Leane Louise February 11, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Om den faglige bloggen

Jeg har alltid vært glad i å bruke digitale verktøy og sosiale medier. Etter første forelesning med Arne Krokan fikk alle i oppdrag om å opprette en blogg der vi skulle skrive om ulike tema, som var relativt deilig fordi hvert blogginnlegg hadde en konkret oppskrift. Personlig er jeg glad i å skrive notatene mine for hånd, men bloggen har fungert bra som en digital notatbok. Det har vært gøy å skrive blogginnleggene ettersom man kunne ta i bruk wordpress sine funksjoner. Informasjonskildene som jeg tok i bruk var fra forelesning og fra nett, ettersom det er uendelig mye informasjon ut på nett. Det litt krevende å sile ut det viktigste og gjøre blogginnleggene så korte med informative så mulig. I hverdagen bruker jeg applikasjoner som VG som holder meg oppdatert på hva som skjer i verden.

https://pixabay.com/no/photos/media-sosiale-medier-apps-998990/

Hvilke digitale verktøy jeg bruker?

Digitale verktøyet Google docs har jeg brukt mye for å dele informasjon med andre studenter, denne blir brukt mye under eksamensperioden og blir brukt til å dele notater. Dette anbefaler jeg på det sterkeste, fordi det er ikke alltid man får med seg det foreleseren sier og dermed er det greit å ha en students perspektiv i tillegg til dine. For å dele interessante innlegg som er relevant for studiet bruker jeg i hovedsak LinkedIn, fordi her er forbindelsene mer relevant til markedsføring.

Fra digital profil til drømmejobben 

Jeg husker det første rådet jeg fikk da jeg begynte på Høyskolen Kristiania var å skaffe meg et nettverk, jo større, jo bedre. Ved å være aktiv på sosiale medier som LinkedIn, Twitter og Facebook osv, kan man bygge seg et nettverk. Ved å publisere, dele og like på disse plattformene bygger du deg en digital profil som man kan bruke til å bli sett av andre i den bransjen. Opplysningene du poster tegner et bilde av deg og hvem du er. Det sies at Facebook blir sett å som ditt personlige visittkort. Det er viktig å passe på det du poster fordi det er stor verdi i informasjonen du legger ut i forhold til fremtidig arbeid. I tillegg til dette er det viktig å finne seg et nettverk med folk som interesserer seg for det samme som deg, i dette tilfellet markedsføring. Mitt nettverk på LinkedIn er fylt av studenter og forelesere som jobber og studerer innen markedsføring og de som har like interesser som meg.

Hvilke digitale verktøy bruker du?