ak March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Jeg
har i de siste ukene sammen med to medstudenter jobbet med å opprette en
nettbutikk i forbindelse med en eksamensoppgave. Når vi først fikk denne
oppgaven synes jeg det virket utrolig vanskelig, og lurte på hvordan i alle
dager jeg skulle klare dette. Det viste seg faktisk å være ganske enkelt, og
det tar mye mindre tid enn jeg trodde. I dette blogginnlegget går jeg gjennom
steg for steg hvordan du enkelt kan opprette din egen nettbutikk.

I dette
blogginnlegget vil du lære om følgende:
1. Velge en
plattform
2. Sette opp mål i form av OKR
3. Designe nettbutikken

4.
Implementere betalingsløsninger

5.
Markedsføring av nettbutikken

Steg 1: Velge en
plattform

Først
må du velge en plattform for nettbutikken. Det finnes mange forskjellige plattformer
der ute, som for eksempel Shopify og woocommerce. Prisene på plattformene
varierer, og noen er dyrere enn andre. Min gruppe valgte å gå for plattformen
Shopify, da vi har hørt mye om denne i forelesninger. Ingen av oss hadde noe
som helst erfaring med Shopify fra før, og vi var helt nybegynnere når det kom
til alt som hadde med opprettelse av nettbutikk og gjøre. Jeg opplevede selv at
Shopify var enkelt og bruke og veldig nybegynnervennlig. Jeg vil derfor
absolutt anbefale deg å velge denne plattformen.

Med
Shopify får du to uker gratis prøvetid, og etter det må du betale dersom du
ønsker å fortsette å bruke det. På denne måten har du mulighet til å teste ut
og finne ut om du liker plattformen før du trenger å betale for det. Dersom du
ikke liker den, kan du lett bytte plattform uten at det medfører noen ekstra
kostnader for deg.

Steg 2: Sette opp mål
i form av OKR

OKR
står for Objective Key Results, og er et system for gjennomføring. Selskaper
som Netflix, Spotify og Google bruker OKR. Systemet benyttes for å sette høye
mål og sikre fokus på disse målene. Det skaper engasjement og motiverer til å jobbe
rundt konkrete målsettinger.

For
å implementere OKR må du først bestemme deg for et såkalt objective. Med
objective menes hva du ønsker å oppnå med nettbutikken din. Dette er altså
hovedmålet, og de andre målene skal være delmål som skal være med på å
gjennomføre dette.

Når
du har bestemt deg for objective må du bestemme deg for hvilke delmål som skal
være med på å oppnå dette objectivet. Disse kalles for key results, og er rett
og slett en beskrivelse på hvordan du har tenkt å nå målet ditt.

Vår
OKR ser slikt ut:

Objective:
opprette en
velfungerende nettbutikk.
KR1:
Få 200 besøkende innen 1. Juni (5/10)

KR2:
Få 5
transaksjoner innen 1. Mai (5/10)

KR3:
Samle inn 20
e-postadresser innen 15. Mai (4/10)

Men
hvorfor burde man bruke OKR?

Det
er fire hovedgrunner til å bruke OKR (Inevo, 2018). Disse ser slik ut:
1. De viktigste målene i bedriften kommer til overflaten
2. Alle i bedriften får vite hva som er viktig
3. Du får vite hvordan alle ligger an i forhold til målene
4. Alle i bedriften vet hva som foregår

Steg 3: Designe
nettbutikken

Når
du har valgt plattform og opprettet nettbutikken gjenstår det å gi nettbutikken
din et unikt design. Her kan du velge å gjøre det ganske enkelt, eller å gjøre
det litt mer unikt. I Shopify kan du velge mellom mange forskjellige temaer,
altså et oppsett for hvordan nettbutikken skal se ut. For å velge tema trykker
du på ”Online Store” og deretter ”Themes”.

