IrisEidee april 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne uken startet nest siste modul i faget digital markedsføring. I denne modulen står E-varehandel i fokus. Karl Philip Lund med over 15 års erfaring innen digital markedsføring er vår foreleser i E-varehandel og jeg ser frem til å få innsikt i Karl Philip sine erfaringer innenfor dette tema.

Siden situasjonen er som den er nå med Covid 19 som gir hele landet strenge restriksjoner har Høyskolen Kristiania gått gjennom store forandringer. Derfor har undervisningen måttet foregå gjennom digitale plattformer som blant annet Zoom. Vår første Zoom undervisning denne uken var på tirsdag der blant annet Julie Melby Foss, tidligere student i faget digital markedsføring, hadde en gjesteforelesning om personlig merkevarebygging. I dette innlegget skal jeg forklare dere hvordan personlig merkevarebygging skaper et stort konkurransefortrinn i arbeidsmarkedet.

Vær aktiv på LinkedIn!
LinkedIn er forretningslivets Facebook. Det er her du har mulighet til å nå ut til bedrifter, få profesjonelle kontakter og forbindelser og bygge ditt nettverk.
Men hva kjennetegner egentlig en god LinkedIn profil? Hva får en LinkedIn profil til å skille seg ut? Markedsføringspodden som også var vår gjesteforeleser denne uken ga oss flere gode tips til hvordan du kan få din profil til å skille seg ut:

1. Coverbilde – ved å legge til coverbilde på din LinkedIn profil kan du «brande» hvem du er eller hva du jobber med. Da vil potensielle arbeidsgivere lettere se hvem du er og hva du gjør!

2. Profilbilde – her er det viktig å gi et profesjonelt førsteinntrykk av hvem du er. Et tydelig bilde av deg selv uten andre personer.

3. Headline – i tillegg til å skrive hvor du jobber bør du også skrive om det unike ved den jobben du gjør. Dette gjør at du lettere skiller deg ut. Husk! Headline er det LinkedIn bruker som søkemotor når bedrifter eller personer søker etter andre personer med en type kompetanse som de trenger.

4. Kontaktinformasjon – hold kontaktinformasjonen oppdatert til enhver tid slik at du er tilgjengelig!

5. Oppsummering – dette er et viktig felt å fylle ut da du vil komme høyere opp i søkemotoren til LinkedIn ved å ha denne informasjonen! Fortell kort om deg selv og hva du gjør / erfaringer. Her har du mulighet til å skryte litt av deg selv og hva du har fått til!

6. Arbeidserfaring – Som student er det vanskelig å oppfylle arbeidsgivernes krav da de ofte ønsker mye arbeidserfaring. MEN skriv det du har gjort, har du vært med i et skoleprosjekt? En organisasjon? Frivillig arbeid? Gjort noe som har vært med på å utvikle deg som person? Skriv det ned, all erfaring er gull verdt!

7. Utdanning – hold utdanningen din oppdatert på LinkedIn slik at potensielle arbeidsgivere vet hvor langt du har kommet i ditt studieløp. Hvilke fag og skole du går / har gått er også med på å vise hva slags kunnskap du har.

8. Interesser – Fyll ut dine interesser for å vise hvem nettopp du er! Dette kan hjelpe deg i komme i kontakt med andre med samme interesser som deg.

9. Ferdigheter – legg til topp 3 ferdigheter du er best på! Du kan legge til flere enn 3 stk men husk at det bare er de 3 øverste som vil synes på din profil, så velg de mest relevante for deg som skal synes

10. Anbefalinger – tidligere arbeidsgivere eller studievenner kan gi deg anbefalinger, dette er gull verdt! Husk også å gi anbefalinger tilbake.

Ønsker du å høre mer om hvordan du kan få en topp LinkedIn profil? Trykk her for å høre tips og triks fra gutta i markedsføringspodden!

Nå når du har LinkedIn profilen din på plass, hvordan kan jeg komme i kontakt med en potensiell arbeidsgiver tenker du kanskje?
Av 500 millioner brukere deler bare ca 3 millioner brukere innhold ukentlig, dette utgjør kun 6% av LinkedIn sine brukere, noe som tilsier at de resterende 94% (!!) ikke deler innhold. 45% av de som leser artikler på LinkedIn har lederstillinger – det er altså gode muligheter til å bli lagt merke til!

Men hva skal du publisere? Det er som sagt viktig å holde seg relevant innenfor det fagfeltet du ønsker å jobbe i. Del gjerne egne blogginnlegg der du skriver om relevante temaer. Du kan også dele relevante artikler, videoer, interessant fagnytt og andres poster.

Knytt kontakt og start dialog med interresante personer.
Lag deg en oversikt over de på LinkedIn som du ønsker å kontakte – her kan du for eksempel bruke et enkelt excel ark for å få god oversikt og struktur på nettverksbyggingen.
Send melding – det kan virke skummelt å sende en melding, men dette vil kun ha positiv effekt da du viser at du er interessert! Send en melding der du presenterer deg selv og kunnskapen din.