ingridaasm March 23, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Etter oppfordring fra min foreleser Karl Philip Lund skal jeg nå fortelle deg hvordan din skriving kan høste gevinster i form av læring enten du er student eller er godt oppe i 50-åra.

Bilde lånt fra www.elearninginfographics.com

I skrivende stund går jeg andre året på bacheloren i ledelse og servicestrategi og har siden min aller første forelesning notert aktivt. Hvorfor? Fordi jeg ikke stoler på mitt eget hode til å huske på alt som blir sagt i løpet av en tre timers periode, gjerne påvirket av for få timer søvn eller en skikkelig blåmandag.

"Why take notes? The obvious reason is to remember"

- Tom Wujec
studentblogg

I januar påbegynte jeg fordypningsretningen jeg har valgt i digital markedsføring. I forkant av første forelesning fikk vi beskjed om å sette opp en blogg gjennom WordPress og kjøpe et domene. Siden den gang har vi til nesten hver forelesning blitt oppfordret til å blogge om ting som opptar oss eller annet som rører seg i det teknologiske universet.

Nå har denne studentbloggen fylt to måneder og jeg er overbevist om at jeg har lært mye mer enn jeg hadde jeg gjort hvis jeg var den foruten. Jeg har nå virkelig sett verdien av å ikke kun notere det foreleserne sier, men også aktivt arbeide med stoffet i etterkant. Når budskapet igjen repeteres mens jeg skriver et blogginnlegg, limer informasjonen seg til hukommelsen.

Lærer man strengt tatt mer av å notere?

Svaret er ja. Hvorfor? Fordi hjernen vår er skrudd sammen slik at vi bedre lærer informasjon som blir repetert. Kvelden i forveien av forelesninger sitter jeg og ser over forberedelsesmaterialet, før jeg neste morgen noterer underveis og i etterkant går jeg over notatene mine og sper gjerne på med et blogginnlegg. På den måten utsetter jeg meg selv for to til tre runder med repetisjon av samme pensum og jeg vil dermed sitte igjen med mye mer kompetanse enn jeg ellers hadde gjort.

"Write it down as soon as it comes to mind. 
 Use your intelligence for getting things
 done, rather than trying to remember  
 what you need to do".

- Caroline Webb
for hånd eller på mac?

Det er forsket mye på temaet notater og dens effekt på læring. Hvorvidt en bør notere for hånd eller på datamaskin er et omdiskutert tema, men jeg tror det viktigste er at du får det ned på (virtuelt eller fysisk) papir. Richard Branson peker på at notatene våre gir oss mulighet til å gå gjennom ideene våre og gjøre dem om til målbare handlinger. Dette er vel å foretrekke fremfor å sitte på stumpen uten å notere for så å glemme det du skulle lært?

notater hjelper oss med å bedre forstå

Drake Baer i fastcompany.com mener vi bedre kan forstå informasjon når vi noterer, enn om vi ikke hadde gjort det. Dette fordi vi først samler kunnskapen og deretter sorterer den.  Vi tilrettelegger rett og slett kompetansen for hodet vårt!

 

Om det er én ting jeg vil du skal gjøre etter påskeferien, så er det å notere og blogge mer, enten du i det daglige sitter i et møtelokale eller i en forelesningssal. Å ta notater gagner alle, og du får mye mer igjen for tiden du uansett bruker i det kjedelige møtet. Og tenk bare på hvor mye kult du kan vite når du er 80 om du blogger hele livet! Neida 🙂

 

Kilder
  • http://stammen.no/blogging/hvis-du-ikke-noterer-sa-laerer-du-ikke
  • https://www.oxfordlearning.com/5-effective-note-taking-methods/
  • https://www.nettavisen.no/tjenester/sa-fort-glemmer-du/3335419.html
  • https://medium.com/personal-growth/the-note-taking-habits-of-highly-successful-people-304d2db0ff6f
  • https://www.fastcompany.com/3014646/why-productive-people-take-better-notes
  • https://elearninginfographics.com/tag/note-taking-effectiveness-infographic/

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*