Henriette Gulvik March 25, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dersom man skal selge et produkt er markedsføring en av de viktigste nøklene til å gjøre suksess. God markedsføring handler altså om å få kunder til å kjøpe produktene dine om og om igjen. Mia og meg skal i dette blogginnlegget skrive litt om hva slags markedsføringstiltak Sjøløve allerede har gjennomført og vurdere utformingen av det.

Sjøløve sitt produkt RUR Barnacle modulvase er absolutt ett
nisjeprodukt. Ett nisjeprodukt er altså et produkt som er litt utenom det
vanlige, høy kvalitet og litt høyere pris. Det er jo ingen tvil om at en vase
laget av plast som mennesker har kastet i havet er noe eget og unikt.

Sjøløve plastfangst bruker for det meste Instagram til å markedsføre seg. Produktene blir selvsagt solgt i små nisje butikker og har vært på ulike design messer. I tillegg til det har Sjøløve et digitalt magasin der det legges ut ulike tips og historier. Det er også en hjemmeside der man kan lese om hvordan selve produktet blir produsert, hvor mye plast en vase inneholder i tillegg til at man kan klikke seg en vase hjem.

Skjermdump fra SJøløve sin instagram

Markedsføringstiltaket vi vil fokusere på her er markedsføringen på Instagram. På Instagram’en til Sjøløve markedsføres både produkter og annet relevant historikk rundt produktet. Å markedsføre via sosiale medier er noe som er blitt mer og mer vanlig, hvert fall med tanke på å nå ut til den yngre generasjonen. Man kan sjeldent se unge lese i avisene for å finne reklame. Med det er Instagram en god måte på å markedsføre sine produkter på. Ved å for eksempel annonsere produkter på Instagram kan man nå ut til mange tusen. Derfor vil vi si at Instagram er en fin måte på å nå ut til flere på.

/Mia og Henriette