dleg March 23, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dagens blogg innlegg skal vi ta for oss om temaet grønn disruptiv endring. Hva det er og eksempler på hva grønn disruptiv endring er. Først vil jeg spørre deg om hva du vet eller tror hva grønn disruptiv endring er. Gjerne kommenter i kommentarfeltet det du tror.

Grønn disruptiv endring kan være teknologi drevet eller markeds drevet. Det vil si at det er en endring i teknologien eller hvordan markedet velger å produsere produktene sine og hva forbrukerne kjøper. Vi skal snakke om to forskjellige bedrifter som har gjort en endring og en som forsvant fra markedet.

Spotify

Før jeg sier noe mer om dette kan vi få en innblikk på hva Spotify egentlig er. Spotify er er en svensk rettighetsbeskyttet musikkstrømmetjeneste som gir abonnentene muligheten til å høre på musikk fra et digitalt musikkbibliotek online.

Grunnen til hvorfor Spotify er et godt eksempel på en disruptiv innovasjon fordi dette har det helt annderledes på hvordan vi hører på musikk. Vi kan tenke at før så hørte vi musikk fra CD-plater som vi får kjøpt i butikken eller at vi laster ned musikkene våre fra internett eller Bluetooth.

https://e24.no/teknologi/i/vQrLbL/spotify-skrur-opp-prisen

Kodak

Kodak er en amerikansk produsent av kamerautstyr som var kjent var veldig kjent og hadde mange bra utstyrer. Dessverre gikk de i konkurs fordi de ikke så endringen som kom.

https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Logo_of_the_Eastman_Kodak_Company.svg

Kilder:

https://support.spotify.com/us/using_spotify/getting_started/what-is-spotify/