Aleksander januar 18, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hva er KIF?

Fremtidens innovatører og gründere.

Min bachelorgrad heter kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling (KIF). Nesten hver gang jeg forteller en ny person hele regla får jeg som svar: «Åja, så du tegner du altså?». Nei, jeg gjør jo ikke det. I dette innlegget tenkte jeg derfor å forklare litt hva denne bachelorgraden går ut på. Under er et utdrag fra Høyskolen Kristiania (HK) som forteller litt om tanken bak KIF:

Innovasjon og entreprenørskap er nødvendig i dagens samfunn. Vi behøver unge mennesker som kan utfordre det eksisterende og finne nye muligheter og løsninger på forretningsmessige og samfunnsmessige problemer. Vi trenger mennesker som ikke bare drømmer, men som handler.

Denne bachelorgraden er relativt ukjent i forhold til de typiske HR og personalledelse og markedsføring og salgsledelse. Det som skiller min grad fra de andre er enkeltfagene vi har, som kun er for KIF. Ved siden av fellesfag som bedriftsøkonomi, markedsføring og forbrukeratferd har vi andre fag som er knyttet opp mot det å starte for seg selv. Jeg vil skrive om de 3 fagene jeg som KIF-student er veldig glad for å ha hatt. I hvert fag vil jeg også skrive 3 punkter jeg føler jeg har lært av de forskjellige.

Undervisningsmodell for KIF – Høyskolen Kristiania

Å skape en ny virksomhet (1. semester)

Det aller første faget vi blir introdusert for kaster oss ut i gründer- og studentbedriftverden. I dette faget må vi sammen med to klassekamerater finne et problem vi ønsker å løse, komme med forretningsplan og lage en pitch. Læringskurven var ufattelig bratt og det krevde mye selvstendig arbeid.

Ting jeg har lært i dette faget:

  • Hvordan skrive en god forretningsplan
  • Hvordan starte en egen bedrift
  • Hvordan Osterwalders Business Model Canvas fungerer

Forretningsmodeller og entreprenøriell strategi (2. semester)

I dette faget lærte vi om ulike verdikonfigurasjoner og strategier som bedrifter må velge. Vi lærte om verdiverksted, verdikjede og verdinettverk og hvilke type bedrifter som bør bruke de forskjellige. En av de største temaene vi hadde var disruptiv innovasjon og vi fikk en stor oppgave der vi skulle drøfte om Cutters er potensielt disruptive i forhold til frisørbransjen. Vi fikk besøk av gründerne bak Cutters som fortalte oss om historien bak bedriften.

Ting jeg har lært i dette faget:

Vekststrategi (3. semester)

Dette er det tredje og siste faget jeg ønsker å trekke frem. Vekststrategi var et nyttig fag der vi lærte metoder for å kunne analysere en bedrift og markedet rundt. Vi lærte også hvordan vi skulle evaluere og drøfte ulike ekspansjonsstrategier med fordeler og ulemper. Hovedoppgaven i faget var en oppgave om en selvvalgt bedrift som vi skulle analysere og gi råd til. Omfanget av oppgaven var større en noe annet jeg har gjort tidligere og foreleseren vår kalte den for en mini-bacheloroppgave. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med dette faget og jeg vet det kommer til å bli nyttig.

Ting jeg har lært i dette faget:

  • Strategiske analyser av bedrift og marked
  • Ekspansjonsbeslutninger herunder oppkjøp, allianser og egenetablering
  • Internasjonalisering av bedrift

Hva kan jeg bli?

Jeg liker å tenke på bachelorgraden min som en slags potet. Jeg lærer mye forskjellig og kan brukes på mange måter. Jeg har de typiske ledelse- og bedriftsfagene, men samtidig får jeg en uvurdelig kompetanse fra de andre fagene som jeg tror og håper vil skille meg ut. Sammen med min nå pågående spesialisering i digital markedsføring gleder jeg meg til å se hvor jeg har havnet om noen år.

 

/Aleksander

 

The post Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling  appeared first on Aleksander Ueland.