martegranlund May 19, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Når man starter en nettbutikk uten noe særlig med erfaring, møter man på flere utfordringer. Jeg og Kristin Myhrmoen har laget nettsider tidligere, men aldri drevet en nettbutikk og drevet med e-postmarkedsføring. Derfor måtte vi sette oss mer inn i dette og hvordan vi markedsfører oss ved hjelp av MailChimp.

Hva er e-postmarkedsføring?

E-postmarkedsføring er en av de klassiske formene for digital markedsføring, hvor man kommuniserer med potensielle kunder og kunder med e-post. Dette inkluderer de vel kjente nyhetsbrevene, markedsføringskampanjer og kunngjøringer.

Hva gjør e-postmarkedsføring sukessfullt?

Selv om SEO og sosiale medier blir viktigere og viktigere når man jobber med markedsføring, er det en grunn til at e-postmarkedsførring er mer kostnadseffektivt. Du får en direkte linje til dine kunder eller potensielle leads. Og åpningsfrekvensen på nyhetsbrev er over 20x så høy som engasjementet du får på en Facebook-post (kilde)

Jeg har selv meldt meg på nyhetsbrev i mange år. Deretter har jeg også opplevd at mailboksen min har blitt full av unødvendige mails om tilbud og kampanjer som ikke har noen virkning på meg, og som derfor bare skaper irritasjon. Jeg har meldt meg av utallige av disse nyhetsbrevene, for så å melde meg på noen av de igjen. Et av målene med e-postmarkedsføring synes jeg bør være å beholde kundens interesse, uten å «over do it». Alt med måte?

E-postmarkedsføring er et godt verktøy for å skape konvertering til nettsiden din. Og ved å gjøre noen bevisste endringer på din e-postmarkedsføring kan du få et suksessfullt resultat, uten å skape irritasjon hos mottakerne.

Hvordan gjør du dette?

  1. Sett et mål for hver e-post du skal sende ut
    Hva klarer du å oppnå hvis du ikke har et mål eller ønsket resultat? Still deg spørsmålene: hvem, hva, når og hvor?
  2. Sørg for at e-posten blir åpnet (hint: den bør optimaliserers)
    Ha en god emnelinje. Unngå clikbait og selgende språk. Vær saklig og tydelig. Personaliser når det passer seg. Skap tillit.Prøv deg frem.
  3. Trigg leseren til å utføre en ønsket handling
    Finn ut hvordan du kan utforme teksten for at den skal fremprovosere en handling. Og inkluder en call-to-action i e-posten, som sier mer enn «klikk her».

Ønsker du å vite enda mer om e-postmarkedsføring? Da vil jeg anbefale deg å lese Backlinkos Guide til e-postmarkedsføring eller MarkedsPartner – Inboundbloggen sitt innlegg: 6 tips til vellykket e-postmarkedsføring.

Et av våre OKR-mål under vår siste eksamensoppgave i faget Varehandel: bærekraftig og digital var:

KR1: Opprette e-postliste med nyhetsbrev og bounce-mail (80 medlemmer)

Å sette opp muligheten for å abonnere på nyhetsbrev var allerede automatisk implementert i nettbutikken vår i Shopify. Av tidligere studenter og forelesere fikk vi anbefalt å benytte oss av en ekstern e-postklient til å sende ut nyhetsbrev og andre e-poster, og vi valgte derfor MailChimp fordi denne ble omtalt som veldig enkel og effektiv å bruke. Når vi koblet Shopify-nettbutikken vår med MailChimp ble alle våre abonnementer automatisk synkronisert og tilgjengelig for å motta mail gjennom MailChimp.

Hvordan koble Mailchimp og Shopify? Vi brukte denne guiden:

Her har du en trinn-for-trinn-guide på hvordan du sender en mail til ditt publikum med MailChimp:

1. Fra toppmenyen velger du «Create» og deretter «Email» for å sende en kampanje- eller nyhetsmail. Under «Create» kan du også opprette landingssider, spørreundersøkelser eller pop-ups for påmelding til nyhetsbrev og tilbud.

2. Du vil da få opp en pop-up som ber deg opprette et kampanje-navn før du fortsetter med å sette opp mailen du ønsker å sende. Dette navnet vil hjelpe deg senere med å kjenne igjen hvilken mail du sendte. For eksempel kan du kalle kampanjen «Tilbud uke 21-22» eller «Nyhetsbrev 15.mai».

3. Nå er det på tide å sette opp mailen og gjøre den klar for å sendes. På denne siden må du velge hvem som skal motta mailen, hvem som er avsenderen (om du har flere nettsider i MailChimp bør du huske å dobbeltsjekke at avsenderen er riktig), emnet som skal dukke opp i mottakerens innboks og skape innholdet. La oss først se på mottakerne:

4. Har du flere nettsider koblet opp med MailChimp må du velge riktig publikum under «Audience», men jeg har kun en nettside koblet opp. Deretter kan du velge om du ønsker å sende mailen til alle abonnementer eller utvalgte segmenter eller grupper. Du kan også velge å lage en automatisk mail som sendes til nye abonnementer eller kunder som har handlet nylig. Jeg velger å sende min mail til alle mine abonnementer.

