Line Svensen May 20, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette innlegget er skrevet av Neil Patel (2017) og oversatt av meg Line Svensen. Patel er en bestselgende forfatter og co-founder av “NP Digital” og “Subscribers”. Han blir omtalt av Wall Street Journal som “top influencer on the web” og Forbes regner han som “one of the top 10 marketers”. Dette innlegget synes jeg var utrolig bra, og omhandler blant annet hvorfor det å blogge er genialt.

Inneholder litt over 2700 ord og tar cirka 20 minutter og lese (men er absolutt verdt det!).

tiny

Jeg har konsulert tusner av bedrifter, alt fra «Fortune 100 companies» til den lokale familiebedriften rundt hjørnet. En av de største motargumentene jeg hører fra bedrifter når det snakkes om å investere i SEO er:

«Nettsiden min er for liten for SEO».

Jeg skjønner godt mentaliteten. Dette er noe jeg selv tenkte når jeg skulle begynne. Hvis ingen besøker siden min, hvorfor bruke tid på søkemotoroptimalisering?

Men det er et svar på dette. Du bør nemlig bruke tid på SEO spesielt hvis du ikke har besøkende på siden din. Hvorfor?
Hele poenget med SEO er å gjøre siden din mer synlig. Benytter du ikke SEO, øker heller ikke synligheten.

“Å benytte SEO” kan bety forskjellen på å ha null besøkende og få «warm leads» (de som viser interesse) fra siden din.

Det er også en annen veldig god grunn til å benytte SEO – noe som vil få kronene til å «rulle inn». SEO er nemlig den mest kostnadseffektive markedsføringsmetoden for små bedrifter med lavt markedsføringsbudsjett. For bedrifter med lave budsjetter kan annonsering virke nærmest umulig med tanke på hva det kan ende opp med å koste. Selv om en kan oppleve kortsiktig gevinst, er det fort gjort å havne over budsjettet.

SEO derimot er annerledes. Selv om en kanskje ikke ser økning i traffikk med en gang, vil det legge et solid grunnlag for videre vekst. Jeg får fortsatt tusenvis av besøkende fra ti år gamle blogginnlegg!

I tillegg er kvaliteten på trafikken fra SEO langt bedre enn for eksempel PPC-kampanjer (cost per click). Organisk trafikk trekker inn nysgjerrig, engasjert og “varm” trafikk.

PPC trekker bare trafikk så lenge du betaler for brukerens klikk – og det skal mye til for å skape den riktige typen nysgjerrighet, landingsside og kundeopplevelse, fra betalt annonsering.
Jeg mener at SEO er avgjørende for alle nettsider, inkludert din. Selv om du bokstavelig talt har null besøkende på siden din, er det SEO-teknikker som kan få ballen til og begynne å rulle. I dag spiller SEO en viktig rolle i markedsføring, og er alltid det første jeg pleier å anbefale andre.

Det trenger ikke å være vanskelig eller tidkrevende. Her er hvordan du benytter SEO på en side med null trafikk.

Link: Lær hvordan jeg tok en “liten” side til 195,013 besøkende gjennom SEO.

Utvikle innholdsstrategi

Jeg skal nå ta å sparke i gang med en teknikk som vil ta litt tid, men som absolutt vil være verdt det. Jeg snakker om å utvikle innholdstrategi.

De fleste små nettsider nøler med å utvikle en innholdsstrategi fordi de tror at det er for mye arbeid. Missforstå meg rett, det vil kreve av deg. Men du trenger derimot ikke å drukne i bloggposter for å gjøre suksess.

La oss først snakke om hvorfor du burde utvikle en innholds-strategi.

Folk vil ha svar. I dagens samfunn er det mange tomme løfter. Folk vil ha svar fra sikre og troverdige kilder. Blogger som Backlinko og Copyblogger ble ikke store fordi de hadde mye innhold; De ble store fordi de postet mye troverdig innhold.

image05
image04

Det var troverdige artikler som denne som gjorde de kjente.

Backlinko og Copyblogger kan lære oss en viktig lærdom. Hvis du kan gi detaljerte svar til folks brennende spørsmål, blir du lagt merke til.
Tallene beviser også dette. Selskaper som bruker «content marketing» ser en konversjonsrate seks ganger så høye som konkurrentene som ikke brukte content marketing. Det høres litt ut som en magisk løsning – og det er kanskje akkurat det det er.

Hvordan lager man en slik «innholdstrategi»?

Det er to enkle steg:

  • Først finner du ut hva du skal skrive om.
  • Deretter skriver du.

