MatsRino May 29, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg snakke litt om hva inbound marketing er, hvordan det brukes og hva som gjør Inbound marketing så effektivt. Først og fremst er det viktig å forstå forskjellen på Inbound marketing og Outbound marketing. Inbound fokuserer på å bruke midler som kunden tiltrekkes av. Inbound er en markedsføringsstrategi som brukes for å tiltrekke kunden på en organisk måte. Noen eksempler på dette er blogg, gratis innhold og innlegg i sosiale medier. Hovedpoenget med Inbound markedsføring er å få kundene til å kontakte deg, slik at du kan dekke deres behov.

Outbound, ligger helt i andre siden av skalaen, dette er den mer tradisjonelle reklamen som vi er vant til å se i for eksempel bybildet. Denne typen reklame «skriker» ofte etter oppmerksomhet. Noen eksempler på dette er boards, telemarketing, annonser på nett, tv-reklamer og radio-reklamer. Her er det avsenderen som tar konktakt med kunden, og ønsker å dekke deres behov uten at kunden nødvendigvis har behov å dekke.

Hvorfor bruke Inbound marketing?

«Inbound marketing er en effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører.»

Stig Hammer – https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing

Markedsføringseksperter anslår at en gjennomsnittlig forbruker blir eksponert for ca. 5000 reklamekampanjer i løpet av bare en dag. Denne typen reklamer er stort sett outbound marketing. Det sier seg selv at vi ikke klarer å ta inn over oss all denne reklamen, og langt mindre huske hva det reklameres for. Her er det også vanskelig å treffe akkurat den målgruppen man ønsker, og ofte ser man reklame som ikke er relevant på noen som helst måte. Da blir reklamen bare støy, og i fremtiden velger man kanskje bort denne merkevaren, på grunn av det inntrykket man har fått av merket tidligere.

Derfor er Inbound markedsføring et godt valg for deg som ønsker å nå ut til kundene dine på en måte som skiller seg ut fra andre aktører. Når man jobber med Inbound har man også klart for seg hvem som er målgruppen, og det gjør at man kan sikte seg spesifikt inn på disse menneskene. Dette gjør at kunden husker akkurat din reklame, hvis du jobber godt med Inbound, vil du heller ikke virke masete. Noe som øker sjansen for at kunden velger ditt produkt.

Når skal du bruke Inbound markedsføring?

Det første du må tenke på er ditt eget budsjett, og hva slags produkt du tilbyr. Inbound marketing er kostbart å finansiere, men kan være svært effektivt om det brukes riktig. Det er viktig å se på hva slags kjøpsprosses kundene dine har i forhold til ditt produkt. Om du selger billige og mindre produkter som for eksempel tyggis eller kaffeposer vil det mest sansynlig ikke lønne seg å bruke Inbound markedsføring.

For å få mest mulig ut av Inbound, bør det brukes om du tilbyr dyrere produkter eller tjeneste som krever at du viser til målgruppen at du har kompetanse. Grunnen til at Inbound er så kostbart, er at du ofte må tilpasse tjenestene dine, annonsene og produktene dine til kundenes behov. Det er også viktig at du har god kontroll på kjøpsprosessen til kundene dine. Hvor lang er prosessen? Det er helt sentralt at du kommer tidlig inn i kjøpsprosessen med Inbound markedsføring for å best mulig påvirke dine kunder til å velge ditt produkt eller tjeneste. Det handler om å skape en god kunderelasjon og opprettholde kontakten med kundene dine, selv etter kjøpet er gjennomført. Husk at det nesten alltid er dyrere å skaffe seg nye kunder, fremover å ta vare på de eksisterende kundene dine.

Kundenes kjøpsprosess

Kilde: https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing

Tiltrekke: Det første steget i prosessen er å produsere innhold som har høy verdi for dine kunder. Dette kan være informerende blogginnlegg, videoer og nettsider om ditt produkt. Det er viktig at du optimaliserer disse tingene for søk i Google, slik at du rangerer høyt når noen søker etter informasjon rundt X produkt eller tjeneste. Promotering i sosiale medier er også en god strategi for å tiltrekke fremmede (kunder) til nettsiden din.

Konvertere: Når du har fått kundene til å gå inn på din side ved hjelp av SEO (søkemotoroptimalisering) er det viktig at du gir de en grunn til å gi deg sin konktakinformasjon slik at du kan nå de senere (leads). Dette kan være tilbud på innhold (webinarer, e-bøker eller rapporter) eller prøveversjoner av programmvaren du tilbyr.

Selge: Når du skal følge opp på leads du har fått. er det viktig at du skreddersyr informasjonen og eventuelle tilbud. Når kundedataen tilsier at en kunde er «klar» til å bli kontaktet direkte for å gjennomføre et kjøp, gir du stafettpinnen videre til salgsavdelingen som følger opp videre med kunden. For å se om en kunde er «klar» kan du se på åpningsraten av e-postene du sender, hvor mye tid de bruker på nettsiden din osv.

Begeistre: Etter du har solgt ditt produkt til kunden er det viktig å forsette å pleie kunderelasjonen. Dette kan for eksempel være med innhold som matcher kundens behov og atferdsmønster. Her er målet ditt å få kunden din til å bli en ambassadør for din bedrift, som skryter av deg til sine bekjente, og enda bedre er det om vedkommende deler i sosiale medier. På denne måten beholder du en verdifull kunde, og du har stor sjans til å få nye kunder på grunn av den nye ambassadøren din.

Kilder

https://www.raiona.no/inbound-marketing-byra, https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing, https://www.linkedin.com/pulse/have-we-reached-peak-ad-social-media-ryan-holmes/,