Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Mange millioner forretningsfolk samler seg på LinkedIn både for å finne jobber og for å ansette. I tillegg bruker halvparten av alle B2B kjøpere den sosiale platformen for å ta avgjørelser angående sin bedrift i følge LinkedIn sin egen statistikk. Uansett om du holder på å utvikle ditt personlige brand, eller om du markedsfører på vegne av en bedrift, er ikke LinkedIn et sosialt medie du kan ignorere.
Det kan være greit å ha en generell forståelse for hva en algoritme er. Algoritmebegrepet er generelt og kan brukes om flere ting, men i denne teksten snakker vi om digitale algoritmer. En algoritme kan kort forklares som en oppskrift på hvordan noe skal gjøres, i følge Matematikk.net. Denne oppskriften kan optimaliseres til å gjøre det man ønsker, om dette er å få brukeren til å bli på et sosialt medie lengre, eller rangere søkeresultater etter hva som er mest relevant.
Så hvordan fungerer algoritmene på LinkedIn, og hvordan kan du på best mulig måte utnytte de til din fordel?
På samme måte som Facebook og Instagram, proriterer algoritmen på LinkedIn innholdet den tror er mest mulig relevant for hver enkelt. Det vil si at med mindre du konfigurerer innstillingene, vil ikke seneste postene dukke opp først når du går inn på appen, men heller de mest relevante. I LinkedIn sitt tilfelle betyr det faktisk at du kan se poster som er mange uker gamle! LinkedIn er relativt åpne om hvordan deres algoritmer fungerer, og baserer seg på fire filter:
1.
Det første filteret er en algoritme som sjekker om innholdet er spam, lavkvalitetsinnhold eller om det er bra nok til å komme gjennom.
2.
Hvis innholdet ditt kommer gjennom det første filteret, dukker det opp i nyhetsfeeden til nettverket ditt midlertidig. Den vises da til en liten del av nettverket ditt, for å se ann responsen.
På dette punktet ser algoritmen på hvordan nettverket ditt reagerer på innholdet. Kommentarer og delinger er det beste, og vil gi innholdet ditt «plusspoeng», det verste er om noen rapporterer innholdet ditt som spam eller fjerner det fra feeden sin. Grunner til at folk kan velge å gjøre dette er hvis du legger ut for mye eller innholdet ditt ikke er relevant for de.
3.
På dette tredje steget, ser algoritmen til LinkedIn på din profil og ditt nettverk for å avgjøre om innholder er spam eller om nettverket ditt liker det. Her bestemmer algoritmen om innholdet ditt skal fortsette å bli vist til nettverket ditt, eller om det skal fjernes eller dyttes nedover i feeden. Hvis nettverket ditt fortsetter å like, kommentere og dele innholdet, vil algoritmen holde innholdet langt opp i feeden.
4.
Kommer du til dette punktet betyr det at innholdet ditt har fått så mye respons at mennesker vil komme inn i bildet og se over innholdet. Det de vil vite er hvorfor innlegget ditt har gjort det så bra. Om det virkelig er bra innhold, kan de dele det til nettverk og i grupper de mener er relevant. Dette er hvordan man får innhold vist til annen- og tredjehåndsnettverk, og du har også mulighet til å gå viralt.
Nøkkelen her er: så lenge innlegget ditt fortsetter å få engasjement fra ditt nettverk, vil den anses som relevant og legges høyt oppe i feeden.
Nå som vi vet hvordan algoritmen til LinkedIn fungerer, hvordan kan vi utnytte den på best mulig måte?
Det er flere ting man kan gjøre for å utnytte LinkedIn sin algoritme best mulig. Under har jeg samlet noen tips fra flere kilder som kan være nyttig å ta med seg videre om man har lyst til å optimalisere tilstedeværelsen av innhold på LinkedIn.
✦ Post innhold jevnlig
✦ Legg ut innhold med høy kvalitet
✦ Legg ut i uregelmessige intervaller
✦ Jo mer engasjement innlegget ditt får med en gang, jo bedre
✦ Vær relevant for ditt publikum og merke
✦ Post innhold fra en troverdig og pålitelig kilde
✦ Innhold som holder brukerne på LinkedIn isteden for å ta de over til andre nettsider og plattformer blit prioritert
✦ Vær aktiv og lik, del og kommenter innholdet til andre i ditt nettverk
Konklusjon
Det er mange grunner til å prøve å holde innholdet sitt på LinkedIn relevant, og for å gjøre dette er det lurt å vite litt om hvordan algoritmene som rangerer innholdet fungerer. Når vi vet at høykvalitetsinnhold som er relevant for ditt nettverk og får engasjement fra dine forbindelser er det som gjelder, kan man være mer kritisk og tenke nøyere over innhold som legges ut. Kanskje vil det føre til at akkurat du skaper en bedre personlig LinkedIn profil og lander drømmejobben, eller promoterer merkevaren til din bedrift på en klarere og mer tydelig som treffer kundene du er på utkikk etter.
Kilder:
https://news.linkedin.com/about-us#statistics
https://matematikk.net/side/Algoritme