Rebekka Rinnan March 14, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg fortelle kort hva LinkedIn er og hvordan man på best mulig måte skal få oppmerksomhet på LinkedIn. På slutten skal jeg komme med noen tips til hvordan lage en god LinkedIn profil.

Hva er LinkedIn?
LinkedIn er et sosialt nettverk som brukes hovedsakelig i forretningssammenheng. Hvor det brukes til å samle profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser. Nettverket har over 610 millioner registrerte brukere fra 200 land, hvor ca. 1,2 millioner av brukere er fra Norge. Blant annet kan vi også lese på Ipsos sin side at det er flest menn (59%) som bruker LinkedIn mot kvinner (41%) i Norge.

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q418
Som vi også kan se utifra Ipsos sin tracker er at de fleste som bruker dette i Norge er mennesker mellom 20-50 års-alderen. Det kan vi også tenke oss at stemmer ettersom det er denne alderes som kanskje er mest attraktive i arbeidslivet.

Som det står på hjemmesiden til LinkedIn, så er målet ganske enkelt: Å samle profesjonelle kontakter og gjøre dem enda mer produktive og vellykket. Mens Visjonen til LinkedIn handler om å skape økonomiske muligheter for alle medlemmer for den globale arbeidsstyrken.

Etter å ha hørt episoden om LinkedIn på podkasten til Even og Eivind i markedsføringspodden har jeg både lært mer enn jeg visste, men også fått noen nyttige tips og triks om LinkedIn. Og dette tenkte jeg å dele med dere nå.

Hvordan fungerer algoritmene til LinkedIn?
LinkedIn fungerer på en litt annen måte enn Facebook og Instagram gjør. De har mange fellestrekk, men det er en grunn til man får opp det man får opp på en LinkedIn profil. Det første er når du åpner feeden din på LinkedIn, som da vil dukke opp øverst er de mest populære postene og ikke de «nyeste» som man vil tro. Selvom om man kanskje tenker at man kan poste masse for å bli lagt merke til er det ikke ikke sikkert disse vil være på topp.

Deretter når du poster noe på LinkedIn, så vil «poste» knappen gå gjennom innlegget ditt for å sjekke opp om dette kun er spam eller en post med godt innhold. Dette blir sett på som første steget man må gjennom for å få godkjent publiseringen sin.

Det blir også sett hvor stort engasjementet blir rundt posten din. Dette gjør at hver like, kommentar eller deling gjør at den blir mer populær og den vil være på topp i feeden. Og det kan også være at den samme posten vil vises på topp flere dagen etter hverandre da.

Hvordan lage en god LinkedIn profil?
I podcasten forteller Even og Eivind hva de syntes er en god LinkedIn profil. Og jeg må si meg helt enig med dem. Nå skal jeg kort og enkelt fortelle dere om 10 steg til hvordan du kan få en god LinkedIn profil.

  1. Coverbilde.
  2. Det å ha et coverbilde er en gyllen mulighet til å bli lagt merke til og det er også med på å fortelle andre som ser din profil hvem du er. I tillegg er det en fin mulighet for bedrifter å bruke samme coverbilde. Dette gjør at det vil se mer profesjonelt ut for bedriften.
  3. Profilbilde. Et profilbilde er noe av det første folk vil legge merke til og det er da viktig å bruke et bilde som er oppdatert, slik at dersom man møtes vil man kjenne vedkommende igjen. Et eksempel de kom var om dersom man eksempelvis var en idrettsutøver så kunne det være lurt å ha et profilbilde i kanskje en treningsdress. Det gjør at vi som ser profilen får et inntrykk på hva slags interesser dette menneske har.
  4. Kontaktinformasjon. Pass på å oppdater denne informasjonen. Man kan legge ved nettsiden dersom man har laget det. Da vil man alltid se oppdatert informasjon.
  5. Headline. Mange bruker denne plassen til å kun skrive hvor de jobber med, men de aller fleste burde benytte seg av å for eksempel til å skrive hva slags «tittel» man har innenfor der man jobber eller hva som er spesielt ved din jobb som kan skille deg ut fra andre jobber. Headline er også det som LinkedIn bruker til å generere i søkemotoren når folk søker etter folk ved noen typer yrker for eksempel.
  6. Oppsummering. Det er ikke mange som bruker dette feltet har jeg selv også lagt merke til, men også foreleseren vår Karl Philip har sagt flere ganger at det kan være lurt å benytte seg av denne oppsummeringen. Det er et felt hvor du kan skrive en kort oppsummering som forteller hvem du er og hva nettopp du kan hjelpe til med. Denne oppsummeringen er også med på at man kommer høyere opp i søkemotoren dersom folk søker etter ord du har brukt i teksten.
  7. Erfaring og tidligere jobber. Det er viktig å vise til hvor du har jobbet, hvor lenge du har jobbet der og kanskje til og med stikkord på hva du gjorde i de forskjellige jobbene.
  8. Utdanning. Det å vise til hva slags skoler du har gått på og linket opp til skolen gjør at man vil dukke opp i søket dersom noen går inn på skolen for å se hvem som har tidligere jobbet der.
  9. Ferdigheter. På LinkedIn kan man legge til ferdigheter som viser hva du er god på og dine spesialiteter. Det er bare de tre øverste ferdighetene som er synlig på din profil med engang du ser dem, så kan være en fordel å ha dine topp 3 ferdigheter på topp ettersom det er dette som blir synlig på din profil.
  10. Anbefalinger. Dette er veldig viktig og verdifullt at man kan få tidligere arbeidsgiver til å gi deg en anbefaling. Men en annen fin mulighet er også fra det skolerelaterte. Få en av klassevennene som du har jobbet med til å gi deg en anbefaling om hvordan nettopp du var å jobbe med. Men viktigst av alt er å gi en anbefaling tilbake også!
  11. Interesser. Dette er det siste steget. Fyll inn dine interesser som er med på å vise hvem nettopp du er. Da har man også mulighet til å bli med i grupper som har samme interesser som deg.

Alle disse 10 stegene er med på å skape og bygge enda flere relasjoner som LinkedIn er opptatt av!

Håper nettopp du fant noe du syntes var nyttig og dersom du vil høre mer om digital markedsføring eller om spennende temaer innen for digitalisering og markedsføring, så vil jeg anbefale Markedsføringspodden!

//Rebekka Sofie

Kilder:

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q418

https://about.linkedin.com

https://markedsforingspodden.no/