Kristinmyh May 15, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dersom du gir bort innholdet, tilbyr det gratis, vil alle komme. Vi kan kanskje bruke dette som et sitat for å omfatte forretningsmodellen til freeconomics. Eller etter min direkte oversettelse; gratisøkonomi. I dette innlegget skal jeg ta for meg freeconomics eller “gratisøkonomi” og hvilke fordeler denne formen for forretningsmodell kan ha for deg og din virksomhet. Innlegget er opprinnelig skrevet av Neil Patel som er entreprenør og ekspert innen online markedsføring. 

Freeconomics vil si at vi tar konseptet “gratis” noen skritt videre, det vil si at vi ser verdien i kundene. Denne forretningsmodellen baserer seg på å gi bort sitt beste innhold til andre. Med årene har dette blitt mer og mer populært, da flere virksomheter og personer har integrert dette og har sett fantastiske resultater med freeconomics. Altså, hvorfor skal du gi bort innholdet ditt til andre helt gratis? Latterlig – eller smart? 

Bildet er hentet fra her

Hvordan kan virksomheter forvente at de skal få overskudd, dersom de ikke får direkte avkastning på innholdet de produserer? Det vil si at en bruker masse tid og enormt mye energi for å tjene rett og slett ingenting, absolutt null kroner

Hvordan kan virksomheter drive god gammeldags business når de ikke har inntjening på det innholdet de produserer? Det gir jo absolutt ikke mening. Men dersom vi ser på det store bildet, så betyr det å gi bort ditt beste innhold – tilby det gratis – total mening. Det er en god faktor for å skape vekst i virksomheten, der bedrifter har hatt vekst på hele 290% kun ved å benytte seg av denne tilnærmingen av forretningsmodell. 

La meg forklare hvordan dette er mulig.

Hvordan kan innhold påvirke kjøperens beslutning? 

I dag er det sjeldent at forbrukerne tar frem kredittkortene sine og kjøper blindt på impuls.

Bildet er hentet fra her

Nei, de aller fleste forbrukere utfører en betydelig mengde undersøkelser på forhånd. For forbrukeren vil dette være undersøkelser både bevisst og ubevisst. Foruten å undersøke selve produktet, er det relativt mange forbrukere som ønsker å vite mer om virksomhetene bak produktene. Dette har vist seg å bli mer og mer vanlig blant mange av de ulike forbrukerne. De aller fleste vil være helt sikre på at selskapet er legitimt, kjenner sitt felt og er pålitelige. Men hvordan lærer forbrukere om virksomhetene? Sett bort ifra å kun lese «Om oss«-siden på nettstedet til virksomheten, så ser forbrukerne på innholdet

Demand Geb Report har funnet ut at «47% av forbrukere ser på tre til fem innholdssider før de utfører en transaksjon på nettsiden.» Denne rapporten kan også vise til at omtrent «51% av alle B2B-kjøpere stoler mer på innhold for å gjøre undersøkelser og for å kunne utføre B2B-kjøpsbeslutninger enn det som ble gjort for ett år siden.» Med denne rapporten kan vi i tillegg se at innhold har blitt en mer integrert del av kjøpsprosessen, og at dette er en trend som sannsynligvis bare vil fortsette å vokse.

Ved å gjøre ditt beste innhold lett tilgjengelig for publikum, kan en i tillegg trekke flere ulike potensielle kunder inn i salgstrakten, noe som til slutt vil resultere i å øke salget betraktelig. 

Ha en mur eller ikke ha mur? Hvilken strategi kan lønne seg?

Dette er et spørsmål som Vertical Response har tatt for seg i en artikkel som handler om hvilke fordeler det er ved å gi bort innhold. Når det er snakk om mur, kan vi se på dette som et hinder foran innholdet. Dette kan for eksempel være å måtte fylle ut et skjema for å få tilgang på innholdet. I artikkelen til Vertical Response har de lagt vekt på to (2) spesifikke argumenter ved å ikke ha mur foran innholdet ditt og hvorfor dette er en smart forretningsavgjørelse. 

Argument 1

David Meerman Scott som er kjent internasjonalt for både markeds- og salgsstrategi, sier at ifølge hans statistikk, enten det er white paper (velskrevet og veldokumentert rapport) eller eBok, blir lastet ned 20 ganger og opptil 50 ganger mer uten en form for mur foran. 

Hvordan har det seg slik at en mur er til hinder for flere nedlastninger? 

Ved å fjerne denne muren foran innholdet, vil dermed gjøre innholdet mer tilgjengelig for alle potensielle publikum. Innholdet blir da helt gratis og lett tilgjengelig, slik at det genererer flere nedlastninger.

