Jorunn March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Spørsmålet jeg har stilt meg selv så alt for mange ganger «Hva faen gjør jeg nå?». Digital markedsføring, et fag så spennende, men samtidig så fjernt. Jeg kan med hånden på hjertet si jeg aldri har blitt så positivt utfordret av et fag før. Men det er en ting jeg har lært av alle de fantastiske foreleserne vi har hatt; en gjør ikke feil, en velger bare å tenke annerledes. 

 

Det handler om å skille seg ut fra mengden

Når jeg dette semesteret startet med Digital Markedsføring var jeg sikker på at jeg visste hvem jeg var, men der tok jeg kraftig feil. Først ble jeg utfordret på min tankegang, hva er egentlig digital markedsføring,hvor ofte endrer den seg, har jeg forstått konseptet rundt og hva som henger med?

Hentet fra: Tangohalsnaes.dk

Deretter fikk jeg utfordring på utfordring i forelesningene fra Anders M. Mamen, Arne Krokan og Karl Philip Lund. Noe jeg absolutt ikke var fornøyd med, følte flere av utfordringene gjorde meg ukomfortabel, og jeg hadde absolutt ikke lyst å gjennomføre de.

Etter et par forelesninger gikk det plutselig opp for meg at jeg garantert ikke er den eneste i klassen min som føler mye av de vi får beskjed om å gjøre er ukomfortabelt. Tankegangen min begynte å snu, det som hadde vært ukomfortabelt så jeg nå mer på som en utfordring på å bedre meg selv. Denne tankegangen gjorde også flere av gjesteforeleserne enda klarere for meg. Da de hele tiden snakket om at de ønsker sultne nyansatte, som er villige til å by på seg selv og tar utfordringer på strak arm. Jeg ønsket nå plutselig å skille meg ut fra resten, jeg ønsket å utfordre meg selv for å vise igjen. Tanken «Hva faen gjør jeg nå» forsvant, og gikk mer over til «Hvordan faen skal jeg løse dette?». Det viktigste for meg var å skille meg ut.

Ukjent terreng hvor vi må prøve og feile for å lære

Grunnen for at jeg skriver dette innlegget er fordi vi har gjennomført gruppeeksamen nummer to i faget. Denne gangen skulle vi opprette, designe og drifte en nettbutikk. Min første tanke, «Hvordan faen skal jeg løse dette?». Jeg hadde min faste og gode partner Frida Sundbye men vi visste at for å gjennomføre denne oppgaven trengte vi en til på laget. Dette ble Martin Arntzen, en ukjent jeg ikke visste noe om. «Hvordan faen skal vi løse denne oppgaven?». 

Hentet fra: inksport.no

 

Vi var alle på ukjent terreng, vi måtte derfor starte lett. Enkleste ble da å bli litt kjent, samt kartlegge hvem som er dyktige på hvilke områder. Samtidig jobbet vi med å finne et produkt vi kunne selge. Valget vårt endte på Ink Sport og deres Ink Korker, fordi vi så de kun hadde nettside men ikke nettbutikk. Vi møtte nå på vårt første problem, får vi lov å leke oss med deres produkter og designe en nettside for dem? Eneste måten å finne det ut på var å ta kontakt med dem å spørre. Heldigvis fikk vi positive tilbakemeldinger og så og si frie tøyler til å gjøre det vi ønsket. Vi kunne endelig starte på den største utfordringen.

Vi må teste for å finne ut om vi gjør det riktig eller galt

Vi samarbeidet bra når vi designet nettbutikken, lagde produktkategorier og skulle prissette disse. Men når vi da skulle komme oss videre trengte vi å splitte opp oppgavene i større grad. Vi bestemte oss for å markedsføre via e-post da vi konkluderte med at dette ble enkleste løsning for oss. Frida tok seg av å lage lanseringsstrategien, mens jeg lagde e-poster vi kunne sende ut som markedsføring. Martin jobbet med å finne ut beste løsning på å nå ut til kunder, samtidig som han startet å skrive på oppgaven vår. Videre etter Frida hadde fullført Facebook Blueprint for Norway Universities programmet, startet hun og designe en annonse her.

Felles for både e-postene og Facebook annonsen er at dette er noe vi burde ha startet tidligere på. Vi fikk testet  dem begge, mottok statistikker over hvordan det gikk, men vi klarte ikke å tyde om det vi gjorde var riktig eller galt. Dette er fordi vi ikke hadde nok data å sammenligne med. Med andre ord; skaff deg nok data tidlig nok. På denne måten vil det være enklere å tolke om det du gjør er riktig eller galt, og eventuelt tolke deg frem til hvorfor. Uansett har du ikke gjort noe feil, du har lært og vet du må tenke annerledes neste gang.

 

Satte vi for høye mål?

Det vi har jobbet med disse ukene har vi gjort ut fra følgende OKR-mål vi satte oss:

Objective: Opprette en nettbutikk som er fungerende, slik at Ink Sport kan ta over
KR1 – Gjennomføre 10 salg innen 22. mars
KR2 – Få 200 e-poster før lansering av nettsiden
KR3 – Gjennomføre SEO og Facebook Ads 

Vi klarte å oppnå 6 salg totalt, noe vi er utrolig fornøyde med da nettbutikken bare har vært åpen i 1 uke. Vi hadde håpet på å klare flere og dette er vi overbevist at vi hadde klart om vi startet tidligere med innsamling av e-poster og SEO/Facebook Ads.

Hentet fra: pebbledesign.com

Vi startet å samle inn e-poster 3 dager før lanseringen av nettbutikken, klarte å nå 177 e-poster totalt. Disse er vi veldig takknemlige for! SEO hadde vi problemer med å få til, og for kort tid til å finne problemet på. Men Facebook Ads kan vi si oss fornøyde med da vi oppnådde salg gjennom denne.

 

Så da kan vi stille oss selv spørsmålet «Hvordan faen gjorde vi det?», utrolig bra vil jeg si. Vi oppnådde absolutt ikke 10/10 på våre mål, men nettbutikken er klar slik at Ink Sport kan ta over om de ønsker. Vi ønsket at flere skulle få kunnskap om hva dette konseptet er, og jeg føler absolutt at vi klarte det.


Om du ønsker å lese mer om OKR kan du det her.


Tilbake til start

«Hvordan faen løser jeg dette?», tanken dukket opp så utallig mange ganger under denne eksamen. Jeg hadde til tider absolutt ingen anelse om hvordan å løse problemene som dukket opp. Men tanken på hva jeg hadde lært av foreleserne holdt motet mitt oppe; en gjør ikke feil, en velger bare å tenke annerledes. En setning jeg skal ta med meg videre i alt jeg gjør. 

 

 

Ønsker du å ta en nærmere titt på Ink Sport, kan du det her.
Ønsker du å ta en titt innom å se sluttresultatet av nettbutikken, kan du det her.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*