Thats it!

1. Finn møtepunktet mellom …
1) ditt produkt eller tjeneste
2) hva potensielle kunder søker etter.

I stedet for å begynne med det tradisjonelle “keyword research”, anbefaler jeg å tenke på det større bildet.

Du må finne ut hva du kan tilbyog hva folk søker på. Møtepunktet mellom disse to blir din innholdstrategiplan. Hvis alt går som planlagt, vil du få oppmerksomhet fra folk som er i researchfasen eller vurderingsfasen i kundens «kjøpsreise».

image10

Hvis du nå hadde jobbet med SEO for en tannlege-bedrift, ville du ha skjønt at folk er ute etter:

  • Hvordan finne den rette tannlegen
  • Hvordan spare penger på tannlege
  • Spare penger på tannlege hvis du ikke har forsikring
  • Hvordan unngå å betale for mye hos en tannlege
  • Hva en kan forvente når en skal til tannlegen
  • Gjør det vondt å drille?
  • Hvordan forberede et barn på tannlegetime

Det er et hav av forskjellige temaer å skrive om. Skriv noen få, men omfattende om dem. En måte å skaffe seg ideer til innhold og temaer er å se omtaler på Yelp.

Her er hvordan:

Gå til Yelp.com og søk på den type business du driver med, lokalisert i ditt område.

image11
image16

Klikk en bedrift med mange omtaler og skroll nedover for å se de forskjellige omtalene.

image00
image06

Se litt ekstra nøye på de negative omtalene. Den beste måten å øke kundenes interesse er å identifisere kundens problemer og love at du skal løse de. Denne kunden, for eksempel, har flere problemer med hvordan bedriften opererer.

image05

Utifra denne samtalen kan vi se at folk bryr seg om følgende:

  • Hvordan unngå problemer rundt forsikring hos tannlege
  • Burde jeg få en annen tannleges mening før jeg bestemmer meg?
  • Prøver tannlegen å svindle meg?
  • Hvordan forhandle med tannlegen

En kan også få ideer fra positive omtaler:

image17

Denne omtalen viser noen ekstra ting folk kanskje søker etter med tanke på lokale tannleger:

  • Finne nødtannlege i nærheten
  • Akutt-tannlege
  • Finne tannlege med kort varsel
  • Tannleger med «drop-in»

Poenget er altså at folk ser etter svar til relevante spørsmål angåande ditt produkt eller tjeneste.

Jo mer du gjør research og undersøker, jo større sannsynlighet er det for å kunne tilfredsstille kundenes behov.

2. Lage innhold rundt disse temaene.

Hva gjør du i denne fasen? Jo, du skriver innhold. Det er viktig å huske at den beste formen for innhold er med en god lengde og dybde. De dagene med å skyte ut 300 wordartikler tilhører fortiden.

For at innholdet skal ta fart, må en fange kundenes oppmerksomhet og vinne deres tillitt. Dette kan oppnås ved å produsere stoff med lengde, dybde og autoritet.

Hva med søkeord?

Det tradisjonelle fokuset rundt «søkeord» har endret seg. I dag er det langt viktigere å fokusere på «kundeintensjon». Det handler nemlig om brukere. Hva vil de ha? Hva ser de etter? Hva gjør de nysgjerrige?  

Ja, du kommer nok til å fåreta noen søkeord. Men langt viktigere er det å beregne hva ditt segment er interessert i og hvordan du kan tilby dette.

Tips for å sette sammen en god innhold-strategi som kan hjelpe når en skal finne en strategi som passer dine behov:

Først, ikke overveld deg selv. Du trenger ikke starte en blogg, sette opp 10 forskjellige e-mails og samtidig ha ukentlige onlineseminarer. Det er mye bedre å fokusere på én type innhold om gangen. Jeg anbefaler å starte med blogging. Det er overraskende lett å lansere en «content strategy», og er en av de mest kostnadseffektive teknikkene en kan ta i bruk.

image01

(infographic av AdEspresso)

Hvis det er blogging du velger, søk etter «long-tail keywords» (flere søkeord sammen). Dette er å implementere søkeord, men gange tusen. Dette er noe du virkelig tenger hvis du skal blogge. 

Plan godt i forveien og ha som mål å poste hvertfall 1-2 innlegg per uke (Gjerne skriv de i forkant. På den måten vil du alltid være sikret innhold).

For det andre, hold deg til en fast tid. Hvis målet ditt er å publisere to innlegg i uken; poste to innlegg i uken. Prøv så godt du kan å følge på.