Argument 2

Joe Pulizzi som er grunnleggeren av Content Marketing Institute, er også et av de mest respekterte navnene innen content marketing. Her er et sitat fra Pulizzi om å velge mur eller ikke foran innholdet:

“Let’s say you received 1,000 leads via your white paper download. From David’s numbers, let’s even take a more conservative 10x more downloads if we remove the gate.

This would give us 10,000 downloads with no lead data. Of all those people, let’s say that 1 percent would share this with their audiences (with a VERY conservative audience of 100 people, although most blogs get much more).

With those numbers, the total possible content reach for gated content would be 2,000 people. Non-gated content would be 20,000 people.”

Hvis vi bryter det ned, kan vi se at muren til innholdet vil føre til at kun 2000 mennesker ser på innholdet. Mens dersom vi ikke velger å ha mur foran innholdet kan dette resultere i at 20,000 mennesker får tilgang. 

Argument 3

Vi kan trekke inn et eksempel som vi kanskje er mer kjent med. Dette er nemlig aviser på nett. Mange aviser har opprettet en mur ved at du som leser er nødt til å betale for abonnement for å kunne lese deler eller hele artikkelen. Mange aviser har innført denne muren i store deler av artiklene de tilbyr på nett. Hvor mange lesere av avisen mister aktørene på å ikke gi alle tilgang? 

Ved å enkelt gi bort innholdet, får vi teknisk sett ti ganger (10x) mer! Tenk på hvilken påvirkning dette kan ha på salgstallene til virksomheten! 

Hvordan vil freeconomic fungere på lang sikt? 

Poenget med freeconomics er å gi bort innholdet ditt. Det vil ikke gi virksomheten en umiddelbar utbetaling. Da det er en i utgangspunktet en langsiktig strategi som innebærer å selge og la virksomheten vokse på lang sikt. På den andre siden kan vi trekke inn at det i tillegg handler om å bygge tillit og verdi til kundene, slik at virksomheten på et senere tidspunkt kan selge. 

Vi kan sammenligne denne strategien med å dyrke en grønnsak! Når du planter et frø, forventer du ikke å høste grønnsakene dagen etter. Det krever både tid og litt jobbing. Men når vi ser på hva som faktisk kan komme ut av det, så er det vel verdt ventingen!

Hva er problemet med freeconomics?

Selvfølgelig kan dette være et problem for noen mennesker, da vi aller helst ønsker å se resultater med en gang. Vi lever etter den øyeblikkelige tilfredsstillelseskulturen, der vi ønsker resultater, og vi vil ha dem nå. Det er forståelig at vi ønsker øyeblikkelige resultater, vi har jo et behov for tilbakemelding på arbeidet. Det er ikke veldig lett å bruke enormt mye tid og energi på å jobbe med noe som ikke vil gi synlige resultater på seks måneder eller til og med et år eller to! Men dersom virksomheter følger den riktige oppskriften, vil det gi en enorm utbetaling, og det vil da gi enda mer mening med å dele innholdet ditt gratis. 

Neil Patel sin erfaring 

For en stund tilbake innså Neil Patel hvilken påvirkning innholdsmarkedsføring kan gi. Med denne erfaringen har han derfor publisert verdifullt innhold i alle mulige kategorier innenfor markedsføring. Mer spesifikt har Patel gjort det til et prinsipp ved å gi bort mesteparten av innholdet han produserer. 

Vi kan for eksempel trekke inn at han på Quick Sprout tilbyr et betydelig bibliotek på med gratis innhold med Quick Sprout University. På denne siden kan hans publikum, og andre, finne utdypende informasjon om alt fra SEO og koblingsbygging til omdømmestyring og konverteringsoptimalisering. Nettstedet gir i tillegg innhold for alle mulig kunnskapsnivåer, dette kan være for eksempel nybegynnere, mellomliggende og avanserte. 

På nettstedet neilpatel.com tilbyr han også gratis podcast som heter Marketing School, der lytterne kan lære alt de trenger å vite om online markedsføring. På samme nettsted blogger han, slik at det er innhold for er tilgjengelig for leserne. 

Har det lønnet seg?

Selv om Patel ikke fikk massive resultater rett etter at han begynte å publisere, så har det å gi bort ulikt innhold gitt han flere salg med tiden og større nettverk. Neil Patel skriver selv at uten denne formen for forretningsmodell, så hadde han nok ikke vært der han er i dag. 

