misha1811 April 23, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

For at bedrifter skal være mest mulig lønnsomme er det viktig å kommunisere med kundene. Det nytter ikke å kun ha god distribusjon, god pris og gode produkter. Det er viktig at bedrifter også prioriterer å kommunisere med målgruppene sine, både fremtidige og nåværende. Gjennom markedsføring kan man kommunisere med kundene på ulike måter.  Planlegging, sammensetting, gjennomføring og oppfølgingen av de ulike formene for kommunikasjon, er nettopp dette vi kaller markedskommunikasjon. Det handler om å påvirke målgruppens kjøpsprosess. Enten det er å overbevise, informere eller påminne en målgruppe om noe. Man ønsker å stimulere en reaksjon og påvirke kundens holdninger slik at det videre leder til kjøp.

Bedrifter som vil kommunisere et bærekraftig budskap til markedet kalles grønn markedskommunikasjon. Det vil bety at produktene eller tjenesten som bedriften tilbyr er gjort på en mer miljøvennlig og bærekraftig måte.

«Grønne brands»

Et eksempel på grønn markedskommunikasjon Patagonia. Patagonia er en merkevare som vi omtaler som «grønn brand». Patagonia som har siden 70-tallet hatt et bærekraftig fokus og vært opptatt av naturen. Klærne deres produseres på bærekraftige måter og de engasjerer seg stadig i saker angående miljø. Patagonia oppfordrer sine kunder til å benytte seg av produktene deres litt lenger, istedenfor å kjøpe nytt, dersom produktet blir ødelagt tilbyr de seg å reparere. Dersom du går lei deres produkter tar de gledelig i mot disse for å finne en ny eier. Dem tilbyr også å resirkulere produkter som er ekstremt slitt og ikke kan tas i bruk.

logo Patagonia | パタゴニア ステッカー, Vans 壁紙, ロゴ 壁紙
https://no.pinterest.com/pin/637822365949978996/

kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Markedskommunikasjon