kristianeaustad October 29, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Søkemotoroptimalisering eller SEO er å prøve å nå høyest mulig posisjon i organiske søkeresultater. Dette gjøres ved å bruke spesielle kombinasjoner av nøkkelord. Det hjelper søkemotorer med å se hva hver side handler om, og hvordan den kan være nyttig for brukeren.

 

Hvorfor er SEO viktig for din bedrift?

En av grunnene til SEO er viktig for din bedrift er fordi organisk søk som oftest primær kilden til nettsidetrafikk. I tillegg til dette betyr god SEO også en bedre brukeropplevelse for brukerne, som igjen fører med seg positivt til merket. Det er også relativt billig, siden det er mulig å gjøre store deler av det selv og gratis. Det er en langsiktig strategi som har en merkbar innvirkning innen de første årene det blir tatt i bruk.

 

Hvorfor er SEO nøkkelord viktig og hvordan skal din bedrift bruke SEO nøkkelord
Hvorfor er SEO viktig og hvordan skal din bedrift bruke SEO?

Hvordan bruke SEO?

Det første steget er å begynne å bruke nøkkelord for SEO. Dette gjøres ved å undersøke nøkkelord som passer til nettsiden eller bedriften din. Det vil også være med på avgjøre innholdsstrategi, ved å se hva brukerne ser etter. Det beste er å fokusere hvert innhold på forskjellige nøkkelord, og aldri bruke det samme nøkkelordet. Grunnen til det er at man ikke vil konkurrere med sin egen side.

 

Sidetittel og metabeskrivelse

Deretter kan det å optimalisere sidetitler med SEO nøkkelord være et fint neste steg. Sidetittelen beskriver hovedtema og dukker opp som den første linjen på søkeresultatene for å vise både Google og brukere hva siden handler om. I mange situasjoner vil tittelen på siden være den samme som overskriften på et blogginnlegg. Når du skriver tittel til siden bør man bruke målrettete SEO nøkkelord eller nøkkel-utrykk på starten av tittelen til siden. Det neste viktige område er metabeskrivelse. Det dukker opp som den neste delen av et søkeresultat. Den hjelper Google med å bestemme hvor relevant innholdet er for det brukerne søker etter. Derfor er det viktig å bruke relevante nøkkelord.

Underoverskrifter og innhold

Det neste steget er er underoverskrifter som hjelper brukere med å bestemme seg for om dette er relevant innhold for deres behov. Det fjerde steget er innholdet, som er et av de viktigste stedene å bruke dette. Først bør man bruke hoved-nøkkelordene i de første setningene av innholdet. Deretter bør man bruke variasjoner av nøkkelordet i innholdet. Det neste steget er bilder. Bilder er en annen måte brukere kan finne siden på. Derfor er det viktig at bildene er relevante til innholdet. Dermed bør det brukes i tittelen til bilde og i teksten med en beskrivelse.

 

Bilder og URL

Det sjette steget er URLs, det gir besøkende og Google et innblikk i hva som er på siden. Dermed bør man også bruke SEO nøkkelordet i URL. Det siste steget sosiale medier, ved å bruke nøkkelord i alle sosiale medier oppdateringer. Som skaper synlighet med engang. Nøkkelord er også nyttige som hashtags.

Jeg har også skrevet om litt om hvordan vi brukte SEO på nettbutikken vår, her er link til innlegget.

 

Mine kilder:

Moz.com

Searchenginejournal.com

Optinmonster.com

 

 

The post Hva er SEO / Søkemotoroptimalisering og hvordan brukes det? appeared first on Studentblogg: Kristiane Austad.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*