Dennis Rokeness January 14, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Kunstig intelligens er et tema det prates mye om, og et felt som er i stor utvikling. Men hva er egentlig kunstig intelligens? Og hvordan vil det for eksempel prege fremtidens varehandel?

Kunstig intelligens, eller artificial intelligence (AI) som det heter på engelsk, er en gruppering av teknologier som gjør det mulig for smarte maskiner å utvide menneskelige evner ved å sanse, forstå, handle og lære- slik at mennesker kan oppnå mer. For eksempel kan «intelligente» søkemotorer foreslå treff på bakgrunn av data du tidligere har gjort søk på og annen brukeratferd.  Det er det man kaller maskinlæring. Dette er en spesialisering hvor man benytter statistiske metoder for å la datamaskinene finne mønstre i store datamengder. Slik «lærer» maskinen i stedet for å bli programmert. Dette er en form som blir brukt i dag for å kunne benytte seg av selvdrevne biler, filtrering av e-poster, bilde og språkgjennkjenning og forbedret web søk for å nevne noe. Regelbaserte systemer er en annen form for kunstig intelligens, men som ikke lærer. Her er det komplekse regler  «intelligent atferd» som er spesifisert av mennesker på forhånd. Forskjellen på disse to kan danne et bilde av et grovt skille mellom de ulike typene kunstig intelligens.

«Kunstig intelligens kan være en reell fare i fremtiden. Kunstig intelligens kan forbedre seg selv og vise seg å være smartere enn oss mennesker.» – Stephen Hawkings, 2014

Hvordan vil man handle i fremtiden?

Utviklingen innenfor kunstig intelligens skyter fart. Et av selskapene som satser stort innenfor dette feltet er Amazon. De har utviklet konseptet Amazon Go, som bygger på bruken av kunstig intelligens. Det fungerer slik at man laster ned en app, registrerer seg som bruker og legger inn kortet man ønsker skal belastes ved kjøp. Alle får en QR-kode som man skanner ved inngangen, deretter er det bare å gå inn i butikken, plukke med seg de varene man ønsker, for så å gå ut igjen. Hele operasjonen kan være gjort på sekunder!

Men hvordan er det egentlig dette fungerer i praksis? Måten Amazon har løst dette på er å utstyre butikkene med sensorer og høyteknologiske kameraløsninger som er plassert rundt om i hele lokalet. Disse fanger opp den eller de varene du tar med deg, og etter at du har gått ut, trekkes pengene fra kortet ditt. Selve nøkkelen for dette systemet er kunstig intelligens bestående av dype læringsalgoritmer, datasyn og den gode sensorfunksjonen.

Vil Amazon Go være en «game changer»?

Med tanke på den fysiske opplevelsen av varehandel vil Amazon Go være en «game changer». Amazon har selv uttalt at de vil åpne rundt 3000 butikker, og i følge analytiker Mark Mahaney i RBC, kan Amazon oppnå et salg på rundt 4,5 milliarder dollar om de åpner disse butikkene. Men som med alt annet, finnes det visse forbehold. Mahaney mener at det vil ta rundt to år for Amazon å gå i null på én butikk. Dette fordi kostnadene på kamerateknologien, sensorene og hardware vil være høye før lansering av hver butikk. En annen faktor som kan gjøre det vanskeligere, er å finne de rette lokasjonene og lokalene til driften av en slik butikk. Siden det må et enormt kameranettverk og sensornettverk inne i butikkene, vil det kreve at det er unormalt god takhøyde i lokalene. Butikkene må i tillegg ligge i nærheten av kjedens egne matdepoer. Dette kan være faktorer som gjør det vanskeligere enn ønsket for Amazon.

Sett bort ifra disse utfordringene, er det ikke tvil om at denne måten å kunne handle på vil bli tatt godt i mot hos mange forbrukere.  Denne formen for butikkopplevelse vil være med på å gjøre forbrukernes hverdag enklere, og for mange har dette stor verdi. Men om de vil snu opp ned på dagligvarehandelen, stiller jeg spørsmålstegn ved. Butikkene som så langt har blitt lansert, er mye mindre og har et dårligere utvalg enn de ordinære butikkene som forbrukerne vanligvis bruker. Det er snakk om at Amazon´s butikker ikke er egnet for grønnsakshandling, noe som igjen fører til at man må innom andre butikker for å få tilgang på dette. Det kan være faktorer som gjør at man velger å ikke handle i slike butikker. Men for forbrukere med dårlig tid, eller som er på farten, vil dette endre mye i bransjen. Her har kjeder som 7-eleven, Narvesen etc. En reel utfordrer.

Det er ikke til å stikke under en stol at slike måter å kunne handle på i fremtiden, vil prege menneskeligheten som stadig øker graden av digitalisering i henhold til hvordan man lever. Enkle, kjappe og presise løsninger som Amazon Go vil kanskje kunne bli fremtiden, og klarer de fjerne svakhetene sine, så vil dette være en revolusjonerende måte å drive butikk på.  

Fotokilde: https://pixabay.com/no/illustrations/kunstig-intelligens-ai-robot-2228610/

Kilder:

https://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=16008589011

https://www.pwc.no/no/teknologi-omstilling/digitalisering-pa-1-2-3/kunstig-intelligens.html

https://www.nettavisen.no/okonomi/amazon-go-denne-butikken–ser-hva-du-gjor-og-trekker-pengene-rett-fra-kortet-ditt/3423848523.html