Mia Marie May 13, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er igjen tid for ukens blogginnlegg, og i dag skal jeg oversette et engelsk dybdeinnlegg om digital markedsføring. Jeg fant et dybdeinnlegg som fanget min interesse, skrevet av Hiten Shah. «Create products that people love by validating your idea first». Enkelt oversatt:

Lag produkter som folk elsker ved å validere ideen din først

Du har garantert gjort dette før, du har stilt spørsmålet:

Hva synes du om ideen min?

Som regel vil de fleste svare at det er en god ide, før de så fortsetter med å fortelle hvorfor det er en gode ide basert på deres egne og personlige erfaringer. Disse personene tror du ønsker å høre noe positivt fra dem, altså, de tror at ved å være støttende til din ide vil være det «beste» for deg.

Hvis noen stiller meg dette spørsmålet, stiller jeg ofte flere spørsmål tilbake. Hvorfor gjør jeg dette? Jo, for å forstå hvor ideen kommer fra og hvilket stadium du befinner deg i. Hvis du spør om hva folk synes om ideen din, så er du i den tidlige fasen av ideen og den er dermed ikke validert enda.

Personlig elsker jeg denne fasen.

Mulighetene er uendelige. Du har enda mulighet til å finne ut hvordan du kan skape noe som folk kommer til å elske. Og hvis du ikke allerede har funnet ut av det, så vil du snart innse at det er lett å kaste bort tid på ubrukelige ideer. Selv har jeg lært det på den harde måten. Jeg har prøvd å lage x-antall produkter, samtidig som jeg har rådet andre når de har produsert ting.

Forbruker ideer fokusert på følelser, underholdning og fritid er vanskeligere å validere enn produkter som virksomheten faktisk kjøper. Bedrifter/virksomheter betaler kun for produktene de bruker og en arbeidstakers jobb er avhengig av å få ting gjort. Denne valideringsprosessen vil være mest lønnsom når du målrettet validerer ideene mot bedriften eller virksomheten som en kunde.

Under kommer tre eksempler du kan bruke for å enkelt validere dine ideer:

  • Lag en problemhypotese for din ide.

Ideer er kun en beskrivelse av en løsning på et problem. Å konvertere selve ideen til en problemhypotese vil hjelpe deg å holde fokuset på å validere selve ideen, istedenfor å bygge løsninger. Du ønsker ikke å sitte fast med å lage en løsning for og så søke etter problemet som det løser.

Når du lager en problemhypotese er hovedmålet å beskrive gruppen du jobber mot og hvilket problem du selv tror de har. Du ønsker å ha så mye kunnskap som mulig om personene du lager et produkt til.

  • Sett opp et system for å trekke folk til deg

Etter første skritt vil du vite nøyaktig hvilken type personer du vil nå og en ha en god ide om hva du vil lære.

Nå handler alt om å trekke til seg folk, du vil mest sannsynlig måtte sende e-post til kundene dine og du må generelt være kreativ når det gjelder måter å nå dem på. Du skal tiltrekke deg kunder og målet vil i all hovesak være å få til en dialog, face2face eller over video.

Den vanligste måten å få direkte kontakt med kunden er å lage en «landingsside». Dette er en type side som fører til f.eks. en spørreundersøkelse som folk vil måtte fylle ut. Her må du være kreativ, landingssiden skal få folk til å bli nysgjerrig. Du må skape en landingsside som gjør publikum så interessert at de velger å svare på spørreundersøkelsen i tillegg til å legge igjen e-posten sin.

Eksempel landingsside
  • Finn/lokaliser smertemønsteret

Etter å ha analysert svarene på spørreundersøkelsen vil du sitte igjen med liste over personer du kan nå ut til. Målet er å få til en dialog/samtale med kundene. Du ønsker å få dem til å fortelle historier om arbeidet deres, for å høre ting fra deres perspektiv og grave dypere. Unngå å spør om deres problem helt de selv begynner å prate om det, for de aller fleste er det lettere å snakke og fortelle historier enn å fortelle om deres kamper og problemer. Denne prosessen kalles kundeutvikling.

Nå er tiden inne for å finne ut om dine muligens kunder virkelig har det problemet du tror de har, eller om de ikke bryr seg i det hele tatt.

Avslutningsvis, for å valider en ide..

For å validere ideen din må du sørge for at mennesker kjenner igjen problemet og smerten selv, du kan ikke validere en ide kun basert på din egen mening, noen må føle en viss tilhørighet til den i tillegg. Du har ikke all verdens med tid, så ikke kast bort den på å produsere og lage ting som folk ikke kommer til å like.

Shah skriver utrolig godt og hvis du vil lese selve innlegget, mer utfyllende, så finner du innlegget her.

/Mia

Kilder