bettinamathiassen.com March 12, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er ikke til å stikke under en stol at det er mye hard konkurranse der ute. På bakgrunn av dette er det helt essensielt med en markedsstrategi som skiller seg ut og både er kreativ, iterativ og overbevisende. Strategien skal imidlertid ikke bare medføre økt kundeportefølje, men også bredere organisk vekst.

Det er faktisk estimert 500 000 nye «startups» i Usa hvert år, og at det i denne sammenheng blir brukt over 200 milliarder dollar(!!) på markedsføring hvert eneste år.

Dette nye og mektige verktøyet for å bygge en lojal kundebase kalles derfor: Growth marketing.

Nå skal vi derfor se videre på hva dette faktisk innebærer, og hva som kreves for at du skal bli en god «growth marketer».

Hva er growth marketing?

Vekstmarkedsføring er markedsføring 2.0. Det tar den tradisjonelle markedsføringsmodellen, og legger til lag som A / B-testing, verdiøkende blogginnlegg, datastyrt e-postmarkedsføringskampanjer, SEO optimalisering, kreativ annonse kopiering og teknisk analyse av alle aspekter av brukerens opplevelse. Innsiktene fra disse strategiene blir raskt implementert for å oppnå robust og bærekraftig vekst.

Men hva er egentlig grunnen til at det lønner seg med growth marketing?

Tradisjonell markedsføring innebærer «sette det og glem det» strategier som brenner gjennom ett sett budsjett og satser på det beste. Tenk Google adwords og vise kampanjer med noen grunnleggende annonsekopier. Disse strategiene kan være en fin måte å bygge trafikk til toppen av salgstrakten din, som igjen medfører å øke selskapets bevissthet og brukeroppkjøp, men det er igjen der verdien reduseres. Jeg tror det hele handler om og være fremoverlent og proaktiv, og hele tiden tenke: Hva kan vi gjøre annerledes for og være markedsledende i bransjen?

When done right, it adds value all the way through the marketing funnel by attracting users, engaging them, retaining them, and finally turning them into champions for your brand

growth-vs-marketing
https://blog.useproof.com/what-is-growth-marketing/

De som imidlertid gjør det best innenfor growth marketing, er de som er villige til å tenke kreativt hele tiden. En god huskeregel er dermed: «Det er aldri gjort før, så kanskje jeg skal prøve»?

Om AirBnb hadde hatt en tankegang som gikk ut på at de ikke ville prøve noe som ikke allerede eksisterte, hadde de mest sannsynlig ikke vokst så enormt slik de har gjort til i dag. Kreativiteten deres medførte ett fantastisk konsept ingen hadde testet før!

Kilder: https://blog.useproof.com/what-is-growth-marketing/

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*