veggis86 January 15, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

AI altså kunstig intelligens, kan defineres som en maskin som kan tenke som ett menneske. Maskinen har fått programmert ett sett med ferdigheter og programvare, men klarer også å lære gjennom å løse komplekse oppgaver å tilegne seg læring og utvikle seg til å bli smartere. Altså det å tenke og lære som ett menneske men med mer presise løsninger og svar.

Som oss mennesker så klarer vi å ta viktige avgjørelser eller beslutninger basert på det vi skal løse av problemer eller utfordringer. Dessverre så er det slik at vi mennesker til tider kan være emosjonelt påvirket når vi tar disse beslutningene. Med kunstig intelligens i en maskinvare eller robot så vil ikke disse menneskelige forstyrrelsene komme i veien. AI kan brukes på flere områder som blant annet til å løse problemer som normalt trenger menneskelig ekspertise. Det snakkes i dag mye om kunstig intelligens og maskinlæring hvor effektive disse er til å finne mønstre i observasjoner til å løse komplekse oppgaver, men selv mener eksperter at det fortsatt er rom for feilmargin og at det derfor også viktig med menneskelig etterkontroll som for eksempel å kontrollere at oppgaven eller jobben er gjort riktig.

hentet fra pexels.com (15.01.2020)
Bilde hentet fra pexel.com (15.01.2020)

Den teknologiske utviklingen som har skjedd over tid siden
konseptet AI ble forsket på i 1955 med en studie i Dartmount har utviklet seg
drastisk. Vi har i dag mye kraftigere datamaskiner og kan bearbeide større
mengder med data som gjør at datamaskiner og roboter som ett eksempel kan
utvikle seg selv enda bedre.   

Hvordan kommer kunstig
intelligens til å endre måten vi handler på i fremtiden?

Nå blir det jo bare spekulasjoner fra min side ettersom det
er vanskelig å spå fremtiden men jeg vil tenke meg at det kommer til å
forsvinne en del arbeidsplasser fordi AI kan erstatte arbeidsoppgaver som frem
til nå har måtte vært utført av mennesker. Det sies stadig at de jobbene som
finnes i dag mest trolig ikke kommer til å eksistere i fremtiden. Det finnes jo
allerede konsept butikker hvor man ikke har ansatte bak kassene der kunden selv
kan gå inn i butikken og betale for varene sine gjennom fjesgjenkjenning for å
nevne ett eksempel.

Mange arbeidsoppgaver som fakturering, innbetaling og
registrering av utgifter kan i dag gjøres digitalt. Tilgjengeligheten av data
er lettere enn noen gang tidligere og dette vil medføre til at kunden også er
kommet lengere i kjøpsprosessen og sitter mer med makten enn tidligere der
selgere var «ekspertene» som satt på all info rundt sine produkter. Selskaper
som Google, Facebook, Amazon, Apple for å nevne noen er selskaper som benytter
seg av kunstig intelligens. Disse selskapene velger å satse på denne
utviklingen for å kunne forstå hva kundene deres tenker og trenger. Jeg tenker
også at dette kan være en positiv utvikling men samtidig så tenker jeg også at menneskers
emosjonelle følelser og selvfølelse kan bli noe redusert da en maskin tar over
jobben din eller løser en oppgave raskere og enklere enn det vi selv klarer.
Kommer vi til å bli «sofagriser» i fremtiden hvor vi ved bare noen tastetrykk
kan bestille alt hjemmefra, slippe å lage middag eller lufte hunden? Vi får
vente å se hva fremtiden bringer, men en ting er sikkert. Den kommer ikke til å
forbli slik den er i dag.