elisegundersen May 10, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Bilde: Unsplash

Lurer du på hvordan du kan lage en annonse på Google? I dette innlegget skal jeg gå igjennom alle stegene for å opprette en annonse i Google Ads.

Ønsker du å lære deg alt om Google Adwords vil jeg anbefale å ta kurset Google Ads Fundamentals.

1.Opprett en Google Ads konto

Før du kan lage en annonse må du opprette en Google Ads konto. Her vil du ha oversikt over alle dine kampanjer. Lag din Google Ads konto HER!

For å opprette en konto er din bedrift nødt til å ha en e-postadresse og et nettsted. Husk å lage ditt eget domene – da vil din annonse være mer troverdig. Når du har opprettet din konto vil siden din se slik ut:

2. Opprett en kampanje

Etter du har opprettet din konto er det på tide å lage din første kampanje. Dette gjør du vet å trykke på kampanjer under oversikt. Deretter trykker du på en av de blå knappene og velger «ny kampanje»:

Nå er det bare å brette opp armene, for videre kan det blitt litt forvirrende.

Før vi starter vil jeg avklare at en ny kampanje betyr ikke bare en annonse. Du kommer helt sikkert til å lage flere annonser for samme kampanje. En kampanje kan sees på som en gruppe med annonser for å nå ditt kampanjemål.

3. Kampanjemål og kampanjetype

Når du har trykket på «ny kampanje» vil det se ca. sånn her ut:

Her velger du ditt mål. Er ditt mål å øke salg? Da velger du Salg som mål for kampanjen. Videre vil du få opp disse ulike kampanjetypene:

For denne kampanjen vil jeg velge søk. Dette er lurt å velge dette dersom du lager din første annonse.

Videre velger du hvordan du ønsker å nå målet ditt.

Når du velger besøk på nettsted skriver du inn bedriftens nettsted. Her velger du din generelle URL. Du kan også senere lage annonser for spesifikke produkter til din kampanje.

4. Kampanjenavn

I neste steg skal du velge et navn til din kampanje. Husk å skriv navnet på kampanjetypen din og søkeordet du har valgt. Dette kan f.eks. være «SØK – Høyttaler». Da vil du lett kunne ha oversikt over kampanjen.

5. Nettverk

Her vil Google Ads automatisk huke av «inkluder Google Displaynettverk». Dette er en måte å nå fler på, men det kan være lurt å holde seg til at dine annonser kun vises i relevante søkeresultater. Disse to nettverkene gir ulike resultater og har ulike mål, som kan bli veldig forvirrende. Under ser du hvordan det ser ut så langt med navn og nettverk:

7. Lokasjon og språk

Under steder velger du stedet hvor din bedrift opererer. Baserer din bedrift seg kun i Norge, så velger du Norge. Et lite tips er å velge fylkene i Norge i stedet for landet. Da vil du motta data om hvor du får mest klikk og salg fra. Da vil det senere være lurt å sette opp budene i de fylkene som er mest lønnsomme.

Videre må du velge språk for din annonse. Her er det viktig at du velger Norsk som standardspråk dersom du har valgt Norge.

8. Målgruppe

Her kan du velge mellom «målretting» eller «observasjon». Ved å velge «Målretting» er det kun det publikummet som vil kunne se annonsen. «Observasjon» vil si at alle som har søkt vil kunne se annonsen du har laget.

Mer om publikumsmålretting finner du her.

9. Budsjett

Google fungerer som en budkrig hvor den som byr mest, vinner. Det vil si hvor mye du byr per klikk. Under budsjett skriver du inn det du ønsker å bruke per dag. Du vil alltid betale det samme per måned, dvs. ditt daglige budsjett ganget med dager, men Google vil bruke mer av ditt daglige budsjett på dager med høyere søkevolum og mindre på dager med lavere søkevolum.

Mer om budsjett finner du her

10. Budgivning

Under budgivning velger du hva du ønsker å fokusere på. På bildet over ser du at konvertering og konverteringsverdi er anbefalt med tanke på målet jeg har satt. Derfra må du sette et budsjett for klikk.

Til slutt må du også sette dato for start og slutt på din annonse.

Mer om budgivning finner du her.

11. Utvidelser

Det er lurt å legge til alle de relevante utvidelsene i din annonse. Dette skiller deg fra konkurrentene. Under er utvidelsene du burde ha i din annonse:

  • Nettsteds-linker
  • Adresse/lokasjon på din bedrift
  • Seller ratings
  • Consumer ratings
  • Telefonnummer

12. Annonsegrupper

En annonsegruppe er en eller flere annonser som deler et sett med søkeord. Som nevnt tidligere kan du lage flere annonser til en kampanje, og her kan du dele inn dine annonser etter ulike temaer.

Navngi din annonsegruppe med søkeordene du har benyttet for god oversikt.

Under annonsegruppenavn er boksen du skal skrive inn søkeordene dine. Her bør du ta i bruk Google Keyword Planner. Den vil hjelpe deg med å finne nye søkeord som er relevante for din bedrift, hva som søkes etter mest og hvordan søkene har endret seg over tid. Du vil også få budforslag hvor hvert søkeord.

13. Opprett annonser

Du har nå gitt navn på annonsegruppen og valgt dine søkeord. Nå skal annonsen formes. Google anbefaler at du lager minst tre annonser for søkeordene dine. Dette er for å teste hva som vil fungere best. 5 tips til hvordan utfylle annonsen din:

  • Skriv inn riktig URL! Send kunden dit den forventer å komme. Dersom du annonserer for høyttalere, så er det en stor feil å sende kunden til hovedsiden. Da er annonsen din null verdt.
  • Ha med søkeordet i Overskrift 1 og gjerne i visningsbane(den grønne teksten i annonsen som gir en potensiell kunde en anelse om hvilken nettside de havner på når de klikker)
  • Skriv tekster som trigger i Overskrift 2– F.eks. fri frakt og retur. En kort setning om hvorfor en potensiell kunde burde velge deg fremfor konkurrentene
  • Skriv navnet på nettsiden din i overskrift 3
  • Ha ulike beskrivelser for mobil, nettbrett og desktop.

14. Resultater

Nå som du har laget annonsen kan du vente til du får inn resultatene, optimalisere annonsene, lage nye annonsegrupper og mye mer. På din Google Ads konto vil du ha oversikt over klikk, visninger, CPC(cost per click) og den sammenlagte kostnaden. Du vil fort se hvilken av annonsene dine som har gitt flest klikk og visninger i oversikten din.

Da gjenstår det bare å si lykke til dersom du skal lage din første annonse!

Håper du syntes dette innlegget var til hjelp! Legg gjerne igjen en kommentar om det er noe du lurer på!

Se gjerne denne videoen for mer informasjon (vær obs på at det ikke brukes den nyeste versjonen av Adwords)

Kilder

The post Hvordan opprette en Google annonse appeared first on ELISE GUNDERSEN.