5. Deretter må du legge inn hvilken e-postadresse mailen skal sendes fra, og hvordan du ønsker at denne avsenderern skal navngis hos mottaker. Jeg legger derfor inn min e-postadresse (fordi vi ikke har opprettet en e-post for nettbutikken) og mitt navn, men viser også at mailen sendes i forbindelse med nettbutikken ved å inkludere nettbutikkens navn.

6. Neste steg er å legge inn en emnelinje som kort gir et inntrykk av hva mailen inneholder. MailChimp har sin egen sjekkliste for hva en god emnelinje inneholder. Du kan også legge inn en kort forhåndsvisningstekst som gir mer informasjon til mottakeren, og dette behøver ikke være tekst som ellers finnes i mailen.

7. Nå er det på tide å designe og legge inn innholdet i mailen!

8. I MailChimp kan du velge mellom flere ferdiglagde maler og temaer, eller du kan kode ditt eget design. For oss nybegynnere er det lettest å jobbe ut i fra en av malene eller et gratis tema. Legg merke til at noen av malene eller temaene er låst, med mindre du har oppgradert til et annet abonnement på MailChimp.

9. Når du har valgt oppsett på mailen du vil sende vil du få opp designsiden. Mailen er automatisk fylt med modulene som temaet eller malen inneholder, og du må deretter tilpasse den til ønsket resultat. På høyre side har du flere ulike «blokker» med ulikt innhold som du kan plassere i modulene i mailen. Disse tilpasser du selv med ønsket tekst, bilde, linker, etc.

For eksempel kan du legge inn en rabattkode i mailen:

Og deretter tilpasse modulen til ditt ønske:

10. Når du har tilpasset alt du ønsker trykker du «Continue» og kommer tilbake til siden med mottaker, avsender, emne og design. For å være sikker på at innholdet i mailen er korrekt og ser ut som du ønsker bør du sende en test-mail til deg selv eller en i teamet ditt. Som du ser på bildet synes ikke tekstboksen mailen vår inneholder, og det har vi mulighet til å rette opp før vi sender mailen fordi vi kjørte ut en test-mail.

11. Nå er alle punktene utfylt, du har endret eventuelle behov etter å ha sendt en test-mail og mailen er klar til å sendes. Om du har oppgradert til et annet abonnement hos MailChimp har du også mulighet til å planlegge og legge mailen klar til utsending ved et senere tidspunkt. Dette er fint å ta i bruk om du for eksempel ønsker å kjøre en helgekampanje eller et spesialtilbud på kveldstid, og du ikke har mulighet til å logge deg inn i MailChimp for å sende ut mailen.

Etter å ha sendt ut din første mail får du opp en oversikt over dine kampanjer og sendte mails i «Campaigns» øverst i menyen.

Ved å trykke på «View Report» vil du få opp rapporter og statistikk knyttet til din kampanje. Blant annet hvor mange av mottakerne du har nådd, antall «bounce-mails» (altså hvor mange mottakere du ikke har klart å nå), hvor mange som har åpnet mailen og totalt antall åpninger.

I rapporten vil du få opp listen over linkene som er inkludert i mailen din, og hvor mange ganger disse linkene har blitt klikket på. Du vil også få opp hvem av mottakerne som har åpnet mailen din, og hvor mange ganger.

Etter at du har sendt ut dine første kampanjemails med MailChimp bør du ta en tur innom «Audience» i toppmenyen, og inn på «Manage contacts». Her har du en full oversikt over alle abonnentene og kontaktene dine. Du vil få opp hvem som fortsatt er subscribed til mailene dine, hvem som har meldt seg av og er unsubscried og hvilke kontakter som er «cleaned».

Kontakter merket med «cleaned» er kontakter som ikke kan motta mailen din, og i vårt tilfelle den som ble markert som «bounce» i kampanjerapporten vår. Disse e-postadressene regnes som ugyldige, ofte pga. en skrivefeil i adressen, serverfeil eller en utdatert adresse. Disse e-postadressene kan heller ikke motta fremtidige kampanjer du sender til ditt publikum.

Og en liten guide for hvordan du kan sette opp automatiske mails for å påminne kunder om varer de har i handlekurven om de avbryter et kjøp:

1. Å sette opp en automatisk mail gjøres ganske likt som en vanlig mail. Men når jeg ønsker å sette opp dette går jeg inn på «Automate» i toppmenyen og velger «Email».

2. Jeg får deretter opp denne pop-upen, og siden jeg ønsker å sette opp en mail som sendes automatisk til de som avbryter et kjøp i checkout velger jeg «Turn on an abondoned cart email».

3. Igjen så legger jeg inn et navn på kampanjen.

4. Og fyller inn de samme feltene som behøvdes når jeg satte opp min første kampanje- eller nyhetsmail.

5. En viktig ting å ikke glemme når du designer mails i MailChimp er å huske å sjekke preview for mobiltelefon for å forsikre deg om at mailen din fungerer like godt på datamaskin som på mobil. De fleste sjekker mailen sin i farta på mobilen, og når sjekket du sist mailen din på datamaskinen din?

Kilder:
https://blogg.markedspartner.no/3-rad-som-gir-din-e-postmarkedsforing-bedre-resultater
https://blogg.markedspartner.no/6-tips-til-vellykket-e-postmarkedsforing
https://backlinko.com/email-marketing-guide