Maylinn April 6, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En god bildebank gir deg kvalitetsinnhold som kan brukes igjen og igjen.

Enten du jobber for deg selv, eller i en SMB (liten eller mellomstor bedrift), vet du hvor mange oppgaver som fyller arbeidsdagene dine. Å bruke tid på gode bilder, faller derfor fort langt ned på prioriteringslisten. Ikke bare er det tidkrevende, men det føles også dyrt å få det gjort profesjonelt. 

Selv om smarttelefonene i dag kan gi gode bilder, er det å formidle et budskap, ha riktig lyssetting og komposisjon en kunst. Å investere i gode bilder, tatt med et ordentlig kamera og/eller en profesjonell fotograf, vil bidra til å skape en solid bildebank.

Trenger ikke se ut som stereotypisk reklame… 

… Men bildene må fremstå profesjonell, være godt komponert og overbevisende for å kunne utkonkurrere konkurrentene, og oppfordre konsumentene til å samhandle med deg. 

Gode bilder kan bidra til å løfte bedriften din… og her er 4 grunner til hvorfor du bør investere i en god bildebank:

  • Identitet og tillit
  • Hold på oppmerksomheten
  • Sosiale medier – presset om å hele tiden poste
  • SEO (søkemotor optimalisering)

1. En god bildebank bygger identitet og tillit

Gode bilder, brukt riktig, vil ikke bare gi deg økt oppmerksomhet. Det vil også kunne gi økt tillit til deg som bedrift, og bidra til å bygge din visuelle merkeidentitet. Bilder gir innholdet ditt personlighet, og vil styrke din merkevares “tone of voice”. 

Med et stort utvalg av sosiale medier å være aktiv på, krever det også at du har en visuell identitet på tvers av plattformene. Ved å holde den visuelle identiteten din konsistent, vil det bidra til at konsumentene føler en enhet mellom plattformene – og dermed økt tillit. 

Visste du at: 67% av konsumenter sier at kvalitet på produktbilder er veldig viktig når de tar en kjøpsbeslutning.

2. Hold på oppmerksomheten

I en digital verden, med overflod av innhold å konsumere, er det utfordrende å holde på oppmerksomheten. Bilder er ikke bare en god måte å fange oppmerksomheten på, det er også en fin måte å holde oppmerksomheten på. Har du en blogg, lange artikler, PDF-er, E-bøker eller lignende, vil bilder bidra til å holde på leseren lengre. 

Gode bilder hjelper å bryte opp teksten, og gjør det lettere å skanne innholdet. Det er ikke alltid slik at vi vil lese hvert eneste ord i en artikkel. Noen ganger trenger vi bare å få frem budskapet i teksten. Gode, relevante, bilder, sammen med en godt utformet tekst, gir leseren akkurat dette. 

bilder-i-markedsføringen

Konsumenter av innholdet ditt vil “lese” bildene dine, og på få sekunder vil de være i stand til å ta en beslutning. Er resten av innholdet på nettsiden /sosiale medie-profilen din relevant eller ikke? Klarer du å vekke en følelse ved å bruke et velplassert, godt komponert bilde, vil konsumentene bruke lengre tid på å finne ut mer om deg og det du tilbyr.

3. Sosiale medier – presset om å hele tiden poste

Vi har alle følt på presset om å poste på sosiale medier. Det er viktig å være konsistent og å poste jevnlig, men det er ikke alltid så lett å vite hva du skal poste. Kanskje du har gått tom for innhold å bruke, eller er tom for ideer. Å ha en god bildebank vil være en god måte å løse dette problemet på! 

Om du investerer i gode, høykvalitets bilder, vil du kunne bruke dem på tvers av en rekke forskjellige plattformer

… inkludert sosiale medier, nyhetsartikler, nettsiden, din business profil, printede brosjyrer og mye mer. 

Du vet kanskje like godt som meg, hvor tilfredsstillende det er å scrolle gjennom en godt gjennomført Instagram-profil? Ved å bruke relevante bilder på sosiale medier, gir det deg muligheten til å få økt oppmerksomhet, bygge lojalitet, kommunisere viktig informasjon og øke engasjementet. Om du ønsker å skille deg ut, er en visuell merkeidentitet nærmest et must. 

4. SEO (Søkemotor optimalisering)

I tillegg til gjenkjennelse, merkevarebygging og å oppfordre konsumenter til å samhandle med deg, er bilder et vesentlig element i SEO strategi. Bruker du bilder riktig i en SEO sammenheng, vil dette gi deg plusspoeng i søkemotorenes rangerings-bok. 

Det mange glemmer å tenke på er at søkemotorer ikke bare er forsiden på Google-søk, men det er også bildegalleriet. Med god SEO vil du også dukke opp her, noe som kan øke klikkraten til nettsiden din enda mer. For å få dette til er kvaliteten på bildene utrolig viktig. Dette fordi kundene vil ta utgangspunkt i bildene for å bestemme om de skal klikke seg videre eller ikke. Husk at hjernen tolker et bilde på millisekunder, så det er viktig at bildet er klar i sin tale. 

Visste du at: Navnet på bildene dine er en viktig del i SEO. Pass på at bildene har et relevant navn (gjerne det samme som nøkkelordet ditt) og fyll inn Alt-tekst.

Oppsummert

Det er lurt å investere i gode bilder. Det er en sum du høyst sannsynlig vil tjene inn igjen, da bildene kan brukes igjen, og igjen på tvers av plattformer og kanaler.

Gode bilder bidrar til å skape en enhet og personlighet i merkevaren din, noe som bygger troverdighet og identitet til deg som bedrift. En god bildebank vil derfor gi deg forutsigbarhet, en form for inspirasjon og ikke minst være tidsbesparende. Du trenger ikke tenke på å knipse et bilde i siste liten lengre, når du har kvalitetsbilder lagret i en bildebank!

På tide å investere i egen bildebank?
Mats Bakken, www.matsbakken.com, er utrolig dyktig, og hjelper deg gjerne! Klikk på linken for å komme i kontakt!
_

https://medium.com/@onlinelogomaker/why-images-are-so-important-to-social-media-b9411dd678a8
https://solve.co.uk/seo-tips/importance-of-images-in-marketing/
https://blog.hubspot.com/marketing/images

Innlegget Invester i en bildebank: 4 grunner til hvorfor dukket først opp på Maylinn Gullmark.