fridasundbye January 3, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er ikke alle fag man har gjennom et bachelorløp som virker meningsfylte eller brukbare. Man lurer kanskje på hva poenget med å ha organisasjon og ledelse, eller bedriftsøkonomi er. Hva skal man bruke disse fagene til, og hvordan skal man benytte det man har lært i en jobb? Det samme tenker hvertfall jeg om mange av fagene vi har, men digital markedsføring er annerledes. Digital markedsføring ruster deg til å kunne tre inn i en faktisk stilling som digital markedsfører.

Digital markedsføring lærte meg det grunnleggende for å drifte en nettbutikk

Digital markedsføring er det eneste faget jeg har hatt gjennom mitt bachelorløp som har hatt en praktisk eksamen, det har hatt mye å si for meg. I siste del av faget med Karl Philip, handler eksamen om å sette opp en egen nettbutikk. Å gå gjennom hele prosessen med å sette opp domene, legge inn betalingsløsning, lage en markedsplan og markedsføre nettsiden gir mer praktisk erfaring enn noen skriftlig oppgave hadde gjort.

Digital markedsføring gjorde meg i stand til å drifte en egen nettside som er det jeg har jobbet med de siste 9 månedene. Gjennom en gjesteforeleser i faget fikk jeg jobb i Netthandelsgruppen AS, som Digital Marketing Specialist og har jobbet med driften av nettsiden SOMA.no siden.

Gjennom skiste eksamen skal man også sette opp en markedsføringsplan for nettsiden. Min gruppe valgte å gjøre dette gjennom e-postmarkedsføring. Vi samlet inn en liste gjennom sweepstake på nettsiden og brukte denne til videre markedsføring, og sendte totalt ut 5 nyhetsbrev. Vi benyttet oss av MailChimp for å sette opp e-postkampanjer, som er samme aktør selskapet jeg har jobbet i benytter seg av. Jeg hadde dermed også erfaring fra dette, som gjorde overgangen inn til kampanjebygging for nettbutikken, veldig enkel. 

Under ligger eksempler på nyhetsbrev utsendt med MailChimp for nettbutikken SOMA.no:

Sette opp annonser og kampanjer gjennom FacebookAds

Gjennom digital markedsføring gjennomgår man sertifisering av Facebook Ads. Facebook er en av de største annonseplatformene, som brukes av de fleste som selger på nett eller i butikk. Uansett hvilken bedrift man jobber i, er Facebook Ads noe du kommer til å måtte jobbe med som digital markedsfører. Vi benyttet oss også av Ads i promoteringen av nettbutikken til eksamensoppgaven, som var veldig lærerikt. Det å ha den grunnleggende forståelsen for hvordan Ads settes opp og brukes, gjorde også opplæringen i jobben min mye enklere. I tillegg slapp jeg å gjennomføre sertifiseringene senere, som var et stort pluss i og med at det er mange timer med kurs.

Det er en omfattende sertifiseringsprosess, men har man først gjennomgått kurset og prøvd å sette opp en kampanje vil man få masse viktig erfaring til senere. Det er også mulig å sette opp en liten kampanje til bloggen for å drive flere lesere inn, som også er en fin måte å øve seg på.

Under ligger noen eksempler på FacebookAds jeg har laget til kampanjer på SOMA.no:

Jobbe med WordPress som backend 

I tillegg til den praktiske eksamen, gjorde bloggingen at jeg fikk erfaring innenfor å ha WordPress som backend. Det viste seg å være veldig nyttig da jeg begynte i min stilling i Netthandelsgruppen. Jeg hadde ikke på forhånd tenkt at bloggingen vi ble tvunget til å drive med kom til å gi meg noe brukbar erfaring. Da jeg fant ut at oppsettet på nettbutikken jeg skulle drifte var bygget opp på samme måte som man setter opp sider på bloggen, skjønte jeg at jeg allerede hadde lært mye. 

Å ha opprettet en blogg gir en generell forståelse av hvordan mange nettsider er bygget opp, og hvordan man må tenke for å gjøre kjøpsprosessen så kunsevennlig som mulig. Dette gir både god erfaring til man skal sette opp egen nettside, men også til senere jobbmuligheter, da mange stillinger spørr etter erfaring innenfor WordPress e.l.

Under ligger et eksempel på hvor likt oppsettet av en kampanjeside er til oppsettet av et blogginnlegg med WordPress:

Forståelse for Adwords og SEO  

Selv om jeg ikke selv har sittet mye med Adwords og SEO i jobben, har den grunnleggende forståelsen digital markedsføring gir av disse konseptene, gitt veldig nyttig kunnskap å ha med seg inn i en stilling som digital markedsfører. Det jeg har hatt mest bruk for på dette punktet, er når det kommer til oppbyggingen av sider og produkttittel og produktbeskrivelser.

Enten du skriver blogg eller produktbeskrivelser har tittel og ord du bruker i innledning/beskrivelser mye å si for hvordan siden rates av Google og dermed hvor høyt på Google siden din rankes. Det er viktig å ha i bakhodet fordi det første organiske søket som kommer opp, i snitt får ca 32% av alle klikk, det har mye å si.

Kort oppsummert: Nyttig og praksisrettet fag

Dette er en liten oppsummering av det viktigste jeg lærte fra faget digital markedsføring som jeg har fått bruk for senere. Det er selvfølgelig mye annet nyttig som også er inkludert i faget, men for meg har den mest brukbare erfaringen vært det jeg har kunnet sette ut i praksis gjennom jobben. Det å ta teoretiske forelesninger, og prøve det ut i praksis gjennom prøving og feiling, gir en helt annen forståelse og er lærdom jeg har fått enormt bruk for etter endt semester.