lavad February 13, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Ordet
influencer er amerikansk og oversatt til norsk blir det opinionsleder. Søker du
hva slags person det kan være, kommer det opp “en tankeleder” eller
en anerkjent ekspert med innflytelse i et bestemt emne, samfunn eller kategori.
Disse menneskene har ofte veldig mange følgere, enten det er på sosiale medier
eller på bloggen deres.

Nylig
skrev Erland Bakke en kronikk i Aftenposten om hvordan influencere har satt
dagsorden de siste årene. Og det stemmer. La oss ta Sophie Elise. I mars 2015
skrev hun et kort innlegg på bloggen sin med overskriften «IKKE KJØP DISSE
PÅSKEEGGENE!» Og resten er historie. Det føltes som det ble tidenes åpenbaring
hvor vi ble introdusert for noe vi ikke hadde hørt om før, og ble informert om
skadene denne ingrediensen gjorde på verden. I innlegget nevner Sophie Elise
andre kjente varer som inneholder palmeolje, og avslutter innlegget med å
oppfordre leserne sine til å ta kloke, miljøbevisste valg.

Hvis
du sammenligner hvordan ting var før det innlegget, og hvordan det er nå. Er
kontrastene store. Det føltes som om samtlige bedrifter tok avstand fra
palmeolje ved å klistre på «Fri for palmeolje!» på alle varene sine.
Selvfølgelig hadde andre hørt om palmeolje før Sophies innlegg, og selvfølgelig
ble de kritisert av andre før hennes innlegg, men for mange ble det ikke tatt
avstand før etter hennes innlegg. Sophie Elise sitt innlegg hadde kanskje ikke
mye å si for salgstallene til Freia sine påskeegg, men flere fikk opp øynene
for hva palmeolje er og innlegget førte til bedre merking av om en vare
inneholder palmeolje. Kan vi kalle dette vellykket lobbyisme?

Kilder:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/J1dPlX/Influensere-er-dagens-tankesmier–Erland-Bakke?fbclid=IwAR3pNQM5WOLxH-yoYIglZwI1W_eJ13elTZ7-K6jzJasFJIHAc6EO9GfjKKE

https://sophieelise.blogg.no/1426247290_13032015.html

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10842768.ece