Leane Louise May 14, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette innlegget er inspirert av gjesteforelesningen Julie Melby Foss i faget Digital Markedsføring og Markedsføringspodden sin episode om LinkedIn.

«Alle bør skaffe seg en LinkedIn profil!» var det jeg fikk beskjed om av min første foreleser da jeg begynte på Høyskolen Kristiania. Jeg hadde hørt om LinkedIn men hadde ikke noe forhold til plattformen, og var heller ikke sikker på hvilke funksjoner LinkedIn hadde. Som den nysgjerrige sjelen jeg er opprettet jeg meg en profil og siden har jeg prøvd å oppdatere profilen min så mye så mulig. Etter en lang stund men en LinkedIn profil har jeg samlet meg noen tips og triks til hvordan kan optimalisere sin profil. Med det sagt skal jeg i dette innlegget ta for meg alt du trenger å vite om LinkedIn og hva du kan bruke LinkedIn til. Rett og slett en enkel LinkedIn guide.

Her er en liten video om hvordan man kan bruke LinkedIn:

https://www.youtube.com/watch?v=YWp6AN00D_c

Hva kan man bruke Linkedin til?

LinkedIn kan ses på som arbeidslivets Bibel for her kan du finne det meste du trenger innen jobb og business. De fleste assosierer LinkedIn med en digital cv, som plattformen er kjent for, men her kan du gjøre mye mer enn å synliggjøre deg for folk i arbeidsmarkedet. Jeg har samlet noen punkter til hva du kan bruke LinkedIn til:

Digital CV, Man kan ikke se bort ifra at man blir søkt opp av arbeidsgiver når man søker jobb og dermed er Linkedin perfekt til personlig merkevarebygging, her kan du markedsføre deg selv og din kjernekompetanse. Med Linkedin profilen din kan du få frem informasjon som er relevant for arbeidsgiver å vite om deg. Her kan altså dele alt fra erfaringer, interesser og ferdigheter.

Bygge nettverk, om du ikke er ute etter en jobb kan du bruke Linkedin til å bli kjent med folk i bransjen din. Her kan du også finne eventuelle samarbeidspartnere. Når du skal bygge nettverket må du være klar over hvem du ønsker å komme i kontakt med. Hvordan ser de du ønsker å komme i kontakt med ut?. Videre må du ta for deg hva deres interesser er og hva de jobber med eventuelt deres hovedoppgaver er og tilslutt hva kan du hjelpe dem med? Her er det viktig å få bygget tillit ved å kanskje like innleggene til personene du er interessert i å bli kjent med evt. bedriften.

En annen måte å bygge nettverk på er å bli medlem av ulike grupper med samme interesse som deg. For eksempel er jeg veldig internert i å jobbe i et mediebyrå og dermed har jeg knyttet kontakt med folk innen denne bransjen.

Tips: Anbefaler også å søke opp eventuelle folk du skal møte i jobb sammenheng opp på LinkedIn for å bli litt kjent med dem og kanskje finne like interesser.

Recearch om ulike bedrifter, skal du begynne på en ny jobb? eller er du bare interessert i å oppdatere deg om de ulike bransjene er LinkedIn en god plattform. De fleste bedrifter finner du på Linkedin og her deler de mest sannsynlig artikler, nyheter og alt av oppdatering. Du kan også få en oversikt over ulike ansatte om du vil komme i kontakt med disse.

Tips for å være mer attraktiv på Linkedin

Coverbilde – Det første man ser når man kommer inn på en LinkedIn profil er profilbilde og headeren. For å tiltrekke seg folk på profilen bør dette være endret til noe som kjennetegner deg. For eksempel bilde av logoen til bedriften du jobber i, eller et bilde av deg som holder foredrag, et bilde som generelt skaper interesse og nysgjerrighet. Alt annet enn den standard LinkedIn healeren. Det viser at du er aktiv på plattformen og det er positivt!

Her har jeg lagt til linken til nettbutikken Iris Eide og jeg har laget ettersom dette er det nyeste jeg vil «dele» med de som ser på profilen min.

