59433 March 6, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi lurer ofte på hva som er grønn markedskommunikasjon. Vet du hva det er? Les nedover for å finne ut hva det er, og legg merke til eksemplene som er nevnt i innlegget.

Grønn markedskommunikasjon er et omfattende tema. Det er flere punkter som spiller en stor rolle innenfor dette temaet. Her er det snakk om ”grønne” brands, merkeutvidelse (green brand extention), grønnvaske sin virksomhet gjennom ren profilering og bruk av farger. Det er spesielt grønn og blå vi forbrukere assosierer med bærekraft og grønn produksjon.

Co-Branding

Bærekraftig Eco-co-branding betyr at bedriften kombinerer bedriftens merkenavn med merkenavnet til en sertifisering institusjon eller miljøorganisasjon.

”Co-branding” i et partnerskap med sertifiseringsmerker er noe vi i Norge gjør mye av. Her er det snakk om ”Svanemerke og Grønn Punkt Norge” som fremmer forpakninger og produksjonen av noen produkter som f.eks. såpe, vaskemidler og noen merker med tannkrem.

Integrert markedskommunikasjon

Integrert markedskommunikasjon er også en form for en viss grønn markedskommunikasjon. Dette optimaliserer en form for helhetlig budskap gjennom ulike kanaler til konsumenter, til omgivelsene, til interessegrupper og samfunnet generelt. Øya festivalen markedsfører med at de er en av en håndfull festivaler og eventer i verden som er bærekraftig og miljøvennlig.

De er på toppen av en anerkjent liste som heter ”A Greener Festival Award”.  Denne organisasjonen vurderer rundt 400 festivaler og eventer rundt om i verden. Øya festival har fått utmerkelsen ”Outstanding” etter sine år med bærekraft og miljø.

Kjøpsprosessen

Kjøpsprosessen er en del av den såkalte grønne markedskommunikasjonen det er snakk om i dagens samfunn. Denne prosessen består av:

  • Problemkjennelse
  • Søkeprosess
  • Vurdering av alternativer
  • Kjøpsbeslutninger
  • Adferd etter kjøp

TOMS

Når det kommer til begrepet grønn markedskommunikasjon, så kan vi ta for oss merke og produsent av TOMS sko. De har en policy som gjør at for hver sko de selger, så gir dem et par til fattige barn, og voksne som lever i ekstrem fattigdom.

TOMS er en del av det vi kaller grønne brands. Vi har også flere merker som jobber mot grønn markedskommunikasjon. Her er Patagonia og Stormberg flinke når det kommer til å markedsføre seg på en ”grønn” måte. Stormberg generelt har vært en ledestjerne i Norge i flere år. TOMS selger helt enkle sommersko, som er billige å produsere og har mindre utslipp enn de fleste andre merker som er på markedet.

TOMS har også en deal som inngår med penger. For hver 3 dollar de tjener, donerer dem bort 1 dollar.

Så jeg håper, etter du har lest innlegget, at du forstår litt mer om hva grønn markedskommunikasjon er. Legg gjerne igjen en kommentar hvis det er noe du lurer på eller om du syns innlegget var informativt.