Det tredje er, å utvikle andre typer innhold. Med en gang du har blitt kjent med din første type (blogging for eksempel), prøv deg på en ny. Nøkkelen her er å etablere effektive rutiner for innholdsstrategien. Velg en type strategi, og gjør det skikkelig.

Og tilslutt, del ditt innhold!  Vi alle kjenner til “innholdsmarkedsføring», men de fleste fokuserer nesten kun på «innhold»-delen.

Det finnes en hel haug med sider med godt innhold, men som ikke deler det videre. Resultatet av dette er at de går glipp av trafikk og synlighet i søkemotorer. Selv den beste miksen av «flere-søkeord-sammen» er nytteløs uten innholdsmarkedsføring. 

Jeg anbefaler å dele på flere av de store sosiale medier sidene som Facebook og Twitter. Men du burde også vurdere mindre medier og nisje-sider.

Quora er et bra sted for å dele innhold:

image12

«Medium» er også sosiale medier:

image11

Og der har du innholdmarkedsføring i et nøtteskall.
Hvis du vil lære mer steg-for-steg, kan du sjekke ut denne:  Advanced Guide to Content Marketing.

Før vi går videre til andre del: Husk å ikke hoppe over prosessen ved å utvikle en solid strategi.

Research og strategi er den viktigste delen av å skape en suksessfull søkemotoroptimalisering. Hvis du hastelanserer din SEO-kampanje, kan du risikere å sløse bort både tid og penger.

Hvis du derimot bruker tid på å tenke gjennom og at du legger mye i strategien, vil det legge et godt grunnlag for årene som kommer.

Gi strategien din den oppmerksomheten den trenger, og den vil belønne deg senere.

«Vanne planten»

Det er her veldig mange gjør feil.

I flere tiår har markedsføring vært en enveiskanal. Markedførere satte i gang reklamer gjennom tv og avis, rettet mot 1 gigantisk globalt publikum, hvor kommunikasjonen gikk kun èn vei. Men slik er det ikke lengere.

Markedføring er interaktivt. Merker engasjerer kundene gjennom sosiale medier, hvor selv toppbloggere har lange samtaler i kommentarfeltene.  

Nå tenker du sikkert: “Hva har dette med SEO og gjøre?”

Overraskende nok, har dette faktisk alt med SEO og gjøre.

La oss se på noen av hovedmålene med SEO:

  • Drive og øke trafikk
  • Lede generasjonen
  • Bygge autoritet

For meg er dette selve svaret på å ha lykkes med SEO.

Hvis du klarer å skape tillitt hos dine tilhengere, er disse målene mye lettere å oppnå.

Folk som stoler på deg besøker siden din oftere og deler innhold videre. Mange besøkende blir kunder og vil automatisk se på siden din som autoritær. Du vil ikke trenge å kjempe like mye for å fange kundenes oppmerksomhet. I stedet for vil dine tilhengere vokse seg større som følge av høy tillitt.

Det er en stor fordel ved å raskt skaffe seg tilhengere fra starten. Hvis du klarer å skaffe deg de første tilhengerne (selv om de er få) som har tillitt til deg, har du en stor sjanse å oppnå større suksess.

Hvordan skaffe tilhengere fra bunnen av:

Mange sider prøver å skaffe seg tilhengere før de i det hele tatt vet hvem deres tilhengere er.

Andre prøver for hardt å gjøre alle fornøyde. Som Seth Godin sier;

De fleste merker og organisasjoner (samt individuelle) som failer, har gått i fellen i å prøve å være alt eller gjøre alle fornøyde – som ender med å ikke klare å gjøre noen av delene, hverken nå noen eller være noe.

Så hvor går grensen? Svaret: Analysere din demografi og psykografi. Du må kjenne til ditt segment og hva de vil ha.

Du kan måle begge disse to i Google Analytics (GA). I «Reporting tab», se til venstre sidebar og velg Audience > Demographics > Overview.

image09
image06

Her vil du få vite alder og kjønn på brukerne.

Men det ikke mange vet er at en kan gjøre «psychographics research» rett fra GA.

På venstre sidebar, velg Audience > Interests > Overview.

image07

Så vil du se noe som dette:

image13
image02

Her kan du få en ide over hva segmentet ditt er interessert i.

«Affinity Categories section» viser hva slags områder besøkende liker (feks. teknologi, matlaging og så videre).

