linnti January 29, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Business Model Canvas er et utviklingsverktøy som er utviklet av Alexander Osterwalder. Det er en forretningsplan som skal hjelpe gründer i prosessen fra en ide til en ferdig utviklet og testet forretningsmodell. Modellen består av 9 bokser som beskriver hvordan bedriften skal skape, levere og fange verdi.

Modellen skal gi en oversikt over prosesser og ressurser i selskapet, og forretningsmodellen må besvare spørsmål som for eksempel hva du skal levere, hvem kunden er, hvordan skal du selge og hvordan skal du levere?

En kort forklaring på hva de 9 stegene går ut på. Bildet lånt her

Hva
inneholder de 9 boksene?

1. Verdiløfte

Fungerer
som fundamentet forretningsmodellen bygges rundt, og beskriver produktet eller
tjenesten på en måte som gjør at kunder velger dette produktet fremfor andre
produkt i samme kategori. Som eksempel kan jeg bruke min egen arbeidsplass,
Biltema. Dette er en bedrift som alltid er i utvikling, og vi startet med å
selge basisprodukter til bil, båt, sykkel osv., og har den dag i dag utviklet
oss til å selge blant annet dyreprodukter og interiør. Vi tilbyr et bredt
spekter av varer, til en billig pris, og man får det meste man trenger samlet
på en plass, noe som er en av grunnene til at selskapet trekker til seg mange
kunder.

2.
Kundesegment

Er de
personer og grupper man ønsker å nå ut til. Her kan man dele etter for eksempel
alder, kjønn og bosted og man finner ut av hvem som er bedriftens mest trofaste
og viktigste kunder. På Biltema kan alle aldersgrupper finne noe en har behov
for, da vi selger alt fra leker til bildeler.

3.
Kanaler

Hvilke
kanaler skal vi benytte oss av for å tiltrekke oss kunder? Hvor treffer vi
kundene våre, og hvor forventer de å finne oss? På Biltema har vi siden det
startet opp hatt kataloger to ganger i året som sendes til postkasser over hele
landet, men vi har også i senere tid begynt å benytte oss av nettside. Fortsatt
ser jeg at når kunder kommer og lurer på ting, så blar de opp i katalogen for å
vise meg hva de er ute etter, mens andre bruker nettsiden vår.

4.
Kunderelasjoner

Hvordan
samhandler bedriften med kundene og hva skal bedriften gjøre for at kundene
kommer tilbake i tillegg til å skape nye kunder? Vi har mange faste kunder som
jeg har sett så og si hver dag jeg har jobbet i nesten 6 år, men hvorfor kommer
de tilbake hele tiden? Her har nok de lave prisene og det store utvalget mye å
si.

5.
Aktiviteter

Hvilke
aktiviteter får forretningsmodellen til å fungere? Det kan være for eksempel
verdiløftene «lav pris» og «stort utvalg».

6.
Ressurser

Hva
slags ressurser har bedriften? Det kan være for eksempel dyktige ansatte eller bredere
utvalg enn konkurrenten. For å skape et konkurransefortrinn er det viktig for
bedriften å ha gode varer å tilby og relasjoner til kundene.

7. Partnere

For at
det ikke skal bli for mye jobb rundt aktivitetene eller ressursene selv, har
bedrifter ofte samarbeidspartnere. Disse er ikke alltid synlig for andre, men
er svært viktig for å kunne levere verdiløftene. For eksempel hadde vi aldri
klart å få ut alle varene vi skal til rett tid, om ikke vi hadde hatt noen som
leverer til oss.

8.
Inntektsstrøm

Hva skal
kunden betale for og hvordan skal virksomheten ta betalt? Man må ha en oversikt
over hvordan pengene kommer inn. Noen eksempler kan være for eksempel leie,
abonnement eller lisens.

9.
Kostnadsstruktur

Målet for forretningsmodellen er å optimalisere forholdet mellom kostnader og inntekter. Kostnadsstrukturen viser hva som bygger virksomhetens kostnader og det er viktig å ha kontroll over. Biltema sin kostnadsstruktur er gjennom reklame på radio og TV, salg og utvikling av nye produkter.

Her er en video som forklarer på en rask og enkel måte hva Business Model Canvas går ut på:

Fordeler ved bruk av Business Model Canvas

1. Man har
alltid en oversikt over hvordan forretningsmodellen din fungerer, i tillegg til
at den viser til de aktivitetene som ikke er like viktige som andre, og dette
gjør at det er lettere å forbedre modellen.

2. Når man
setter sammen en forretningsmodell kan man la tankene strømme, fordi man kan
teste alternativer og finne ut hva som passer best til bedriften.

3. Forretningsmodellen
hjelper bedriften til å holde struktur i aktivitetene. Dette gjør at det er lettere
for andre å forstå og diskutere.

4. Modellen kan ikke erstatte en detaljert forretningsplan for dine ideer, men man får en strukturert forretningsplan.

– Linn-Therese Skistad