anehei April 11, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette blogginnlegget er skrevet i samarbeid med mine medstudenter i forbindelse med eksamen, og er et av flere innlegg som omhandler hvordan du setter opp en nettbutikk. Jeg vil i dette blogginnlegget vise hvordan man legger til apper man kan bruke for å forbedre nettbutikken, med fokus på appen ”HelpCenter”. Dette er en app som gjør det enklere for deg å lage en FAQ side til din nettbutikk. Ønsker du å lese om hvordan man legger til menyer med underkategorier kan du lese om dette på KRISTIN sin blogg, og dersom du ønsker å lese om hvordan man legger til produkter til nettbutikken via appen Oberlo finner du det HELENE sin blogg.

Å legge til apper i din nettbutikk er en relativt rask og enkel prosess. Når du logger inn på www.shopify.com får du opp en meny med flere valgmuligheter. Menyen er vist under, og her ser du også hvor du skal gå inn for å legge til diverse apper i din nettbutikk.

Trykker du på ”apps” vil det åpne seg en ny side, uten noen apper. På bildet under ser du hvilke apper vi allerede har lagt til i vår nettbutikk – disse vil du altså ikke se når du er i startfasen av din nettbutikk. Du velger helt selv hvilke apper du ønsker å legge til. For å legge til en app trykker du enkelt og greit på knappen hvor det står ”Visit Shopify App Store”. Shopify App Store vil da bli åpnet i en ny fane, og mulighetene dine her er mange.

For å finne den appen du ønsker å laste ned søker du etter den i søkefeltet øverst til høyre på siden.

Her ifra og ut vil jeg forklare hvordan man laster ned appen ”HelpCenter” og hvordan man tar denne i bruk.

Når du har søkt opp ”HelpCenter” og appen kommer opp på siden, trykker du ”Get”.

Det vil da åpne seg en ny side som ser ut som bildet nedenfor. Her trykker du på ”install app”, og ”HelpCenter – how to build an attractive FAQ’s page” er lagt til i din nettbutikk.

Når du nå trykker på ”HelpCenter” i dine apper vil siden du kommer inn på se ut som dette.

Det er her dine FAQ’s skal skrives inn. Du kan dele inn i forskjellige kategorier, seksjoner og artikler. Dette kan du gjøre akkurat slik du selv ønsker. I denne guiden vil det bli laget en FAQ-side med flere underseksjoner med forskjellige spørsmål innenfor diverse temaer. I denne guiden vil temaene levering, betaling og refundering bli brukt.

Vi begynner med leveringsseksjonen. Du trykker da på ”Add new section” under FAQ. Et vindu vil da komme opp på skjermen hvor du skal skrive inn hva du ønsker å kalle denne seksjonen. Når du har skrevet inn navnet på seksjonen trykker du på ”Add Section”.

Når dette er lagt til vil du få muligheten til å legge til en ny artikkel, og det er her du skal skrive inn diverse spørsmål som dine kunder gjerne lurer på.

Når du trykker på “Add New Article” vil du få opp et nytt vindu på skjermen, hvor du skal skrive inn spørsmål og svar. Dette vil se ut som vist under. Der det står ”title” skriver du inn et spørsmål som kundene kan lure på angående levering, eksempelvis ”Når vil jeg motta bestillingen min?”. I tekstboksen under ”title” skriver du inn svaret du har på dette spørsmålet, eksempelvis ”Dette varierer, men kan ta opp til to uker”.

Når du har skrevet inn dette trykker du på ”add article” og HelpCenter siden din vil da se ut som dette:

Du kan legge til så mange spørsmål og svar som du ønsker under hver seksjon, i tillegg til at du kan ha så mange seksjoner du vil under hver kategori. I bildet under ser du at det er blitt lagt til tre forskjellige seksjoner under FAQ. Disse seksjonene og artiklene legges alle til på samme måte som den første seksjonen ”Levering”.

Din FAQ side vil da se ut som følger i din nettbutikk:

Du kan også legge til en ”kontakt” knapp nederst på siden, hvor dine kunder kan sende inn spørsmål dersom de ikke allerede er besvart. Du trykker da på ”settings”-knappen øverst til høyre på ”HelpCenter” sin første side.

Du vil da bli tatt inn på en ny side med en meny på høyre side. Når du går inn på denne siden vil det i menyen være huket av på ”don’t show” under Show Contact form. Her er du nødt til å huke av på ”show”. Du må også skrive inn mailadressen til bedriften i kolonnen under ”contact form recipient”.

Når dette er gjort trykker du på ”save” litt lenger ned på denne menyen. FAQ-siden til din nettbutikk vil da se ut som dette:

Nå er FAQ-siden din klar til bruk, men det er en ting som mangler. Linken til siden er enda ikke blitt lagt til i noen meny, så dine kunder har ikke mulighet til å finne frem til denne siden.

Du går da tilbake til settings-siden (samme sted som du la til kontakt-knappen hvis kundene dine ikke fant svar på det de lurte på). Ved siden av menyen hvor du la til denne kontakt-knappen ser du dette:

Du trykker da på “add menu item”, og blir tatt med til en ny side.

Her velger du hvilken meny du ønsker å legge til FAQ-siden din. Dette kan for eksempel være “footer menu”. Du trykker da der det står “footer menu”, og ser da at siden med navn “FAQ” blir lagt til i listen (på bildet er “Customer Service” denne nettbutikken sin FAQ). Trykk deretter på “save menu”, og voilá – du har nå din FAQ-side lagt til i menyen nederst på nettbutikken din, som kundene dine enkelt kan finne frem til!

Ta gjerne en titt på vår nettbutikk, thebulletjournal, for å se hvordan vi har gjennomført det!

 

The post Hvordan legge til apper i din nettbutikk appeared first on .

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*