som holdt et spennende og lærerikt foredrag for oss. Lars har jobbet i Google i åtte år, og kunne fortelle oss en hel del om hvorfor bedrifter må legge mer vekt på growth marketing. Growth marketing er antageligvis det viktigste temaet innen digital markedsføring i 2019. Da gjelder det for din bedrift å henge med. Men hva er det egentlig? Her kommer en enkel innføring.

Krigsstrategi som et bakteppe

Foto: https://en.wikipedia.org/wiki/Goliath

Lars innledet foredraget med en sammeligning mellom growth marketing og krigsstrategi. Han trekker paralleller tilbake til de gamle bibelfortellingene, mer spesifikt om David og Goliat. Det viste seg nemlig at når de små hærene brukte geriljataktikk, tenkte smart, brukte uventede strategier, så vant de over de største. Og det gjelder alle som skal gjøre noe nytt, for konkurranssen er utrolig stor. Men det var ikke uten en stor studie av alle kriger fra flere år tidligere, at de minste hærene skjønte hva som fungerte. Og det er akkurat det et Growth marketing team gjør. De undersøker, tar tester, utfører eksperimenter – hele tiden – for å oppnå vekst i bedriften.

Kampanjer blir erstattet av data-drevne eksperiment

Verktøy for å jobbe eksponentielt raskere.

Growth marketing er data-drevet markedsføring basert på kontinuerlig eksperimentering. En blanding av adferdspsykologi, kreativ markedsføring, koding / automatisering og data / testing.

Growth marketing, definisjon

Tradisjonelle markedsføringskampanjer blir dermed erstattet av data-drevne eksperimenter. I vår digitale verden handler det om forbruker-sentrert tenkning, vekst og en vitenskapelig tilnærming til rask eksperimentering. Lars Bratsberg forteller at den største grunnen til at bedrifter ikke lykkes, er mangelfull implementering av Growth marketing. Bak alt sammen finner man imidlertid mennesker, som er hovedgrunnen til suksess eller feil. Et growth team jobber I sammensatte grupper, dermed med et bredt faglig spekter av kunnskap og kompetanse. Gruppen jobber hele tiden med å teste ut nye strategier for vekst, nye taktikker og hvilke nye teknikker som skal tas i bruk.

Tradisjonell markedsføring viser resultat etter endt kampanje – Growth marketing vil ha resultatene først

Growth marketing har som alt annet modnet over tid, det har vært i en gråsone. Man må ha en bedriftskultur som tillater at ressurser blir satt til side for at et growth team kontinuerlig skal jobbe mot å finne «det neste store» for bedriften. Med et vekstmindset bruker man eksperimenter fremfor kampanjer. Typisk markedsføring er å kjøre kampanjer jevnt over hele året (gjerne etter en årsplan). Da allokerer man masse penger til kampanjene, men man vet ikke resultatet før etter endt kampanje. Growth marketing på sin side kjører eksperimenter, for å deretter finne ut hva som er lurest å gjøre. Growth marketing allokerer mindre penger, men i flere bolker.

Our success at Amazon is a function of how many experiments we do per year, per month, per week, per day.

Jeff Bezos, Amazon

Facebook og Google er to bedrifteseksempler man ofte hører i sammenheng med vekst. Når skal «resten av oss» lære- og henge med?

Tenk «utenfor boksen» – Bagasjebåndet på Houston flyplass

Lars hadde et godt eksempel på hvordan man kan tenke «utenenfor boksen». Houston flyplass håndterte nemlig kundeklager på for lang ventetid ved bagasjebåndet (9min), på en meget kreativ måte. I første omgang ble det lagt av mye tid og resurser, og tiden ble redusert til 6 minutter. Likevel viste nye kundeundersøkelser misnøye med for lang ventetid på bagasjen. I andre omgang ble ting snudd litt rundt, selve veien til bagasjebåndet ble nemlig gjort lengre. Det vil si at kundene måtte bruke mer tid på å komme seg til bagasjebåndet, men når de var kommet frem var også bagasjen der. En ny kundeundersøkelser i etterkant viste storfornøyde kunder, og det med langt mindre bruk av ressurser!

Det viktigste er å teste ideer, ikke at de skal være gode

Its never been a more scary and exciting time to grow companies.

Growth Tribe Philosophy

Lars forteller at Google praktiserer en bedriftskultur som tilsier at det alltid er rom for å gjøre feil. Han forteller også at kontinuerlig eksperimentering, og deretter justering, holder selskapet i vekst. Visste du at Google kan gjøre så mye som 900 finjusteringer bare på søkemotorene etter eksperimenter?

Jeg tror at det viktigste er å være trygg på at det er lov til å feile, og deretter alltid rom for å lære noe nytt. Ikke bli sittende for «komfortabelt», det er viktig å ta sjanser for å kunne løfte bedriften din til nye høyder. Ikke kopier alt som andre rundt deg gjør. Ta tester. Undersøk. Feil. Lykkes.

Husk: Alle i en bedrift kan ha gode ideer, uansett stilling. 
Tips fra Lars Bratsberg – se denne videoen.

I år vil Lars Bratsberg ta Growth marketing inn til Norge, gjennom Growth Hacking Acadamy: http://www.growthtribe.io

Kilder: Egne notater fra foredrag 10.03.19. Bildene er tatt fra samme foredrag.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*