Profilbilde – Ved å ha et profilbilde på LinkedIn vil sannsynligheten for «views» på profilen øke, med det sagt bør du velg et bilde som passer format til LinkedIn. Ikke velg et bilde som er for langt unna eller for nærme. Bilde du velger kan også være med på beskrive deg. Hvordan ønsker du å at folk skal oppfatte deg? Og hold den oppdatert i likhet med headeren. Slik at folk kjenner deg igjen om du skal møte de. PS: Unngå fyllebilder med venner dette er ikke Instagram eller Snapchat!

Kontaktinformasjon – Legg til kontaktinformasjonen din. Om du skifter mail eller mobilnummer, husk å oppdater det på LinkedIn slik at folk som vil ha tak i deg, kan få tak i deg. Du vil vel ikke gå glipp av jobbtilbud?

Headline – LinkedIn profilene er ganske like, for at man skal kunne skille seg ut har man i tillegg til profilbilde, 120 ord som man kan bruke til å beskrive deg selv. Her kan du skrive din nåværende jobb tittel, utdanning eller bare beskrive ferdigheter som du har. Disse 120 ordene kan du bruke til å fange oppmerksomhet og skille deg ut fra mengden. Stikkordene du bruker her blir plukket opp og blir til nøkkelord i søkefeltet. Slik at om noen søker på markedsfører og dette står på din Bio vil du kanskje dukke opp.

PS: Ikke bruk typiske nøkkelord for da vil man ikke skille seg like mye ut. Sjekk ut denne artikkelen over de mest brukte adjektivene på LinkedIn. Vær kreativ!

Summary – 2000 ord som du kan bruke til å fortelle mer om deg selv. Du kan utdype mer om dine interesser. Dette kan du føre opp i kulepunkter for å få en oversikt. Det er viktig å gjøre dette så ryddig og strukturert så mulig. Her har du også friheten til å legge til bilder eller linker til atrikkler som du har skrevet eller vært med på eller hvilke problemer du kan løse for din eventuelle arbeidsgiver. Her kan du også skrive om hva som motiverer deg og ikke vær redd for å skryte!

Erfaringer og tidligere jobber – Her kan du skrive om hvilke jobber og hvilke ansvarsområder du har hatt. All erfaring er god erfaring. Har du jobbet frivillig? Før det opp! Har du vært vikar på en skole eller barnehage? Før det opp! Om du har erfaring innen skriving, design, analyse eller porteføljer med arbeid er det lurt å vise dette frem istedet for å fortelle om det.

Utdanning – Skriv opp utdanningen din, denne bør linkes på profilen din for din profil vil også dukke opp for andre som har gått på denne skolen og her er det muligheter for et nytt nettverk!

Ferdigheter – Skriv opp dine viktigste og beste ferdigheter, slik at folk ser disse først. På profilen din vil de 3 første være synlig, men legg til så mange du vil!

Anbefalinger – Få anbefalinger fra tidligere arbeidsgivere eller studenter. Ikke vær redd for å spørre å spørre. Dette er virkelig en bonus å ha på profilen sin. Du kan også gi andre medstudenter og medarbeidere en anbefaling.

Interesser – Fyll ut dine interesser. Dette kan være med å helpe deg me då komme i kontakt med relevante personer som har samme interesser som deg. Dette gjør at folk blir bedre kjent med deg.

Jeg har har optimalisert min linkedin, hva nå?

Da ønske jeg deg egentlig bare lykke til! Mitt siste tips er å publisere så mye du kan på LinkedIn profilen din. Har du en oppgave du fikk en god karakter på? Har du en oppgave du vil gjerne få litt innsikt om? Holder du på med et stort prosjekt? Del, Del og del! Dette viser dine kontakter i tillegg til de som er innom din profil at du er aktiv! For meg så deler jeg det meste av blogginnleggene mine slik at folk som er interesserte kan raskt komme seg inn på bloggen for å sjekke ut det jeg holder på med. Om du ikke har et prosjekt å dele kan du dele relevante videoer, artikkler og innlegg som du syntes er interessante.

Håper innlegget var til hjelp! LinkedIn kan være litt overveldende og skummelt ettersom det er fylt med profesjonelle ledere osv, men ikke vær redd for å vise deg frem og publiser innhold. Jeg syntes det også var skummelt på starten, men når du først har begynt så vil du ikke tenke så mye på det!

Lykke til!