«In-Market Segments»-seksjonen hjelper deg å analysere hvordan kundene ligger an i kjøps prosessen. Brukere i denne kategorien er nærmere til å gjøre et kjøp.  

Til slutt har du «Other Categories» som gir en enda mer detaljert oversikt over dine brukere, som gir deg en enda nøyere beskrivelse av hva de liker (f.eks: matlaging, asiatisk, japan).

Men det er viktig å vite at dette så vidt skraper på overflaten over dine demografier og spesielt psykografier. Hvis du virkelig vil kjenne godt til ditt segment er det langt mye mer som kan gjøres.

Etter du har funnet ditt segment, må du «treffe» de.

Mange sider synes det er hardt å skulle skaffe seg den ekstra trafikken. Og selv når du har fått til det, må du videre få tilhengerne til å «bli værende».

Her trenger man altså et verdiforslag. Hvilke fordeler kan du gi til kundene? Hvorfor skal de «bli værende»?

Som regler vil innholds-strategi være det som gjør at de blir værende, samtidig som at en bygger opp «en flokk» tilhørere.

To av mine favorittstrategier for å skape tilhørere er gjeste poster og betalte annonser. Med en gang du kjenner ditt segment og hva de vil ha blir dette mye lettere.

Viktigst av alt; du burde tilnærme deg dine tilhørere på en personlig måte

Du vil at folk skal huske deg for din verdi. Hvis du tar deg tiden til å gi så mye personlig hjelp som du kan, vil dine tilhørere stole på deg og se på deg som en autoritet.

Hvis du kan skaffe deg en liten men lojal gruppe tilhørere i starten, er det gull verdt.  Det er dette som blir frøet som spirer til et senere større publikum.

Pass på at siden er mobil-vennlig

Mange tror at det å lage en mobil-versjon og gjøre siden sin mobil-vennlig er det samme.

Å virkelig optimalisere for å gjøre siden mobilvennlig er mer enn å bare lage en mobil-versjon. Det må endres mye.

Her er noen high-level tips:

Design for «pølsefingrene»: som Moz sier; Det er alltid like irriterende når en mobilside er så liten at du kommer inntil feil knapp.

For selv om størrelsen på mobiler og nettbrett stadig øker, er det alltid best å tenke størrelse når en skal sette sammen en mobil-side.

Ikke bruk pop-up’s: Ikke bare slår google «ned» på dette, men det krever at brukeren må trykke på X-knappen for å lukke viduet.

Jeg anbefaler å være på den sikre siden og ikke bruke pop-up’s. Bruk heller andre metoder for å få tak i email til brukerne på. SumoMe bruker «click triggers» for å samle mobil-emails. Dette er pop-up’s som kommer opp kun når brukeren klikker på noe.

Eksempel på pop-ups som google slår ned på (interstitials):

image03

Nå er du klar for å prøve dette med din egen side!

Du kan bruke Varvy’s Mobile SEO tool for å teste hvor bra siden din gjør det mobilt.

La oss prøve med NeilPatel.com. Skriv det inn i søkefeltet, og du får deretter se en super hjelpsom liste med detaljert analyse:

image08
image00

Det finnes til og med en mobil-optimaliserings-guide på siden som kan hjelpe deg å gjøre siden din enda bedre.

image10

Dette er en god ressurs som jeg virkelig anbefaler hvis du vil forbedre din mobil-SEO.

Konklusjon

Du trenger ikke en stor side for å få de beste SEO-fordelene. Start med det du har, og jobb deg oppover.

Når jeg begynte min første side, visste jeg ikke en gang hva SEO var. Jeg ansatte et markedsøringsbyrå til å hjelpe meg, men da jeg forsto at de bare «sugde» pengene ut av meg bestemte jeg for å heller gjøre det selv.

Og alt jeg lærte har sannelig kommet til nytte den dag i dag hvor det fortsatt brukes.

Lærdommen er: det er aldri for tidlig eller for sent å starte med SEO. Hvis du starter nå kommer du til å få heng på det fort.

SEO hjelper sider å vokse på samme måte som vann hjelper planter å gro. Det er en nødvendighet som må tas i bruk fra dag én. Hvis ikke kan siden din fort dø ut (Yikes!)

Hvis du har stått fast med SEO er dette en mulighet til å komme i gang. La oss si at dette er året hvor du endelig setter i gang med SEO!

Jobber du med det som er nevnt, kan jeg love deg at du raskt vil se resultater.

Har du noen gang gjort SEO for en side med null trafikk? Hvordan var det?

For det orginale innlegget til Neil Patel, se her: