Hvordan skrive et godt blogginnlegg

Hver dag oversvømmes vi av e-poster, blogginnlegg, rapporter, artikler og bøker. Vi rekker ikke å lese alt. Som blogger vil du gjerne bli lest. Men hvor ofte starter du skrivingen med å spørre deg selv: hva må jeg gjøre for at leseren skal velge å lese akkurat det jeg har skrevet?

Blogging bidrar til å utvikle dine skriveferdigheter. Gode skriveegenskaper indikerer gode evner til å lære opp andre, gode kommunikasjonsevner, samt profesjonalitet og pålitelighet.

Det er vanskelig å vite hva du kan, før du forsøker å lære det bort(og blogge om det).

Her er åtte tips som kan gjøre deg til en bedre blogger.

  1. Fortell en historie
  2. Overskrifter er avgjørende
  3. Skriv kort og konsist
  4. Skriv det viktigste først
  5. Bruk aktiv stemme
  6. Bruk bilder, videoer og figurer
  7. Utnytt sosiale mekanismer
  8. Oppgi alltid kilder

1. Fortell en historie

Gode blogginnlegg minner om gode historier eller engasjerende foredrag. Før du starter bør du tenke gjennom hva du ønsker å formidle og hvem du ønsker å påvirke. Tenk på hva du (og leserne) ønsker å lære mer om! Skriv ned stikkord, spørsmål og temaer du ønsker å utforske. Snakk med folk og gjør litt research om hva som er skrevet om temaet tidligere.

La blogginnlegget være en fortsettelse av diskusjonen. Lag en god struktur og tenk på overskrifter.

2. Tittelen, ingressen og overskriftene avgjør om innlegget blir lest

Blogginnlegget ditt kan være verdens beste og mest gjennomtenkte, men hvis tittelen og ingressen ikke fanger leserens oppmerksomhet, blir resten av innlegget ikke lest. Overskriftene i selve blogginnlegget er også avgjørende. Åtte av ti personer leser overskriftene. Kun to av ti leser resten av innlegget. Overskriftene gir leseren raskt oversikt over innholdet. Gode overskrifter fungerer som sammendrag av innholdet.

Når du er ferdig med å skrive, gå igjennom overskriftene og se om de er tydelige nok.

3. Skriv kort og konsist

Dette punktet er blant det viktigste når du skriver et blogginnlegg. Folk har generelt sett dårlig tid når de leser på nett. Folk skanner igjennom blogginnlegg istedenfor å lese hele teksten. Jo mer konsist du skriver, dess enklere er det å skanne igjennom teksten! Det er en stor utfordring å få frem viktige budskap og samtidig fatte seg i korthet.

Gå gjennom teksten og slett overflødige ord og meninger. Kutt, kutt, kutt. Hvis du ønsker å skrive mer, del teksten opp i flere innlegg.

4. Skriv det viktigste først

I en akademisk artikkel er formatet oppbygget som en pyramide. Først presenterer du grunnlaget for artikkelen; bakgrunnsmateriale, metoden for datainnhenting og selve dataen. Deretter  kommer man med en diskusjon og anbefalinger for videre forskning.

På nett snur du pyramiden på hodet. Da gir du leseren anledning til raskt å avgjøre om det er verdt å lese resten av teksten.

Skriv det viktigste først! Deretter kan du fylle på med detaljene. 

5. Bruk aktiv stemme

Hjernen er konstruert slik at vi husker et tema bedre hvis vi kan knytte et bilde til det, særlig hvis det er bevegelse i bildet. Derfor opplever vi aktive setninger som mer levende og enklere å lese – og ikke minst lettere å huske.

Det er formen på verbet som avgjør om setningen blir aktiv eller passiv. For å gjøre en passiv setning om til aktiv tar du derfor først for deg setningens verb.

Passiv stemme:

”Ferdigstillelsen av analysen vil skje i morgen. Deretter vil det bli foretatt felles gjennomgang. ”

Aktiv stemme:

”KP vil gjøre ferdig analysen imorgen. Deretter kan Bjørn kvalitetssikre rapporten.”

Nå kan leseren se for seg at KP sitter dypt konsentrert med iPaden sin og utfører analysen imorgen og at Bjørn deretter sitter bøyd over analysen med tungen i munnviken for å kvalitetssikre.

Aktiv stemme er bra – passiv stemme er dårlig. Husk det!

6. Bruk bilder, videoer og figurer

Bilder, videoer og figurer beriker blogginnlegg. Øyet trekkes mot visuelle elementer og slike elementer engasjererer leserene mer enn hvis blogginnlegget kun inneholder tekst.

På to minutter forteller Guy Kawasaki om 10-20-30-regelen for presentasjoner(noen burde lage en tilsvarende presentasjon  for blogging…):

 

7. Utnytt sosiale mekanismer

Lenker er en av nettets viktigste fordeler med tanke på aviser, bøker og magasiner. Vær raus når du blogger. Hvis du har blitt inspirert (og kopiert) av andre, fortell leseren om det ved å lenke til ressursene du er inspirert av. Send gjerne en e-post til folk og takk for inspirasjonen. Linkedin, Facebook, Twitter og diskusjoner er alle viktige elementer når du blogger. Disse verktøyene hjelper deg å få flere lesere og en bredere diskusjon.

Ikke vær redd for å kopiere, men husk at det du skriver bør være et verdifullt bidrag som andre kan bygge videre på!

8. Oppgi alltid kilder

Hvis du ikke oppgir kilder, mister blogginnlegget all troverdighet. Kildene gir også leseren mulighet til å gå dypere inn i ulike temaer. Kilder kan også være en god måte å tiltrekke seg ekstra lesere.

Hvis du syntes innlegget var nyttig, kan du klikke på “liker” nedenfor. Legg gjerne til forbedringsforslag i kommentarfeltet. Les mer om hvordan sette opp egen blogg.