Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
For noen uker tilbake fikk vi utdelt vår eksamensoppgave av Karl Philip Lund i delemnet e-varehandel som i hovedsak gikk ut på at vi skulle lage en nettbutikk. Prosjektet er nå ferdigstilt og i den anledning skal jeg fortelle om prosessen fra start til slutt.
ROADMAP
1.0 Ideen bak Reuse Me
Det er ikke lett å komme på en ide som er god og vanskeligere er det å komme på noe som aldri har blitt gjort før. Etter mye tenking kom vi frem til at vi ville fokusere på kombinere vår interesse for miljø og design. Svaret falt på å selge produkter som er gjenbrukbare. Konseptet kommuniserte vi slik:
REUSEME tilbyr produkter optimale for gjenbruk kombinert med stilrene design.
OKR – Definer målet ditt
OKR står for Objective Key Result og er et system for effektiv målstyring. Objective er som et hovedmål og key results er hvordan du skal nå det målet. Alle bedrifter benytter seg av målsetting, men svært få norske bedrifter tar i bruk OKR. Systemet bringer frem klare mål i bedriften hvor alle jobber for å nå målet. Vi benyttet OKR og følte vi jobbet enda hardere for å nå målet med å lage en velfungerende nettside.
Slik så vår OKR ut:
Objective: Lage en velfungerende nettside som appellerer til kundesegmentet.
KR1: Oppnå 200 besøk på nettbutikken innen 20.03 (10/10)
KR2: Få minst to betalende kunder innen 20.03 (10/10)
KR3: Få 20 personer til å melde seg på vårt nyhetsbrev innen 22.03 (4/10)
KR4: Få minst to kundeomtaler innen 22.03 (6/10)
KR5: 5 signups innen 22.03 (5/10)
Sammen med en medstudent laget jeg en video om OKR – Klik her for å se.
2.0 E-handelsløsningen Shopify
Det er mange e-handelsløsninger å velge mellom. Dersom man starter en nettbutikk uten noe kompentanse, så er absolutt Shopify noe for deg. Her kan du velge et design og lett endre dette til å passe til din bedrift.
Vi valgte designet Minimal. Designet var allerede tilpasset mobil, som er viktig ettersom det er mange som shopper fra mobil.
Noe annet å tenke på er hvilket språk nettsiden din skal være på. Dersom den skal ha norsk som standardspråk kreves det at du oversetter alt av skrift på alle sidene dine (dette er rundt 900). Dersom du velger å ha norsk nettbutikk og oversetter, vil du kunne laste ned apps som oversetter nettstedet til flere språk. Vi valgte å ha norsk nettbutikk og brukte appen Weglot.
3.0 Logistikk
Vi valgte dropshipping og appen Oberlo for å få produkter i nettbutikken ettersom vi ikke ønsket å bestille varer og ha et lager. Vi visste lite om Oberlo, men lærte oss raskt hvordan vi skulle bruke dette. Her er en kort forklaring på hvordan det fungerer:
Det kan virke som om dropshipping er den beste og letteste måten, men det har sine fordeler og ulemper. Noen fordeler er at det er enkelt og billig å komme i gang, stort produktutvalg, liten risiko og du trenger ikke lager. Ulempene er at du har liten kontroll over leveringene og det er ofte lang leveringstidl
Som en start-up er dropshipping en ideell løsning, men ettersom bedriften vokser vil det være lurt å gå vekk fra dette med tanke på ulempene.
4.0 Design og domene
Før du designer en nettbutikk trenger du en logo. Vi valgte å kun ha skrift og laget denne selv i Photoshop. Dersom du ønsker å ha en logo med grafikk kan du sjekke ut Hatchful.
I Shopify kan du som nevnt tidligere velge et design og ta utgangspunkt i dette. Når vi utviklet vår nettbutikk brukte vi elementer som hadde sammenheng med det vi solgte. Vi hadde ingen fine produktbilder ettersom vi brukte dropshipping, så derfor valgte vi video og bilde som passet til produktene.
Dersom du bruker Shopify vil linken din inneholde myshopify, noe som ikke ser særlig profesjonelt ut. Vi valgte å kjøpe et domene og dette kostet oss 410kr, men det finnes absolutt billigere løsninger. Vi benyttet oss av Pro Isp.
5.0 Betalingsløsning
Vi valgte å bruke Stripe i shopify som betalingsmetode. Stripe er sikkert og aksepterer Visa, Mastercard, apple pay og AMEX. Dersom du ønsker å gjøre betalingen enda lettere for kundene å betale kan du legge inn Paypal og Vipps til betalingsløsning.
Noe å tenke på når du utarbeider betalingssiden(velger hva kunden må fylle inn) er det lurt å tenke på at denne må være optimalisert for mobile enheter. Jeg har skrevet et innlegg om dette tidligere, som du finner her.
Dersom du har valgt designet Minimal er forsiden og produktsiden allerede optimalisert for bruk på mobil, men du må likevel teste betalingen og gjøre den så enkel som mulig for kundene. Vi lærte at kunder som kommer til en side hvor de ser at betalingen vil ta lang tid lar vær å kjøpe produktet.
6.0 Markedsføring av nettbutikken
Når alt ovenfor er på plass er det på tide å lansere og markedsføre for nettbutikken. Facebookside og Instagramkonto er lett å opprette og det er ofte her kunder ser for å finne informasjon om din bedrift. Dette er helt gratis også, og derfra kan du opprette annonser for å tiltrekke deg enda fler kunder. Vi laget Facebook Ads og fikk mange nye kunder av å bruke dette.
Lansering av nettbutikken kan skje på mange forskjellige måter. Vi valgte å lansere til familie, venner og bekjente. Vi brukte hovedsakelig Facebook, men også tekstmeldinger for å fortelle om nettbutikken.
E-postmarkedsføring
I et tidligere innlegg pekte jeg på hvor viktig det er å markedsføre i denne kanalen. Du finner innlegget her.
E-postene vi sendte ut var forlatt handlekurv e-poster, nyhetsbrev og velkommen e-post til de som hadde registrert seg.
Jepp, dette har vært meg 50% av prosessen ved opprettelse av nettbutikk. Funksjoner som ikke har fungert som de skal, oversettelse av 932 felt fra engelsk til norsk og betalingsløsning som ikke har vært optimal er bare noe av problemene som har dukket opp underveis. Likevel sitter jeg igjen med så mye kunnskap og erfaringer som jeg kommer til å ta med meg videre. Anbefaler alle som har lyst til å opprette sin egen nettbutikk.
Til slutt vil jeg takke Karl Philip Lund og alle gjesteforelesere for fantastiske forelesninger som har vært nyttige og spennende.
Legg gjerne igjen en kommentar om det er noe du lurer på. Har du lyst til å se en video hvor vi bak REUSE ME forklarer alt dette enda dypere, så gi meg en beskjed!
The post HVORDAN VI LAGET VÅR HELT EGEN NETTBUTIKK appeared first on ELISE GUNDERSEN.