thomasmcbride January 12, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Forbrukersamfunnet
består mer og mer av tjenester enn produkter i dag, og ved hjelp av kunstig
intelligens (AI) kan det virkelig havne på et helt annet nivå!

AI is likely to be either the best or worst thing to happen to humanity

Stephen Hawking

AI består av
algoritmer som forholder seg til data, der den lærer å bygge opp en egen
intelligens rundt hva dataen betyr og hvordan den kan brukes. Med dagens
teknologi så brukes AI til å forenkle og automatisere prosesser i enkelte
områder som for eksempel finans, kundebehandling og transport.

Jeg har et veldig godt forhold til kunstig intelligens, der jeg har vært heldig nok til å få muligheten til å jobbe med det for selskapet Vainu. De er et SaaS (Software as a Service) selskap som tilbyr en software som kan brukes som et prospekteringsverktøy og til å følge opp eksisterende kunder i bedriftsmarkedet. AI i Vainu brukes dermed hovedsakelig til å samle opp bedriftsinformasjon overalt på nettet, litt som proff.no bare at AI gjør dette automatisk hele tiden på et mye større spekter!

AI i salg gjør det mulig å kunne kontakte prospekter basert på relevans, fordi AI kan vise deg hvor i kjøpsprosessen prospektet er og om det du tilbyr passer prospektet. Med det kan AI gi et mye bedre syn på dagens selgere der mottakeren vet at når en selger tar kontakt, så har personen noe mer skreddersydd og relevant for deg å tilby. Etter min erfaring av å se på og bruke AI til salg så er jeg rimelig sikker på at om 30 år så kommer dette til å bli fremtidens måte å prospektere og følge opp kunder på.

Hvis du synes det er spennende å lese om hvordan AI brukes til å effektivisere og utbedre salg, så sjekk ut blogginnleggene til Vainu på deres nettside.

Jeg synes det er utrolig spennende å diskutere potensialet rundt fremtidens salg og markedsføring, men det er også rimelig skummelt med tanke på hvor mye persondata det innebærer om den enkelte! Om du finner dette interessant så legg gjerne igjen en kommentar med innspill eller forslag til hvordan du tror salg vil endre seg i forhold til dagens stadig økende teknologibølge!