Simen Langseth March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hentet fra Nettbutikken

Link til nettbutikken: https://smart-kjokken.myshopify.com

Vi fikk en eksamensoppgave som skulle gjennomføres i gruppe, jeg var på gruppe med mine medstudenter Hermann Kjennset og Marius Johnsen. Oppgaven var å sette oppe en velfungerende nettbutikk med lanseringsstrategi og refleksjonsnotat over prosessen. I dette innlegget skal jeg fortelle om min erfaring med denne eksamen, hva som gikk bra og hva som kunne gått bedre. 

Planlegging 

Vi ønsket å selge produkter og ville selge produkter det var et behov for. Vi kom frem til å selge kjøkkenartikler som hjelper til med å gjøre matlagingsprosessen lettere og bedre. Måten vi ønsket å selge dette på var via drop-shipping grunnet enklere logistikk. Med drop-shipping slipper vi å ha et varelager og å bruke tid og ressurser på å frakte varene. Drop-shipping gjør derimot slik at vi ikke har kontroll over leveransen eller produkt kvaliteten, derfor valgte vi kun å bruke verifiserte leverandører. 

For å nå målene og se hvordan vi lå an til å oppnå ulike mål brukte vi OKR som vårt styringssystem. Vårt Objektiv var å lansere  en velfungerende nettbutikk som bestod 7 av 10 punkter(punkter for hva som er en god nettbutikk). Vi hadde 3 key results som var å få 500 besøkende på nettsiden, få igjennom 10 transaksjoner og snakke om nettbutikken på markedsføringspodden. Vi var nærme på de to første delmålene og klarte det tredje hvor vi ble invitert til deres podcast for å snakke om nettsiden. 

Gjennomføring 

Vi fikk tilgang til en gratis versjon av Shopify og kunne bruke dette for å opprette nettsiden. Vi delte opp gruppen i tre ulike roller hvor en var designer, en var ansvarlig for innhold og funksjoner og en annen for produktsortimentet. Vi startet med å sette opp et grunnlag for hvordan nettbutikken skulle være hvor vi i senere tid kunne implementere ulike funksjoner som vi lærte om i forelesning. 

Når vi lagde nettbutikken hadde vi noen punkter vi syns var viktig og ville ha mer fokus på enn andre. Vi ønsket at nettbutikken var oversiktlig på den måten at kunden vet at den er riktig sted, hva kunden kan gjøre i nettbutikken og hvorfor kunden skulle handle hos oss ovenfor andre. Vi hadde også fokus på trygghet for kunden, for å skape trygghet hadde vi ulike ikoner av betalingsmuligheter og brukte kun verifiserte leverandører. Vi ville også implementere en kundetilbakemeldinger funksjon slik at fremtidige kunder kan se om andre hadde en god eller dårlig opplevelse men dette fikk vi ikke til på den måten vi ønsket. 

Markedsføring 

Måten vi ønsket å markedsføre oss på var via epostmarkedsføring og via nettverk med word of mouth. Før nettbutikken var live kom personen til en side hvor den kunne legge fra seg eposten sin og få varsler når nettbutikken ble live. Vi fortalte oss nettverket vårt om dette og linket dem nettbutikken for å prøve å skape word of mouth. Måtene funket til en viss grad men kunne vært optimalisert bedre. Vi brukte ikke mye tid på å dele nettbutikken på plattformer for å bygge epostlister og vi snakket heller ikke med mange nok i nettverket for å skape WOM effekten. 

Hva funket og ikke 

Funksjoner jeg er fornøyd med ved nettbutikken er hvor oversiktlig den er og hvor enkelt det er å manøvrer seg rundt. Funksjoner jeg er fornøyd med er at vi klarte å implementere en Chat-bot som kan svare på spørsmål og eventuelt sende vedkommende til sider som kan hjelpe den. Vi klarte også å sette opp epostmarkedsføring hvor det vil komme en mail når en melder seg på, det vil komme påminnelse når det er varer i handlekurven opp til 3 ganger over 48 timer, vi kan også sende ut ukes tilbud eller sende mail på nylanseringer. 

Det jeg er misfornøyd med er ulike aspekter i designet, dette er vanskelig å få endret på ved at Shopfiy har begrensete muligheter. Jeg ville også ha inn en funksjon hvor kunden kunne gi butikken en tilbakemelding på sin opplevelse hvor dette eller ikke lot seg gjøre. Det nærmeste er via Google tilbakemelding men nettbutikken gjør det dårlig på SEO hvor mye av grunnen er navnet. 

Hva ville jeg gjort om jeg kunne starte på nytt 

Dersom jeg hadde fått eksamen på nytt i dag ville jeg sett om jeg kjente noen som kunne programmering, lært meg selv eller utkontraktert oppsette av nettbutikken slik at nettsiden ble 100% slik jeg ønsket med alle funksjoner. Jeg ville også endret å selge produkter til å være en plattform hvor forbrukere kan handle mellom seg og hvor plattformen tar en avgift ved at noen handler. Det finnes noe lignede som ved Facebook marked, finn bruktmarked og lignende men jeg føler ingen av disse har slått virkelig an. Målgruppen ville vært studenter og generasjon Z hvor kanskje ikke alle har like mye penger og kunne selge noen av tingene sine enkelt og effektivt. 

Dersom du ønsker å opprette en nettbutikk kan du lese dette innlegget fra min medstudent Karoline Thon.