anetteb June 19, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette semesteret har vært det mest utfordrende og lærerike året på så mange måter. Utfordrende fordi jeg har måttet gå ut av komfortsonen så altfor mange ganger og lærerikt for akkurat samme grunn. Dette semesteret har lært meg viktigheten av å tørre å gjøre noe. Og se hvordan det gikk! Plutselig er jeg medeier og grunnlegger av egen nettbutikk. 

Da vi fikk denne oppgaven var det ingen tvil om at det var klær nettbutikken vår skulle bestå av. Vi er begge to, Linn og jeg, veldig interessert i klær og motebransjen. Så dette var en gylden mulighet for oss å få et innblikk i hva som foregikk der. Vi studerer begge to Innkjøpsledelse. Dette semesteret tok vi valgfaget varehandel- bærekraftig og digital. Derfor var det ekstra gøy når vi skulle stå for eget innkjøp til nettbutikken og håndtere logistikk. 

Jeg vil fortelle dere om prosessen fra vi lagde logoen til vi lanserte nettbutikken. Det har nemlig vært litt av en reise. 

LOGO

Til å begynne med testet jeg bare ut forskjellige skrifttyper på Word for å få en ide av hvordan logoen skulle se ut. Etter å ha testet litt endte den opp med å bli ganske kul, samtidig som den var stilren. Vi ville ha en logo som så bra ut på basisplagg og som kunne bli en internasjonal trend og merkevare. 

Etter å ha lagd den i Word tok jeg bare skjermbilde og så sendte jeg den til en venninne som fjernet den hvite bakgrunnen slik at vi ikke fikk en hvit bakgrunn rundt logoen på produktene våre.

SHOPIFY

Etter å ha laget logo, logget jeg inn på Shopify kontoen som vår foreleser hadde opprettet for oss. Dette var utrolig spennende. Her mikset og trikset jeg litt med forskjellig type temaer til hvordan nettsiden vår skulle se ut. Vi endte opp med den som heter minimal. Man kan også kjøpe temaer, men vi fant noen som var gratis og passet bra til vår nettbutikk. Pluss at vi prøvde å gjøre dette så billig som mulig. 

STRIPE

Vi valgte å bruke stripe som vår betalingsleverandør. Det er ganske enkelt å koble opp mot shopify, men en av mine medstudenter har skrevet en guide til hvordan du gjør det. 

Her får man oversikt over salg på nettsiden. Hva som er betalt og hvem som har betalt. Jeg opprettet en egen konto i min egen bank slik at det kommer inn der når noen bestiller noe på nettsiden vår. Alt dette er forklart nøye i guiden over. 

VARENE

Linn bestilte varene fra en nettside som heter https://www.spreadshirt.no. Denne har vi ikke koblet opp mot nettbutikken i det hele tatt, men har stått for eget innkjøp av produktene. Utrolig gøy! Man lærer etterhvert hva som fungerer og hva som ikke fungerer, men man må tørre å feile litt. Det tok noen dager også var varene hos oss, så da var det bare å få de ut på nettsiden. Heldigvis hadde jeg noen søstre og en mann som gledelig ville hjelpe til som modeller. Så da ble det en liten photoshoot! 

LANSERE

Når jeg hadde lagt inn alle produktene med priser og størrelser, kunne vi endelig lansere nettbutikken. Dette var så gøy, og det ble en liste med varer som vi hadde på lager. 

Første bestillingen kom inn bare etter noen få timer. Mye var fra familie, men de er også kunder! 

MARKEDSFØRING

Det har selvfølgelig også vært en utrolig viktig del, å markedsføre oss. Vi har hatt både facebook side og en instagram konto. Vi har ikke brukt noe penger på annonser på facebook, men det kan man gjøre hvis man vil. Det er et utrolig nyttig verktøy å bruke til markedsføring. Isåfall kan dere sjekke ut Facebook Blueprint, der dere får masse nyttig informasjon om facebook og instagram annonser. 

Denne prosessen har vært utfordrende og ny, men det har vært en utrolig god erfaring og jeg har lært så utrolig mye nyttig. Alt fra hvordan man kan lage en logo til hvordan man setter opp en nettbutikk. Vi fikk til og med presset inn litt innkjøp i prosessen. Jeg håper det er mange som vil prøve det ut, for det er ikke så vanskelig.