Marius Vestlien Hansen February 28, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Som jeg skrev på i mitt forrige innlegg om DHL jobber de for å bli et bærekraftig og miljøvennlig selskap. DHL blir et gjennomgående selskap i mange av mine fremtidige innlegg, og i dette innlegget kommer jeg til å legge vekt på hvilke markedsføringstiltak DHL foretar seg for å være synlige ute blant offentligheten.

Betalt partnerskap og sponsoravtaler

For de som ser på fotball, Formel1 eller MotorGP har dere mest sannsynlig lagt merke til den gule og røde logoen til DHL. Dette er en strategi de har valgt for å være synlig blant andre selskaper slik at de kan bli en foretrukket logistikkløsning. Nedenfor har jeg lagt ved alle partneravtalene til DHL hvor de har valgt å synliggjøre seg.

En oversikt over hvem DHL sponser med økonomiske midler

Utformingen av tiltaket

God markedsføring skaper verdi for kunde og samfunn og bidrar til økonomisk vekst og internasjonal konkurransekraft. Ved å ta en nærmere titt på samarbeide mellom DHL og Manchester United vil man kunne se at avtalen gjelder et 7-årig løp med sponsing av treningsutstyr.

Avtalen mellom DHL og Manchester United

Vurdering av tiltaket

DHL har tidligere hatt reklamefilmer, men det begynner å bli en stund siden. Det virker som de retter markedsføringen sin mot større arrangementer innen idrett hvor de treffer en større andel av målgruppen sin. Ved å inngå et partnerskap med Manchester United vil tilhengere av fotballaget få en positiv holdning og tilknytning til DHL.

Kilder:

https://www.dpdhl.com/en/about-us/brand-partnerships.html

https://www.logistics.dhl/no-no/home/om-oss/partnerships.html

https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2018/01/hva-markedsforing-er/

https://www.researchgate.net/publication/330722292_ Too_much_of_a_good_thing_Consumer_response_to_strategic_changes_in_brand_image