Shopify
tilbyr en rekke gratis temaer som du kan velge mellom, men dersom du er ute
etter noe som skiller seg litt mer ut kan du også velge å kjøpe et tema. Ved å
bla ned til bunnen av siden vil du kunne bla gjennom både gratis temaer og temaer
som du kan betale for.

Når
du har valgt tema, kan du trykke på ”Customize”. Her kan du legge til blant
annet logo og header i tillegg til banner.

Steg 4: Implementere
betalingsløsninger

For
å implementere betalingsløsninger på vår nettside valgte vi og benytte oss av betalingstjenesten
Stripe. Stripe er enkelt å koble opp mot Shopify, og det sikrer en sikker
betalingsprosess for både deg og kunden. Plattformen samler ulike
betalingsløsninger, så ved å benytte seg av Stripe har kunden muligheten til å
velge mellom forskjellige betalingsløsninger, som alltid er et pluss.
Betalingstjenestene som er tilgjengelig er blant annet MasterCard, Visa og
Apple Pay.

For
å implementere Stripe trykker du på først på ”Settings” nederst i venstre hjørne
og deretter velger ”Payment providers”.

Steg 5: Markedsføring
av nettbutikken

Markedsføring
av nettbutikken er viktig for at potensielle kunder skal få øynene opp for
nettbutikken din.  Min gruppe valgte å
satse høyt på e-postmarkedsføring, da dette er den mest effektive måten for
digital markedsføring.

E-postmarkedsføring
kan gjennomføres på en bra måte ved å følge 6 steg:
1.
Bygge en e-postliste
– mange synes det er slitsomt å få reklame sendt til sin e-post, og velger
derfor ikke å melde seg på nyhetsbrev frivillig. Du må derfor gi de en grunn til
å melde seg på e-postlisten, som for eksempel et medlemstilbud. Vi valgte å
opprette en rabattkode på 15% som gjelder hele det første kjøpet for de som
melder seg på nyhetsbrevet.
2.
Velg riktig verktøy
– det neste du må gjøre er å velge et verktøy som du bruker for å
designe og sende ut e-poster. Min gruppe valgte å benytte tjenesten MailChimp,
da vi ble anbefalt dette i forelesning. MailChimp er relativt enkelt å bruke,
og tilbyr mange ulike verktøy for å gjøre nyhetsbrevet så bra som mulig.

3.
Velg riktig type e-post
– det neste er
å velge hvilken type e-post du vil sende ut. De ulike typene som finnes er
blant annet nyhetsbrev, tilbudsmail, kunngjøring, invitasjon til arrangement og
transaksjonsmeldinger.

4.
Skriv e-poster som blir lest


mange dropper å lese e-postene som blir sendt til innboksen deres. Det er derfor
viktig at du fokuserer på å skrive en e-post som folk orker å lese. Dette kan
du gjøre ved å for eksempel ha et godt emnefelt, gjøre e-posten mobilvennlig,
være klar og tydelig, få målgruppen til å forstå tilbudet ditt og gjøre det
lett å klikke seg videre.
5.
Ha gode landingssider


siden må være laget for kampanjen din. Den må ha et klart budskap og få kundene
til å ville bli på siden og ikke klikke seg bort med en gang.

6.
Mål resultatene dine
– her må man
undersøke resultatene. Dette gjøres ved å blant annet sjekke hvor mange som har
åpnet e-posten, hvor mange e-poster som ikke kunne leveres og hvor mange som
ikke har blitt åpnet, hvor mange som klikket på en link i e-posten og hvor
mange salg som har kommet fra e-posten.

Jeg
håper at denne guiden har vært til hjelp for deg som ønsker å opprette din egen
nettbutikk, og at terskelen for å gjennomføre det ikke lenger er like høy. Husk
at alle har sin egen erfaring når det kommer til å starte opp et selskap. Ikke
vær redd for å gjøre feil, det gjør bare at du lærer bedre. Lykke til!

Gjerne
sjekk ut min nettbutikk: https://praktiskreise.myshopify.com/

Kilder

https://sprint.no/artikler/okr-malstyring-for-smidige-selskaper