Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hvor blir de kvinnelige investorene av? Det er på tide at kvinnene kommer seg på banen og tar kontroll over den overlegene andelen av menn i investorrollen. I dag er prosentandelen av kvinnelige investorer så lav som 1%. En så lav prosent at en, som kvinnelig investor, nesten blir usynlig. Vi må sette ned foten, sette i gang og slutte å akseptere at prosentandelen av kvinnelige investorer er lav av tradisjonelle og logiske grunner. 

I sammenheng med kvinnedagen 8.mars arrangerte nettbutikken VILLOID.no frokostmøte på MESH for å snakke om nettopp dette. Hva kan vi gjør for å få flere kvinner til å investere i start ups? I et debattpanel satt Anita Krohn Traaseth, Christian Ringnes, Rolf Assev og Villoids egen gründer Jeanette Dyhre Kvisvik. Debatten var, for meg, såpass spennende at jeg ikke kan unngå å skrive noe om det. Tematikken rundt hvordan kvinner ofte blir ansett som underlegne i arbeid og i sammenheng med økonomi er viktigere å få på dagsorden en noen gang. Jeg ønsker å kommentere mine tanker rundt noen av poengene som ble debattert.

 

Skal vi akseptere at det ikke er noen kvinnelige investorer? 

Det å investere i en start up innebærer stor fallhøyde. Risikoen for at det ender som et taps-prosjekt er høy og skremmende for mange. Som gründer er man avhengig av investorer som har tro på at det du driver med vil lykkes, man trenger noen støttehjul. Problemet er bare at vi lenge har akseptert at støttehjulenes rolle fylles best ut av menn – men en mannlig investor vil kanskje ikke ha like stor tro på en motebutikk for jenter som en kvinnelig investor? Vi burde ikke ha behov for å bruke menn som støttehjul! Kvinnene må på banen som investorer som kan støtte, stå som ambassadører og kjøre på – vi trenger litt GIRL POWER her.

 

Hvorfor er det ikke flere kvinner som investerer? 

Man kan jo lure på om det faktisk finnes rasjonelle grunner til at ikke flere kvinner investerer. Jeg tror neppe det finnes en eneste. Vi kan likevel snakke om grunner til at har blitt som det har blitt.

Kvinner liker ikke risiko og tørr ikke å satse. Denne uttalelsen er i mine øyne synonym med pyse. At kvinner er pyser som ikke tør å ta sjanser er en objektiv sannhet som er skapt ut i fra stereotypier og er ikke grunn i seg selv. Det kommer fra at forretningsmann er av kjønnet karakter. Mann og økonomi går hånd i hånd. Likeså som mann og teknologi, matematikk og forretningsutvikling. Det virker som det liksom passer seg litt dårlig at kvinnen tar en sjans og utsetter seg for risiko.

Nei, det er ingen som står på dør og forteller deg at du som kvinne ikke kan investere. Saken er kanskje bare den at man tråkker noe forsiktig, fordi det i baktankene ligger ideer og forestillinger om at kvinner ikke har samme kompetanse og guts til å satse. Dette er vrangforestillinger vi må legge bak oss. Vi må rette fokus mot å motivere kvinner (og menn) til å investere!

Historie og tradisjon har bestemt at “sånn skal det være”. På mange måter er kanskje det også grunnen til at så få kvinner investerer. Blant annet har det over flere århundre vært lettere for menn å oppnå karriere enn oss kvinner. Arbeid og fremgang har hørt litt mannen til. Likestilling innebærer en lang historie med kulturelle forskjeller som tar tid å endre. Når vi ser på likestillingen er det mye som har skjedd bare de siste årene, og jeg vil nok tørre å påstå at forskjellene mellom kjønnene per 2019 er ganske marginale, men likestillingen er fortsatt ganske skjør, og til tider noe sår.

Kvinner befinner seg i en ond sirkel. I artikkelen “Bullshit at jenter ikke er interessert i økonomi” i DN.no skriv Jeanette Dyhre Kvisviker at mangel på kvinner i styre- og lederstillinger kommer av at vi ikke er eiere, samtidig som vi ikke blir en del av verdiskapning og dermed heller ikke er gitt mulighet til å investere. Vi havner altså i en ond sirkel mellom oppfatninger om at vi ikke tørr satse, tradisjon og historie samt fordommer og stereotypier. Vi stoler litt mer på menn enn kvinner, og møter ofte en vegg av fordommer og holdninger.

 

Hvordan få kvinner til å investere mer?

Jeg tror nøkkelen til å få kvinner til å få flere kvinnelige investorer ligger i effekten av å heie på hverandre! Motivere, hjelpe og være raus med hverandre. Det handler rett å slett om å skape et miljø for å investere uten frykt for å mislykkes. Om flere kvinnelige investorer kommer på banen vil vi kanskje åpne dørene for helt nye innovasjoner som ikke har vært på banen enda, innovasjoner som kanskje hører litt kvinnen til. Vi må samle hele samfunnet til en felles hær – legge vekk fordommer, holdninger frykt og erstatte dette med åpenhet og støttespill.

Grunnen til at jeg, som digital markedsføringsstudent, skriver og interesserer meg for nettopp dette temaet er fordi jeg gjerne kunne tenkt meg å starte selv en gang. Jeg, som mange av mine medstudenter, vil også bli gründer, og da vil jeg vite at mulig og marked før nettopp det! Samtidig har foreleser Karl Philip Lund forklart oss viktigheten av digitalisering og hvor effektivt det å drive nettbutikk kan være for salg og utvikling. Digitalisering og automatisering legger til rette for en oppstartsstrøm – og hvem vet, kanskje sitter jeg der som gründer med drømmen om en egen nettbutikk oppfylt om bare et par år.