ingridaasm January 18, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Crowdsourced Transportation Services

I 2014 ble transporttjenesten Uber sin app tilgjengelig for brukere i Norge. Siden den gang har det vært mye bråk i media, med særlig vekt fra den tradisjonelle drosjenæringen. Nå, fire år senere, er den mest populære tjenesten “Uber Pop” tatt ut av Norge på bakgrunn av norske reguleringer. Taxinæringen gjorde opprør, og enn så lenge vant de kampen. De litt dyrere tjenestene Uber Black og Uber XXL opererer fortsatt i norske markeder fordi de har gyldige løyver.

Uber har for mange blitt et symbol på det vi kaller delingsøkonomien sammen med selskaper som AirBnB. Teknologien har åpnet opp for revolusjonerende tjenester som disse, og forbrukerne elsker å bruke de. Tradisjonelle varianter av disse produktene som den nevnte drosjenæringen og hotellbransjen er ikke like happy. I dette blogginnlegget tenkte jeg derfor å forsøke å se saken fra begge sider med fokus på Uber.

En klar fordel for oss privatpersoner er forbrukermakten vi får av tjenester som Uber. I appen har er det ratingsystemer som gjør at både sjåfør og passasjer kan omtale hverandre og gi én til fem stjerner, avhengig av hvordan turen opplevdes for begge parter. Får en sjåfør et dårlig gjennomsnitt på denne rangeringen, vil han miste retten til å kjøre på oppdrag for Uber. På samme måte vil en passasjer med dårlig gjennomsnittsrangering ikke lenger kunne bruke tjenesten.

Uber Pop skal som hovedregel være billigere enn taxi. Dette høres ut som en god deal for oss som skal sitte på, men det bidrar også til lavere inntekt for han som sitter i førersetet. En viss andel av beløpet kunden betaler går også rett til selskapet. Kostnader tilknyttet avgifter, service, drivstoff og annet som følger med det å eie en bil påfølger også. Selv om hovedregelen er at det skal være billigere med Uber Pop enn drosje, kan turen faktisk ende med å bli flere ganger dyrere. Dette er fordi selskapet opererer med det vi kaller “surge pricing” som innebærer at hvis tilbudet ikke kan møte etterspørselen i gitt område, vil prisen dobles, firedobles osv – alt ettersom hvor langt unna bilen er og hvor mange som ønsker bil i området.

Det er nok i hovedsak de praktiske aspektene ved Uber som begeistrer forbrukere verden over. Trenger du en bil om fem minutter? Det er bare et tastetrykk unna på smarttelefonen din! I appen legger man inn hvor man er og hvor man skal – fra A til B, kredittkortet er lagt inn på forhånd og du kan velge sjåfør utifra rangering (og bil om det skulle være av interesse). Betalingsløsningen er gunstig for sjåføren da vedkommende slipper å bekymre seg for at passasjerer “stikker fra regningen”. Alt skjer automatisk via appen. Tjenesten åpner også opp for fleksible arbeidstider da de når som helst kan logge inn og ut av appen. I England har Uber nylig satt grenser for arbeidstider – sjåførene er pålagt etter ti timers arbeidsdager en pause på minimum seks timer, ifølge Quartz. Dette innførte de for å unngå trøtte sjåfører på veiene.

 

Mange av oss ønsker Uber Pop tilbake på det norske markedet, men i mellomtiden får vi heller ta i bruk Uber i utlandet (til og med hos Søta Bror!)

 

Kilder

https://www.uber.com/info/uber-norge/

Uber is making its UK drivers work slightly less insane hours