ninabfagerli February 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Selvom mange trolig tenker på en morsom effekt i science fiction filmer når de hører om kunstig intelligens, er det en stor sjanse for at du i løpet av dagen din bruker AI.
Hver gang du skriver meldinger på mobilen din og det blir foreslått ord, er dette kunstig intelligens. De foreslåtte ordene vil bli bedre så fort mobilen din lærer seg hvilke ord som brukes mest.
Gjennom google søk hvor søkeresultatene blir tilpasset til hver enkelt, SIRI funksjonen på Apple produkter og smarthøyttalere som Google Home er kunstig intelligens på full fart inn i vår hverdag.

To typer kunstig intelligens

Vi kan skille mellom to ulike typer kunstig intelligens. De kan grovt sett deles inn i
“Pure AI”, og “Pragmatic AI”.

“Pure AI” er den typen kanskje folk flest interesserer seg mest for, og som er den delen hvor teknologien oppfører seg som mennesker. Forskere antar at det er rundt 75% sjanse for at vi kommer til å kunne klare å skape dette innen de neste 100 årene. Vi har allerede sett roboten Sophia som har både fregner, “ektefølt” ansiktsutrykk og bevegelige lepper. Selv om Sophia i 2017 var den første roboten i verden som fikk et statsborgerskap, har teknologien enda en lang vei å gå. Ansiktsmimikken hennes er selvkjørende, men hun må scriptes og programmeres på forhånd for å føre eventulle samtaler.

“Pragmatic AI” er maskinlæring som kan regne ut sannsynligheten for at noe kommer til å skje, og ansikts- og stemmegjenkjenning.


Stephen Hawking advarer

Selv om kunstig intelligens vil åpne en verden av nye muligheter, mener professor Stephen Hawking at vi er nødt til å være oppmerksom på farene som medfølger. Under teknologikonferansen Web Summit i 2017 snakket Hawking om at kunstig intelligens kunne være den verste hendelsen i vår sivilisasjons historie, med mindre samfunnet ville finne en måte å kontrollere utviklingen på.

 Datamaskiner kan, i teorien, etterlikne menneskelig intelligens, og overgå det, sa Hawking.

Videre snakket han om at hvis vi var oppmerksomme på farene, identifiserte dem, og forberedte oss for konsekvensene i god tid i forveien var han optimistisk for at kunstig intelligens kunne skapes for verdens beste og at det ville fungere i harmoni med oss.

Kunstig intelligens i digital markedsføring

Selv om kunstig intelligens brukes på verdensbasis, har vi til tross av dette trolig kun sett en brøkdel av hva kunstig intelligens kan brukes til i markedsføringssammenheng.
Gjennom digital markedsføring kan kunstig intelligens være med på å redusere ressursene som brukes for å tolke data, distribuere kampanjer og utarbeide nye sammensetninger av produkter.
AI-teknologien gjør det mulig for at maskinene kan lære, noe som igjen åpner opp for automatiserte prosesser, raskere analyse og tolkning av komplekse data til nyttig innsikt som markedsførere kan bruke i sitt arbeid.
For forbrukeren vil kunstig intelligens være med på å skreddersy produktanbefalinger, gi forbrukeren mer relevante søkeresultater og automatisere dialog mellom kunde og bedrift.

Selv reklame og annonsering vet å utnytte seg av kunstig intelligens. Google Home har til nå vært helt forstyrrelser, men nå kommer reklamen. Privatmegleren blir den første annonsøren i Google Home, hvor du vil kunne få en gjennomsnittspris på boligen din basert på det du oppgir som postnummer og størrelse. Voice-tjenesten er i førsteomgang en test der de ønsker å se hvordan folk reagerer. Dersom dette vil bli en tjeneste som mange bruker, vil den bli videreutviklet og flere bedrifter vil ønske lignende annonser på smarthøyttaleren.

Kilder:

https://www.vi.no/teknologi/du-bruker-kunstig-intelligens-hver-dag/70274342

https://www.dagbladet.no/nyheter/stephen-hawking-om-kunstig-intelligens-frykter-den-verste-hendelsen-i-var-sivilisasjons-historie/68860870

https://forskning.no/data/kunstig-intelligens-frelsende-eller-fatalt/1251311