Et annet eksempel 

Gary Vaynerchuk som er en ekstremt suksessfull entreprenør, forfatter, foredragsholder og en stor påvirker innenfor markedsføring. Mange kjenner han som en mann som banner som en gammel sjømann, og som ikke ber om unnskyldning for det.

I utgangspunktet bygde Gary et helt imperium fra bunnen av ved å kun gi bort masse kvalitetsinnhold. Dette var alt fra for eksempel YouTube-videoer, blogginnlegg, infografikk for å nevne noen. Han har i tillegg skrevet et innlegg med navnet; You Shouldn’t Charge for Your Best Work

Her er et skjermbilde fra hans åpningsintro som legger vekt på hans mening ved å gi bort innhold:

Bildet er hentet fra her

Med andre ord, kan vi se at denne formen for forretning lar deg skape reell tillit, samt å øke forholdet til merkevaren din slik at potensielle kunder føler seg mer komfortable med å gjøre forretninger med deg. Selv om virksomheter ikke har særlig inntjening til å begynne med, så investerer du i den langsiktige suksessen til virksomheten. 

Hvilke andre fordeler er det med freeconomics?

Det er verdt å nevne at det er flere fordeler med denne måten å drive business på, derfor vil jeg trekke frem noen mer spesifikke fordeler:

  • Dette er en av de beste måtene å trekke til seg potensielle kunder på. Ifølge Marketing Sherpa er “73% av alle B2B-kundeemner ikke salgsklare”. 
  • Ved å gi bort innholdet ditt kan du posisjonere merkevaren din som en autoritet. Der kan vi se at 45% av et merkeimage kan tilskrives hva det sier og hvordan det sier det”.
  • Det lar deg fortelle merkevarens historie, formidle filosofien og verdiene dine. 
  • Det bidrar med å redusere skepsisen til merkevaren. I 1997 indikerte forbrukerne at de hadde høy grad av tillit hos 56% av merkevarene. I 2008 (finanskrisen), falt denne prosentandelen til bare 28%. Denne tilnærmingen kan bidra med å snu alle mulige tvil som potensielle kunder kan ha. 
  • Dette er en utmerket måte å fortelle forbrukeren hvilke funksjoner produktene har og hvordan de skiller seg fra konkurrentene. 
  • Du kan i tillegg adressere eventuelle innvendinger som kan oppstå på veien. 

Hvilke typer innhold påvirker kjøpsbeslutningene mest?

La oss si at du og din virksomhet skjønner konseptet med freeconomics, og at dere forstår logikken som ligger bak det å gi bort det beste innholdet gratis. Da kan vi stille oss et viktig spørsmål, hva slags innhold bør du lage? Påvirker bestemte typer innhold mer enn andre? 

For å kunne svare på disse spørsmålene, kan det trekkes inn tilleggsstatistikker fra Demand Gen Report. Denne statistikken viser hvilke type innhold som har blitt brukt de siste 12 månedene for å ta B2B-kjøpsbeslutninger:

  • White paper – 82%
  • Webinarer – 78%
  • Casestudier – 73%
  • E-bøker – 67%
  • Blogginnlegg – 66%
  • Infografikk – 66%
  • Rapporter fra tredjepart / analytiker – 62%
  • Video / bevegelsesgrafikk – 47%
  • Interaktive presentasjoner – 36%

Dette betyr ikke nødvendigvis at dette er rekkefølgen som bedriften din skal prioritere innholdet i, men at det heller fungerer som generelle retningslinjer. Veien til suksess har ingen fastsatt oppskrift.

Hvilken konklusjon kan vi trekke?

Selv om konseptet med freeconomics og det å gi bort ditt beste innhold kan være i strid med konvensjonell forretningsvisdom, er det ingen som kan benekte virkningen av denne tilnærmingen kan ha. Resultatene som flere aktører har oppnådd virker overbevisende.

Neil Patel skriver om sin egen personlig erfaring, og mener at dette er en tilnærming som er absolutt en av de beste måtene for å få virksomheten til å vokse på. Freeconomics har gjort underverker for flere virksomheter og personer, og bruken av tilnærmingen blir mer og mer utbredt. 

Men det skal nevnes at for å få denne tilnærmingen til å fungere for deg og din virksomhet, kreves det et langsiktig engasjement. Denne tilnærmingen må behandles som et utholdenhetsløp – ikke en sprint. Dersom du fortsetter med denne tilnærmingen med innholdsmarkedsføring, kan dette føre til å utvide virksomheten med hele 290%. Og det er mye. 

Kilder
https://www.quicksprout.com/giving-away-your-best-content/