Magnus Ruud Johannessen June 15, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette er en fortsettelse av Marius’ sitt innlegg om hvordan jeg og mine medstudenter startet nettbutikk på 1-2-3. Der skrev vi om starten, målsetninger, ulike valg av verktøy o.l, markedsføring, litt om økonomi og veien videre. Nettbutikken vår, Salgish.no, drives av Thomas Mcbride, Marius Vestlien og meg. I dette innlegget kan du lese om:

  • Våre forutsetninger
  • Valg av navn og produkter
  • Produkt og selskapsform
  • Fremtidsplaner og strategi
  • Nye markedsføringsmuligheter
    • Potensiale for å gjøre det bra

Våre forutsetninger

1,5 år hvor vi har lært mest om tradisjonell markedsføring og 3 måneder med valgfaget digital markedsføring med temaer som digital økonomi til det å skape engasjement i sosiale medier. Med størst grad av input gjennom teori i forelesninger og et par bøker åpnet vi Salgish. Utenom det har alle 3 noe erfaring med digital markedsføring og salgsjobber – men vi har aldri vært i nærheten av å åpne en nettbutikk tidligere.

Vi besluttet å lansere nettbutikken torsdag 21.mai 2020. Det er som Guy Kawasaki sier, at ingen førsteversjon er bra nok. Det handler om å teste, feile og innovere. Derfor valgte vi å lansere nettbutikken relativt tidlig – med kun logo, produkter og en oppfordring til kjøp (25% avslag til 31.mai). Og selvfølgelig noe om oss, litt produktinformasjon og et par betalingsløsninger. Resten jobber vi med i akkurat nå.

Det var gøy og lærerikt å bare kaste seg ut i det!

Valg av navn og produkter

I prosessen med å finne et passende navn til nettbutikken vurderte vi flere forslag. Først og fremst gikk disse på at navnet måtte være direkte relevant til det vi selger. Dette tenkte vi var en god idé, men det lukker flere dører. Det går selvfølgelig an å etablere flere nettbutikker senere, men akkurat nå er det mest praktisk og hensiktsmessig med én. Derfor gikk vi for Salgish.no. Dette kan tolkes som at vi alltid har salg, men ikke helt. «Ish» brukes ofte som en muntlig betegnelse på ordet «cirka (ca.)». Det kan selvfølgelig tolkes slik – men vi tror de færreste tolker det slik. Vi endte med Salgish fordi det er kort, lett å skrive og fengende.

Produkt og selskapsform

I forrige blogginnlegg skrev vi at vi har én leverandør: Barnevaderen AS. Vi ble anbefalt disse gjennom en Facebook-side. Barnevaderen AS er en norsk bedrift, slik at hele prosessen med dropshipping ville bli enklere. Valget var derfor enkelt. Før dette vurderte vi billige barberblader og praktiske skittentøyskurver – men dette krevde internasjonale samarbeid i form av dropshipping. Situasjonen hele verden har vært i ville gitt oss veldig lange leveringstider, noe som er uheldige kostnader for kunden. Vi vurderte derfor at vi ville få færre salg.

Vi har også vurdert å fortsette bedriften med selskapsformen DA (Delt Ansvar). Grunnen til dette er at vi brant oss på høye skatter og avgifter. Å stifte et selskap ville senket noen av disse kostnadene. Vi er fortsatt i vurderingsprosessen angående å starte et selskap, og vurderer fordeler og ulemper med dette fortløpende. En stor fordel av å gjøre det er erfaringen, og at det åpner nye muligheter for oss, f.eks. få flere oppføringer, høyere tillit og mer transparens.

Videre var denne bommen på kostnader rett og slett et resultat av vår ivrighet for å gjøre det bra og gi kundene det de ville ha.

Fremtidsplaner og strategi

Vi er jo en gjeng engasjerte studenter, som hele tiden jobber for å få mer relevant erfaring. Alle tre har også hatt eller har jobber som er relevant til fagfeltet vårt. Hvorfor ikke videreføre nettbutikken? Vi har tenkt langsiktig ved valg av navnet Salgish, for det hindrer oss ikke i å selge alt mulig av produkter. Dersom vi velger å videreføre nettbutikken er vi nødt til å definere tydeligere hvem vi er og hva vi gir kundene av verdi. Men vi har også erfart at man ikke trenger å definere hvilke kategorier man ønsker å operere i, så lenge vi møter kundens behov der de er.

Vår strategi i starten var å være kostnadsleder, men vi fant også ut at dette krever mer arbeid, en selskapsform som bidrar til å senke kostnadene og bedre avtaler.

Nye markedsføringsmuligheter

I forrige innlegg skrev Marius om mer tradisjonelle måter å markedsføre på. I prosessen har vi også tenkt på alternative måter å få nye kunder på. Vi har sendt mailer og meldinger til ulike grupper på Facebook og i ulike forumer på nett. Der har vi spurt om de kunne vært interessert i å skrevet en post om oss og det vi tilbyr. Til gjengjeld skal de få en eksklusiv rabattkode som kun kan brukes av de i gruppen. Dette kjennetegner influencer-markedsføring, noe vi også har vurdert.

Målgruppen har selvfølgelig vært forum der foreldre, hovedsakelig mødre, med barn mellom 6 måneder og 10 år befinner seg. Det er en målgruppe som er direkte relevant til det vi tilbyr fra Barnevaderen.

Det er noe utfordrende da mange grupper ikke tillater markedsføring. Vi har fått et par positive svar, der de skulle komme tilbake til oss, men vi har enda ikke fått det til.

Potensiale for å gjøre det bra

Vi har hatt 6 måneder med høy aktivitet og en meget bratt læringskurve i digital markedsføring. Vi har fått høre om ting vi aldri før har lært eller vært borti. Det har gitt oss et stort forsprang i forhold til de som har valgt mer tradisjonelle markedsføringsfag. I kombinasjon med vårt engasjement og lidenskap for faget er det et stort potensiale for at vi kunne gjort det bra.

Samtidig er det høy konkurranse. Men ved å opprettholde en nettbutikk som tilbyr kunden noe de har behov for – der og da – og hele tiden være dynamisk i forhold til dette, kan det absolutt bli bra. Dersom vi velger å ikke videreføre nettbutikken, sitter vi uansett med mye erfaring og læring vi aldri ville fått ellers. Dette er kunnskap og erfaring vi kan ta med oss inn i en ny jobb.