Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Vi er nå kommet til tredje del av semesteret i digital markedsføring hvor foreleser Karl Philip skal lede oss gjennom e – varehandel. På bakgrunn av situasjonen vi står i nå blir forelesningene gjennomført ved bruk av Zoom.
I den første forelesningen ble vi kjent med historiene til tidligere studenter som har hatt valgemnet digital markedsføring.
En av gjesteforeleserne var Julie, hun var student i valgfaget i fjor og har allerede har fått seg en relevant jobb. Ved bruk av plattformen LinkedIn har hun fått opplevd hvilke fordeler det kan gi å ha en attraktiv profil på LinkedIn.
Julie la frem fire steg som kan være til hjelp for å få en attraktiv profil som kan resultere i å få drømmejobben. I dette innlegget skal jeg ta for meg disse fire stegene.
Hva er LinkedIn?
Før jeg presentere de fire stegene er det viktig at alle vet hva LinkedIn er ,og hva slags funksjon plattformen har.
LinkedIn er en sosial plattform hvor du kan skape relasjoner og nettverk. Plattformen brukes i aller størst grad i karriere og jobbsammenheng. Hver bruker har en egen profil som brukes til å skape relasjoner og bygge nettverk med personer som eksempelvis går på samme studie som deg, jobber i samme bransje og diverse bedrifter. På LinkedIn kan du bygge opp en digital CV som arbeidsgivere kan finne. Derfor er det viktig at profilen din er attraktiv.
Steg 1: Optimalisere profil:
Det er viktig at profilen virker gjennomført og profesjonell slik at potensielle arbeidsgivere får en god oppfatning av deg.
Julie presenterer 8 steg for oss hvor hun forteller hvordan vi kan få en optimalisert profil:
- Sørg for å gi et godt førsteinntrykk.
For å skape interesse hos de som besøker profilen din er det viktig å vise hvem du er , hva du jobber med, og ikke minst hva du kan tilby. Her bør du skrive jobben din eller hva du studerer i tittelen under navnet ditt.
Det kan også være lurt å endre coverbildet fra LinkedIns standardbilde til et mer relevant bilde. - Tydelig profilbilde.
Det er viktig å velge et profilbilde som er klart og tydelig slik at personer som ikke har sett deg før kan sette et fjes på deg. - Pass på at kontaktinformasjon din stemmer.
Pass på at kontaktinformasjonen din alltid er oppdatert med korrekt telefonnummer og mail. Dette er for å sørge for å ikke gå glipp av eventuelle muligheter og tilbud gjennom telefon og mail. - Sammendrag.
Skriv hvilke erfaringer du sitter med og fortell om hva som motiverer deg. Skriv gjerne om det er et felt du er spesielt god på. Det er lov å skryte litt. - Oppdater profilen med arbeidserfaring og utdanning.
Legg inn alt du har av erfaring og utdanning slik at du har en fullverdig digital CV. - Fremme ferdighetene dine.
Få fram hva du er god på slik at du kan vise fram hva du kan tilby i ulike jobbsammenhenger. Legg inn alt du har av diverse sertifiseringer og lisenser. - Anbefalinger.
Sørg for å skaff deg anbefalinger slik at din neste arbeidsgiver kan lese dem. Dette kan være fra bedrifter du tidligere har jobbet for, dine medstudenter eller kolleager. - Få fram hva du interesserer deg for.
Ved å legge frem interesser og aktiviteter du liker kan du skape relasjoner med folk som har de samme interessene.
Steg 2: Bygge nettverk
Når de åtte stegene er gjennomført og profilen din er blitt optimalisert kan du gå videre til å bygge nettverk. Her viser Julie oss fire spørsmål som er viktige å stille for å danne et nettverk.
- Hvem vil du ha i nettverket ditt?
Et lurt tips her er å lage personas som beskriver de typiske personene du vil komme i kontakt med. - Hva interesserer de seg for?
Når vi nå har laget en personas kan det være lurt å kartlegge hvilke interesser du ønsker at de kommende personene i nettverket ditt skal ha. - Hva slags jobber har de?
Det er viktig at nettverket ditt består av kontakter som jobber med det du selv interesserer deg for, og ønsker å jobbe med framover. Finn ut hvor de jobber og hva som er hovedoppgaven deres. - Hvordan kan du hjelpe?
Hvorfor skal personene du vil danne nettverk velge deg tilbake? Tenk på hva du kan gjøre for dem.
Steg 3: Produser og publiser
Hvordan skal du klare å fange arbeidsgiverens interesse?
Julie forteller oss at LinkedIn har så mange som 500 millioner brukere, men av disse brukerne er det bare 3 millioner av dem som deler innhold ukentlig. Hvis vi ser på prosenten av dette tilsvarer det at kun 6% av brukerne deler innhold. Med tanke på dette vil det vil det være store muligheter for å bli oppdaget.
Derfor er det viktig å legge ekstra innsasts i LinkedIn profilen din. Det er viktig å jevnlig poste gode innlegg. Fortell gjerne om hva du drømmer om, hvilke verdier du har og hva du har lært. Har du testet noe du synest var spennende? Fortell om det!
Dersom du skriver blogginnlegg, lager videoer, eller har funnet en artikkel du synest er relevant så kan du poste det.
Steg 4: Direkte kontakt
I det siste steget er det klart for å komme i kontakt med relevante arbeidsgivere.
Først kan du skaffe deg en oversikt over hvem du har lyst til å kontakte. Videre må du forsøke å knytte kontakt med de ønskede. Til slutt er tiden inne for å sende en melding til de du har kommet i kontakt med. Her er det viktig at du er frampå og presentere deg selv med hva slags kunnskap du har. Det er ikke sikkert at det vil fungere de første gangene, men du har fått en god innføring i hvordan det fungerer. Etterhvert kan du være så heldig at du har kaprer jobben du alltid har ønsket deg.
-Emma Støle