Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
For å forklare hva grønn markedskommunikasjon handler om vil jeg først fortelle om hva markedskommunikasjon innebærer.
Markedskommunikasjon sendes ut av tilbydere fra et marked til forbrukerne. For eks. Meny som sender ut en ny DM hver uke enten som reklame på tv eller som en katalog i posten. Ønsket med markedskommunikasjon er å tjene penger eller å formidle et budskap. Man vil hente inn eksisterende kunder eller ny potensielle kunder. Det er alltid et bakomliggende mål med markedskommunikasjon.
Grønn markedskommunikasjon vil si at budskapet som serveres forbrukerne er «grønnere», og med andre ord mer bærekraftig. Mange klesmerker kommer med egne bærekraftige kolleksjoner. Cubus har for eks. økologisk bomull som blir brukt i mesteparten av klærne de produserer. Her lover de at bomullen er dyrket uten bruk av giftige, kjemiske plantevernmidler, uten kunstgjødsel og uten genmodifiserte frø. Den må sertifiseres før den kan kalles økologisk bomull.
Det er også kommet returbokser i alle Cubus butikken som gjør at du kan levere inn gamle tekstiler som da blir levert videre til Fretex som tar ansvar for å enten gjenvinne eller gi klærne nye liv.
Klar er en serie med vaskemidler, dusjsåpe, håndkrem etc. Hele produktserien er svanemerket. Svanemerket forvaltes av stiftelsen Miljømerking i Norge. Årsaken det at det ble opprettet var å kunne gi forbrukere troverdig og ikke-kommersiell miljøinfo om produkter.
At Klar er svanemerket betyr at de benytter seg av noe som heter Co-branding. Det er en markedsstrategi som innebærer en strategisk allianse. Dette kan være på et enkelt produkt eller på en hel merkevare som Klar er. Samarbeidet mellom Klar og svanemerket kalles Product-based co-branding. Klar i seg selv er et produkt, men så putter man på en annen merkevare på produktet, svanemerket, som da vil forsterke brandet og appellere til flere forbrukere.
Men hvordan blir et produkt svanemerket?
For at et produkt skal bli svanemerket må det gjennom nåløyet til Miljømerking som vurderer alle produktene nøye. Da vil hele livssyklusen til produktet bli vurdert fra råvare – til produksjon – via bruk – til avfallshåndtering. Alle disse kravene MÅ oppfylles og dokumenteres før man kan svanemerket produktet.
Det har gått ulike reklamer for Klar på tv som da blir grønn markedskommunikasjon. Her fremmer man et produkt som er mer miljøvennlig og kan kalles «grønt». En slik reklame vil appellere til forbrukerne fordi man da kan kjøpe et produkt med bedre samvittighet.
Klar inneholder ingen verstingsstoffer og minimalt med farlige stoffer enten for oss, eller fisken i havet. Ved å velge et produkt som Klar tar vi vare på næringskjeden vår.
Kilder: