fredrikknutsen March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Bakgrunn for valgfag

Jeg søkte valgfaget Bærekraftig varehandel og Digital markedsføring, med et ønske om at hovedfokuset lå på Bærekraftig varehandel – så feil kan man ta! Etter en måned var vi ferdig med den bolken og ble kastet inn i neste emne, Digital markedsføring.

Vi var en klasse fra Varehandel som ble slått sammen med de som studerer digital markedsføring og følte umiddelbart at vi ikke hang helt med. De første ukene gikk veldig fort og vi merket at vi kom på etterskudd med tanke på oppgaven.

Med bakgrunn fra bachelorstudiet jeg har valgt – Kreativitet, Innovasjon og Forretningsutvikling, ble denne prosessen med å opprette nettbutikk og selge produkter helt motstridende med det vi har lært tidligere i studiet. Forretningsidé, valg av forretningsmodell, Osterwalders business model canvas, organisasjonsstruktur, alt dette skulle vi se bortfra, som jo er en prosess i seg selv. Etter å ha fått dette banket inn i hjernebarken ble det vanskelig å stikke en finger i været, si Eureka, og kjøre på med salg av produkter vi ikke hadde troen på.

Prosess

Domene

Vi valgte å ikke kjøpe et domene og gjøre butikken tilgjengelig for alle, men dersom man skulle ønske å gjøre det, er prosessen forholdsvis enkel. Måten du kjøper et domene på er enkel, et kjapt googlesøk, proisp, webhuset, osv. Det er mange der ute som tilbyr kjøp av domene, og det koster ikke all verden. Alt fra 7 kr og oppover, lengden og antall ord vil gjøre at prisen varierer. Shopify gir deg muligheten til å koble kontoen din opp mot et domene for å få et bedre uttrykk utad.

Analyse

Etter hvert som navn på siden og «domene» var i boks, satt vi i gang med brainstorming angående hvilke funksjoner en nettside burde inneholde og hvilke funksjoner som ble overflødige. Måten vi gjorde dette på var ved å velge ut 5 nettbutikker vi selv har brukt opptil flere ganger. Vi valgte nettbutikker vi selv hadde brukt fordi vi ønsket å finne ut hvorfor vi fortsatte å bruke deres butikk, fremfor noen andre. Som man vet så er det kostbart å skaffe seg nye kunder, og mer lønnsomt å beholde eksisterende kunder. Hva gjorde disse nettbutikkene mer attraktive å bruke enn deres konkurrenter med tilsvarende produkter?

OKR

Objective: Lansere en velfungerende og visuelt attraktiv nettbutikk

KR1: Sette opp en funksjonell nettbutikk innen 28.mars
KR2: Oppnå 400 besøk innen 28.april
KR3: Gjennomføre et salg innen 6.april

Ja, etter å skjønt hva som er mulig, var tiden inne for å utforme OKR for vårt prosjekt. Objective vårt er å lansere en velfungerende og visuelt attraktiv nettbutikk. Her føler vi at vi fortsatt har en jobb å gjøre, men er på god vei!
KR1 har vi kommet i mål med, ja, det er alltid rom for forbedring, men nettbutikken fungerer og kan generere salg dersom det blir aktuelt.
KR2, her var vi optimistiske, men det er jo også litt av hensikten med å bruke OKR. Vi fant fort ut at det å nå 400 besøk kunne bli vanskelig å oppnå uten noen form for markedsføring. Dette tror vi er mulig dersom vi tar kurs i Facebook blueprint og annonserer for nettbutikken vår.
KR3 har fått et lite tilbakefall ettersom vi valgte å ikke gjøre siden kommersiell. Alt ligger til rette for å gjennomføre et salg.

Dersom du skulle ønske å lese mer om OKR:
https://www.fredrikknutsen.no/2019/03/04/okr-en-gjennomforingsplan-satt-i-system/

utforming

Å sette opp en Shopify-bruker og nettsted er fryktelig fort gjort og veldig enkelt. Jeg tør å påstå at det faktisk er enklere enn piczo.com (opphaveren til blogg?!) man brukte i yngre dager.

En positiv ting med Shopify er at den automatisk lager en responsiv hjemmeside, altså en hjemmeside designet på datamaskin som også er tilpasset bruk på mobil. Det viktigste med vår hjemmeside var at den skulle fungere akkurat like bra på mobil som på datamaskin, ettersom flere og flere bruker mobilen til netthandel. Det var også viktig at nettbutikken gikk fort å laste inn, ettersom vi mennesker stadig er mer på farten og rett og slett ikke gidder å bruke tiden vår på ting som ikke fungerer slik som vi forventer.

Plug-ins

Vi har integrert nødvendige plug-ins for å kunne tracke hvor mye trafikk vi får og hvordan vi får det, via e-post, google, lenke, eller hva det enn måtte være.
I tillegg har vi integrert betalingsfunksjon via Stripe som gjør det mulig å gjennomføre transaksjoner dersom vi skulle ønske å gjennomføre et salg.
MailChimp for å sette opp nyhetsbrev som kunden kan melde seg på med, og som gjør det mulig for oss å skreddersy «personlige» emails.
Produktene vi potensielt vil selge finner vi via Oberlo, der vi kan tilknytte vår nettside andres produkter, dropshipping.

Og til slutt..

Denne oppgaven med å sette opp sin egen nettbutikk og OKR har vært veldig lærerik. Vi ser at flere bedrifter bruker flere titalls tusen kroner på å sette opp en funksjonell nettbutikk, hvorfor det? Det er fryktelig enkelt, og gidder man å bruke litt tid på det kan resultatet bli utrolig bra. Vår nettbutikk er det lagt ned noen få timer i og den fungerer. Vi kan markedsføre og treffe akkurat de segmentene vi ønsker, vi kan gjennomføre salg og tilegne nettbutikken vår nye produkter ved å bruke dropshipping kun med noen få tastetrykk.
Dersom du skal opprette en Shopifykonto og utforme din egen hjemmeside koster dette deg ingenting de første 14 dagene, utover dette koster det penger, men vil ikke ruinere deg.

Denne oppgaven har vært utrolig spennende å få jobbe med. Med en innstilling som: «dette blir vanskelig», så var det utrolig deilig å finne ut at dette var jo faktisk ikke så vanskelig. Vi følte at så fort vi hadde brukeren og Shopify-domene på plass, at det å utforme et tema, valg av farger, menyer, implementere plug-ins og ferdigstille et resultat at dette er noe vi virkelig kan få til. Vi føler vi har fått til det som er forventet av oss, vel vitende om at vi uten store problemer kan få til utrolig mye mer.

Når
man ser tilbake til starten av emne så angrer vi litt på at vi ikke gjorde en
større innsats for å faktisk lage en reel nettbutikk med gode produkter og fikk
gjennomført salg. Nettsiden er der fremdeles og klar for det som måtte komme,
så vi får se hva fremtiden bringer.