sondretjoerswaaghk March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

https://www.pexels.com/photo/working-macbook-computer-keyboard-34577/

Som en del av valgfaget Digital Markedsføring har jeg de siste ukene jobbet sammen med 2 andre studenter, med å sette opp vår egen nettbutikk. Dette ble gjennomført som en eksamensoppgave, og da ingen av oss hadde noen erfaring på dette området, lurte vi på hvordan vi skulle få det til. I dette innlegget vil jeg fortelle deg hvordan.

Valg av butikk

Det aller første vi gjorde var å finne ut hva vi ville selge. Vi måtte ta i betrakting at dette skal selges på nett, og at det vil forekomme frakt og lignende. Vi kunne derfor ganske tidlig luke ut for eksempel mat, da dette ville blitt for mye for 3 studenter å gjennomføre. Vi bestemte oss for å selge verktøy, men mulighetene er mange.

OKR (Objective Key Results)

Det neste naturlige steget for oss ble å fastslå hva som skulle bli våre objective key results. Dersom du ikke er kjent med begrepet, er det kort forklart en effektiv metode for å sette mål, og måle fremgang. Du kan lese mer om det her.

Hvor lager jeg nettbutikken min?

https://www.shopify.com/

Enkelt forklart så finnes det forskjellige plattformer du kan lage nettbutikken din på, men om du leser deg opp på netthandel så vil du se at Shopify er en anerkjent plattform for nettop dette, som vi i tillegg fikk anbefalt av foreleseren vår. Her starter man med blanke ark, og man kan være kreativ i å designe sin egen butikk. Man lager funksjoner ved hjelp av noe som kalles plug-ins, disse kan hjelpe deg langt på vei med å få opp for eksempel din egen chatbot.

Logistikk

Når du skal åpne din egen nettbutikk har du forskjellige løsninger for hvordan du kan selge varene dine. Er du en del av et lite selskap som ønsker å selge deres egne varer, så har dere allerede produktet og lageret, og trenger kun å bekymre dere for logistikken. Vi ønsker derimot en enklere løsning, da vi ikke eide noe selskap eller forretning. Så vi satte opp en nettbutikk med løsningen dropshipping.

https://www.shopify.com/oberlo

Dette er dropshipping, enkelt forklart:

  1. Kunde kjøper produkt fra din nettbutikk (eller fra en ebay auksjon eller tilsvarende).
  2. Kunde betaler deg for produktet.
  3. Du mottar ordren på bestillingen.
  4. Ordren videresendes dropshipperen (som kan være en grossist / fabrikk / etc)
  5. Dropshipper pakker og sender varen direkte ut til kunde.
  6. Dropshipper betaler* deg.

Denne informasjonen har blitt hentet fra Startnetbutikk.

Hvordan kan kundene betale?

https://wptravelengine.com/downloads/stripe-payment-gateway/

Dersom du har fulgt denne «oppskriften» eller i hvertfall tatt i bruk plattformen Shopify, så kan du få implementert en betalingsmetode som heter Stripe. Dette er en enkel og trygg betalingsmetode som godtar det populære visa kortet, og dersom du ikke ønsker å operere med kort, tilbyr Stripe også muligheten for å betale med PayPal.

Kilder: