Leane Louise May 15, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget har jeg oversatt en artikkel skrevt av Hiten Shah om hvordan man kan bygge en merkevare fra bunn. Grunnen til at jeg har valgt denne artikkelen er grunnet til dens relevanse for eksamen. Jeg har fått mye inspirasjon til hvordan vi kan få vårt nettbutikk til kan deles med andre og hvordan det har potensiale til å bli større.

En av grunnleggerne av bedriften Buffer, Leo Widrich fokuserte de første månedene hans i bedriften på å skrive to til tre gjesteinnlegg hver dag.

Buffer er en bedrift som hjelper bedrifter med å bygge sitt eget merke og vokse ved hjelp av sosial medier. Mer informasjon om bedriften finner du her.

Widrich begynte i bedriften 21.Januar og innen April samme det samme året hadde Buffer blitt nett i over 100 blogger. Innen ni måneder var det 100.000 bruker av Buffer. Metoden han brukte ble kalt for innholdsmarkedsføring. Ved hjelp av innholdsmarkedsføring ble Buffer en verdifull bedrift.

Innholdsmarkedsføring er en strategi som går ut på å engasjere kunder slik at man bygger langsiktige relasjoner. Dette kan du lese mer om her.

Viktigheten av en merkevare

You build a brand when you’ve carved out a piece of peoples’ brains.

I USA er det mange som er avhengig av Amazon, men hvorfor er det slik? Det er fordi Amazon har en del av forbrukerens hjerne. For hver gang en forbruker tenker på et produkt de vil ha går de av instinkt inn på Amazon og kjøper det for en lav pris. Det er så enkelt: du går inn på appen og etter to tastetrykk har man produktet på døra innen to dager.

Langsiktig kan dette betyr at ditt merkevare kan spre seg raskere dersom du er «en del av kundens hjerne» fordi når de tenker på ditt merke, som for eksempel Amazon kan man ikke se bort ifra at Amazon sine kunder vil anbefale Amazon til sine venner. Ved å bygge sin merkevare er det viktig å investere tid på ting som hjelper din bedrift med å vokse.

For å bygge en vellykket merkevare fra bunnen av er det to prinsipper som er viktig: Nyskapende og repetisjon.

http://www.jsmythdesigns.net/buildingyourbrandblogjsmythdesigns/follow-these-5-steps-to-build-your-brand-online

Viktigheten av å være nyskapende

Om din merkevare skal være lykkes i markedet bør den være original, unik og nyskapende. Siden 1999 har 37 Signals blogget om hva bedriften driver med, hvorfor de gjør det de gjør og hva de tar hensyn til når de driver deres bedrift. Deres konsept var uvanlig fordi det var ingen i markedet som delte hvordan man kunne balansere merkevarebygging med kosulatasjon, eller hvordan man A/B teste bedriften deres SaaS. Saas er nyskapende ved at de deler, lærer bort men også hjelper de som vil lære.

Eksempel på hvordan man kan være nyskapende fra KISSmetrics:

Bedriften delte ansattes markedsanalyser med kriteriet av at det var høy kvalitet og at analysene var genuint brukbare for andre. De ville bygge et merke som var villig til å hjelpe kundene deres om det oppsto noen problemer. De opprettet en Twitterkonto dedikert til å hjelpe andre markedsførerer til å lære. Over tid vokste Twitterkontoen med 200.000 organiske følgere, uten å bruke noe penger.

Buffer implementerte mer orginalitet inn i dere merkevare med en vitenskapelig tilnærming til lykke og produktivitet og deres radikale tilnærming til gjennomsiktighet i virksomheten. Bedriften opprettholdte originaliteten på en frisk og varig måte. Dette kom fra et autentisk og genuint utgangspunkt.

For å bygge et merke holder det ikke å bare være nyskapende. Man må faktisk dette teste dette i den virkelig verden og skape nye opplevelser for dine kunder.

Viktigheten av repetisjon

Ved hjelp av repetisjon kan du ta plass i menneskers hode.

Innholdet i innholdsmarkedsføring er nøkkelen til suksess. Innhold kan være en tweet, et facebook-innlegg, et blogginnlegg eller hva som helst som kan produseres eller distribueres gjentatte ganger.

Makten innholdet er at det er målbart i form av antall mennesker som kan konsumere et innhold men også måtene ete innhold kan pakkes inn og produseres. Folk overvurderer ofte merkevarer og undervurderer repisisjonten av merkevaren.

Når Widrich snakker om sin bligginnleggstartegi legger han vekt på hvor viktig det er å med kvantitet over kvalitet.

Eksempl på repetisjon som bygger merkevare

Hos AdEspresso drikker hvert teammedlem espresso i teamet sitt. De bruker samme bildene på tvers av sine sosiale medier. En av gründerne Armando Biondi mente at «lavintensitetsfrekvensen som bygger merkevare og selvtillit» og han reduserer det for å få dem fra 0 til 1 million dollar + + i årlige gjentatte inntekter.

Oppsummering

Når du skal bygge en bedrift fra bunnen av er du det beste merke du kan bygge for bedriften din ifølge Jason Fried, Neil Patel og Leo Widrich. Dette er oppskriften til å bygge et personlig merke og ikke minst selskapets merkevare fra bunnen av.

  • En nyskapende ide driver deg til å starte en bedrift.
  • Gjennom repetisjon kan du opprettholde det å være nyskapende og bruke dette til å skille deg ut. Det å bygge en merkevare handler om å lage historier, ikke det å gi ut gratis ting og ha den feteste logoen.

Ditt produkt og firma eksisterer for å gjøre en jobb for dine kunder og hjelpe dem å lykkes.

For hver jobb som må gjøres finnes det utallige verktøy som hjelper med akkurat denne jobben. Når det kommer til stykket er det din merkevare som skiller ditt selskap og ditt produkt i tankene til kundene. Merkevarebygging er noe det viktigste å fokusere på for å kunne konkurrere i dagens markeder.