Marius Vestlien Hansen May 11, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Fra ide til virkelighet, helt alene, uten budsjettet til Amazon, er faktisk fullt gjennomførbart! 

Marius Vestlien Hansen, 2020

Magnus Ruud Johannessen, Thomas James McBride og jeg bestemte oss for å lage en nettbutikk da det var en oppgave i forbindelse med studie, og jeg har kartlagt hele veien hva vi gjorde, hvordan vi gjorde det og hvorfor vi tok de valgene vi tok.

Innhold 

  1. Fra kladd til start
  2. Målsettinger og OKR
  3. Valg av plattform og domene tilbyder
  4. Valg av produkt og betalingsløsning
  5. Hvordan skal nettbutikken bli markedsført? 
  6. Veien videre
  7. Kilder

1. Fra kladd til start

Som nevnt innledningsvis var dette en oppgave vi fikk av foreleserne våre dette semesteret, og vi tok utfordringen på strak arm.

Det er ikke lett å vite hva man skal selge i en nettbutikk, og jeg og mine medstudenter bruke lang tid og mye kladding før vi bestemte oss. Da vi først landet brukte vi mye tid på plattformvalg, domenetilbyder, leverandør, mål, nyhetsbrev eller ei, design og produkter/ tjenester vi skulle tilby.

Det skulle ta litt tid før vi landet på hva nettsiden vår skulle hete, og vi landet, etter noen uker, på Salgish.no som skulle tilby kvalitetsprodukter som dekket mange behov hos flere segmenter.

2. Målsettinger og OKR

SMARTe målsettinger er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte mål som enhver bedrift burde sette seg sammen med OKR. Mange av de største globale selskapene som Microsoft og Google benytter seg av dette, og de jobber kontinuerlig med å forbedre seg ved hjelp av disse målene. OKR er kjent som et styringsrett for høye målsettinger som sikrer fokus og stabil fremdrift på bedriftens aktiviteter. 

OKR har jeg skrevet om tidligere og kan stilles opp på følgende måte slik vi gjorde det med vår nettbutikk:

Objective: En brukervennlig og fullt fungerende nettbutikk med fokus på kompetanse om hvordan oppnå høy trafikk som skal føre til salg og epostmarkedsføring av høy kvalitet. Oppnå kompetanse om hvordan oppnå god konverteringsrate.

KR1: Oppnå 1000 besøkende på nettsiden innen 1. Juni (8/10). 

KR2Få 50 abonnenter til nyhetsbrev innen 1. Juni (4/10). 

KR3: Oppnå 200 likes på FB innen 15. Juni (5/10)

KR4: Selge 6 produkter innen kvartalet på nettsiden (5/10) 

KR5: Oppnå 200 likerklikk på Instagram innen 15. Juni

3. Valg av plattform og domene tilbyder

Valget av plattform lå lenge å vagget mellom Shopify og Squarespace, men vi endte opp med å benytte oss da Shopify da det var det mest kurante å sette opp for nettbutikken vår. Shopify er enkelt å bruke, og her kan du bygge design uten noen form for egenskaper eller erfaring med koding.

Vi måtte også registrere domenet vårt, og da valgte vi Webhuset på grunn av prisen. Det kostet oss 7 kroner for domenet, men vi ønsket egne e-poster og web hotell, og da ble totalprisen på ca. 385 kroner. Under følger en videoguide for hvordan det kan gjøres.

Videoguide til hvordan man kan opprette domene via Webhuset.no

4. Valg av produkt og betalingsløsning

Valg av produkt tok som nevnt innledningsvis, lang tid. Vi fant fort ut at dropshipping var et spennende felt for oss og vi ønsket å bruke en norsk produsent eller leverandør slik at vi hadde kortreiste produkter. Dropshipping ga oss muligheten til å lære noe nytt, samtidig som vi utfordret oss selv til å finne tilbydere utenfor populære plattformer som Printful etc. Det var lenge aktuelt med produkter fra Asia gjennom Alibaba, eller fra USA gjennom Amazon, men vi så at leveringstiden var for lang, og at toll og frakt ville gitt oss problemer med å kunne tilby produkter til de prisene vi ønsket.

Vi la ut et innlegg på Facebook gruppen Dropshipping Norge hvor vi fikk god hjelp. Der var det noen som introduserte oss for Barnevaderen AS som produserer Barnevadere. Dette virket interessant, og vi inngikk derfor en avtale med de om å dropshippe produktene deres.

Vi tenkte en stund på store og kjente leverandører innen betalingsløsninger, men etter å ha sammenlignet gebyrer valgte vi Stripe som lett kunne integreres i Shopify. Vi vurderte også Vipps, men der var det et krav om organisasjonsnummer, og det ønsket vi ikke å opprette på dette tidspunktet da vi ikke visste om vi kom til å videreføre butikken etter endt semester eller ei.

5. Markedsføring

  • For å bli sett og funnet er vi nødt til å ha en markedsføringsstrategi. Vi går for 3 enkle strategier
  1. Epostmarkedsføring
  2. Sosiale medier
  3. Kundeservice

Epostmarkedsføring

Sosiale medier

Skal hovedsaklig foregå på Facebook og Instagram, noe som vil treffe vår målgruppe bra og tiltrekker seg nye kunder. 

SEO optimalisering er etter markedsføringen alfa omega for å bli sett. Uten å ha en optimaisert hjemmeside og en SEO strategi kan man like gjerne legge ned hele butikken.. Vi skal ha en responsiv hjemmeside som er optimalisert for mobil, nettbrett og PC. Dette sammen med en keywordstrategi skal vår nettbutikk lett kunne dukke opp gjennom et søk i søkemotorene.

Kundeservice

Vi ønsket å ha en enkel kommunikasjon med kundene våre, derfor valgte vi chat på Facebook og mail for de som skulle ønske det. Terskelen for å ta kontakt er ofte lavere på sosiale medier, i dette tilfelle Facebook, enn på eksempelvis mail.

6. Veien videre

Dette innlegget blir skrevet under hele prosessen, og oppdateres jevnlig.

7. Kilder:

Shopify

Stripe

Webhuset