Leane Louise March 30, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette blogginnlegget er i samarbeid med Iris Eide. Innlegget er en den del av vår gruppeeksamen i Sosial Kommunikasjon. Vi har valgt å skrive om et nytt konsept for H&M som vi kaller ReCover. For å spre budskapet vårt er vi avhengig av sosiale medier og dens påvirkning på vår målgruppe.

I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hvordan H&M som merke tar i bruk deres sosiale medier for å nå ut til sine kunder.

H&M tries rental:  launches the service in its flagship in Stockholm
https://www.themds.com/companies/hm-tries-rental-launches-the-service-in-its-flagship-in-stockholm.html

Sosiale plattformer

H&M er en internasjonal bedrift som fokuserer mote med kvalitet til en lav pris. Bedriften har en stor markedsavdeling som jobber med å produserer innhold til deres kommunikasjonskanaler.

H&M er en bedrift man finner i alle mulige sosiale plattformer, men i dette innlegget skal jeg fokusere på plattformene: YouTube, Facebook, Instagram og Twitter i tillegg til deres egen H&M applikasjon.

YOUTUBE

H&M bruker Youtube som et videogalleri for både mote, skjønnhet og livsstil. Her deler de alt fra nye kolleksjoner, events, kampanjer og behind the scene ved hjelp av både lyd og video. De fleste bruker Youtube for å bli underholdt. På H&M sin youtube kanal kan man underholdes av filmer som for eksempel forteller om produksjon av klær og sammenhengen mellom menneskerettigheter og miljøhensyn. Kombinasjonen av H&M sitt youtube innhold informerer forbrukere og i tillegg engasjerer de ved «like, kommentar og subscribe» funksjonen som plattformen tilbyr. Dette resultater en sterkere relasjon til forbruker kombinert med de andre sosiale plattformene.

Skjermbilde: https://www.youtube.com/user/hennesandmauritz

FACEBOOK

Eget skjermbilde: https://www.facebook.com/hmnorge/

H&M sin Facebook gruppe brukes til å komme enda nærmere forbruker ved at de kan stille spørsmål direkte til bedriften ved hjelp av chat funksjonen og dele motetips med andre H&M medlemmer. Facebooksiden brukes også til å samle kunder når det er ulike arrangementer som holdes. Facebook er en plattform som bruk av mange og som regel mest av privatpersoner. I det siste har flere bedrifter opprettet bedriftskontoen for å samle inn verdi. H&M sin Facebook gruppe er åpen for alle og dermed kan alle se nye lanseringer og annen informasjon. Når det gjelder arrangementer lager H&M egne private grupper. Dette er med på å skape nysgjerrighet og engasjement i tilegg til å sile ut de mest interesserte.

INSTAGRAM

Eget skjermbilde: https://www.instagram.com/hm/

Du finner H&M på Instagram, der produktene er mer i fokus ettersom presentasjonsegenskapene til Instagram er bilder og korte videosnutter. Bildene som blir publisert er produktbilder som vil si at produktet står i fokus. Følgerne kan handle direkte fra appen. H&M sin Instagram kan brukes til å holde seg oppdatert på hva som kommer inn i butikk og hva som allerede er i butikk. Dette kan være med å skape et kjøpsbehov hos kundene. For at bildene skal nå ut til flere kan man bruke hashtag funksjonen som gjør at innholdet blir spredte og delt med andre. Her finner vi også konkurranser, bilder fra events som kundene er med på men også repost av kundene med H&M klær på. Kundens engasjement måles i ved likerklikk og kommentarer.

TWITTER

Eget skjermbilde: https://twitter.com/hm

Twitter er mest brukt som et verktøy for samfunnskommunikasjon. H&M bruker Twitter til å informere forbruker ettersom at innholdet er begrenset til 280 tegn. H&M bruker Twitter som et mellomledd til å spre innlegg fra de andre sosiale mediene som Facebook og Instagram. I tillegg til deling av bilder og videoer som kan engasjere forbruker eller vekke interesse ved at Twitter i hovedsak tekstbasert. Som Instagram kan man også bruke hashtags til å spre deres budskap.

H&M APP

Eget skjermbilde: https://apps.apple.com/us/app/h-m-we-love-fashion/id834465911

H&M sin applikasjon har mange funksjoner. Konseptet med denne er at kundene har mulighet til å «Tap in and out of fashion anytime, anywhere». Appen gir oppdateringer, mulighet til å spore bestillinger og bli inspirert av andre bruker ved å egen bilde feed. Appen kan også brukes inne i butikk ved å skanne prislappen på plagget. Ettersom at H&M butikkene er så store får kundene rask hjelp av sin egen mobiltelefon ettersom at appen viser hvilke farger, størrelser og hvor mange av plagget som er igjen i butikk. Det er også mulig å lagre plagg man ønsker å kjøpe senere som en ønskeliste. H&M appen har alt kunden trenger av informasjon for å gjøre et kjøp.

Kilder:

https://www.magma.no/omnikanal-varehandel https://www.facebook.com/hm/ https://www.youtube.com/channel/UCoc8tpGCY1wrp8pV7mI0scAhttps://www2.hm.com/no_no/index.html

Følger du bedrifter på sosiale medier?