Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I forbindelse med vår siste eksamen i valgfaget Digital markedsføring har jeg og min medstudent Iris Eide opprettet en nettbutikk. Dette innlegget er dedikert til loggføringen av hvordan denne prosessen har vært med å starte og drifte en nettbutikk. Vi er utrolig stolte av vårt konsept Print Planner og det har gått bedre enn forventet. Kort fortalt er Print Planner ulike maler du kan laste ned fra vår nettside, som kan brukes som et verktøy for å organisere og strukturere din hverdag, uke eller måned.
I dette innlegget skal vi gå igjennom de ulike fasene vi har gått igjennom med vår nettbutikk:
- Planlegging
- Gjennomføring
- Markedsføring: Sosiale medier, E-postmarkedsføring, samarbeid, konkurranse, kundeservice og Facebook ads
Fase 1: Planlegging
Dagen vi fikk eksamen var det idémyldring av konsept. For oss var det viktig å velge et konsept/produkt vi hadde troen på, og noe som ikke hadde stor plass i det norske markedet. Vi var for det meste innom ideer som gjorde at vi måtte kontakte leverandør. Vi ville unngå å det å være avhengig av andre med tanke på at vi ikke har så mye tid på oss i tillegg til omstendighetene med Covid-19. Vi måtte også ta hensyn til om vi skulle ha et fysisk produkt eller noe digitalt. Med Print Planner måtte vi naturligvis velge å selge nedlastbare planleggere og kalendere.
Både Iris og jeg tenkte dermed å slå sammen to ting som vi er veldig glad i, interiør og planlegging. Vi vil alle ha et organisert liv men det er ikke alltid lett. Derfor kom vi opp med konseptet Print Planner som er beskrivelsen av hva vi kan tilby kunden, altså en kalender/planlegger som man kan printe ut. Den første uken baserte seg mest på å bygge et på konseptet vårt og bli kjent med våre konkurrenter, ettersom det er mange applikasjoner og fysiske kalendere som er ute på markedet ville vi finne vårt konkurransefortrinn. Her var det også fokus på designet til kalenderne og logoen vår. Vi var opptatt av at begge skulle være så minimalistiske så mulig.
Etter å ha laget logo og konseptet var klart lagde vi ganske raskt en Instagram-konto og Facebookside fordi vi ville at de besøkene eller våre potensielle kunder skulle være med i prosessen. Vi brukte disse plattformene til å vise behind the scene slik at vi kanskje kunne bygge et forhold til våre følgere.
Da konseptet Print Planner var i boks begynte planleggingen.Ettersom både jeg og Iris var aldri hadde laget en nettbutikk før, var i klar over en ting og det var at det å drifte en nettbutikk i tillegg til sosiale medier og e-post kunne dette bli et kaos. Det første vi gjorde var å opprette en Google Docs med all informasjon om de ulike kontoene slikt at begge hadde tilgang og kunne holde seg oppdatert. For å strukturere de ulike gjøremålene vi hadde lagde vi et felles Excel ark der vi vi la inn oversikten over hva vi skulle gjøre de ulike ukene, hvem som skulle gjøre det og om vi hadde gjennomført oppgaven. Ved å gjøre dette slapp vi dobbeltarbeid men også mindre kaos.
Print Planner sine OKR
SMARTe målsetninger er spesifikke, målbare, attraktive, Vrealtisitiske og tidsbestemte mål satte vi sammen med våre OKR (Objective Key Results, mer om det her). Det er mange store bedrifter som for eksempel Google som tar i bruk denne metoden for å sette seg mål og gjennomføre disse. Når en bedrift setter OKRs er det viktig at man setter seg høye mål, men ikke så høye at det blir usannsynlig. Disse skal motivere bedriften til å bli bedre. Print Planner sine OKRs er:
Printplanners OKR i sitt første stadium som en voksende bedrift er:
Objective: Opprette en velfungerende nettbutikk i toppsjiktet med god brukervennlighet som lykkes med kjøp, salg og markedsføring.
- KR1: få 300 likes/followers på tvers av SoMe kanalene innen endt eksamensperiode
- KR2: Oppnå 15 påmeldte på nyhetsbrevet
- KR3: Oppnå 10 salg i webshoppen innen endt eksamensperiode.
- KR4: Kjøre 2 annonsekampanjer på FB ads
Disse vil endres underveis om vi har gjennomført målene.
Fase 2: Gjennomføring
Plattform og domene
Vi valgte å bruke Shopify som vår plattform til vår nettbutikk noe som vi er veldig glad for, fordi Shopify tilbyr mange ulike applikasjoner som for eksempel Chatbot, enkelt oppsett og redigering av design og ulike widgeter man kan ha på nettsiden som gjør det enklere og personalisere nettsiden vår. Endret også vår domene via Webhuset slik at vi fikk: Printplanner.no
Produktutvikling
Som nevnt innledningsvis valgte vi å selge nedlastbare planleggere og kalendere ettersom dette er mer effektivt for oss og kunden. Da kunden kan laste ned produktet med engang vil de slippe fraktkostnader og siden produktet vårt i hovedsak er papir vil vi prøve å være mer miljøbevisste på andre måter. For oss i Print Planner slipper vi å forholde oss til leverandører og vi har mer kontroll over våre produkter i tilegg til at vi får være med kunden gjennom hele kjøpsprosessen.
For å få dette til bruker vi en applikasjon via Shopify som heter Digital Downloads. Denne applikasjonen gjør at våre kunder kan laste ned våre produkter dirkete fra nettsiden og via e-post. Her kan du justere alt fra hvor mange ganger de kan laste filen ned og redigere nedlastnings eposten osv! Du kan bruke denne applikasjonen om du selger guider, podkaster og videoer rett og slett alt av digitale produkter.
Design: Våre kalendere og planleggere
Alle kalenderne og planleggerne er laget av oss. Vi har latt oss inspirere av ulike planleggere og kalendre på nett og satt sammen disse til en unik kombinasjon av alt du trenger for å planlegge din hverdag. Vi har også lansert kolleksjoner dedikert til ulike tema:
Norge rundt grunnet omstendighetene av Covid 19, har vi dedikert en hel kolleksjon med verktøy som kan gjøre din Norgesferie morsommere å planlegge og minnerikt.
Me-time kolleksjonen da psykisk helse alltid er relevant. Denne kolleksjonen inneholder ulike planleggere som vil hjelpe deg med å holde styr på dine vaner, hva du er takknemlig for og diverse.
Personaliserte kalendere er for siste kolleksjon der vi har fokus på våre kunder og deres ønsker. Alle har ulike livsstiler og dermed vil vi tilpasse planleggere og kalendere til deres liv. Vi gir kunden mulighet til å komme med ønsker slik at vi kan hjelpe dem med å realisere de!
Fase 3: Markedsføring
Sosiale medier: Facebook og Instagram
Vår synlighet på sosiale medier skjer via Facebook og Instagram. Vi valgte disse plattformene fordi vår målgruppe er aktive her men også fordi det er enklere for oss å spre budskapet om oss på disse plattformene. Målet vårt med våre sosiale medier er å variere innholdet. Vi poster inspirasjons bilder, produktbilder, videoer, memes og kunngjøringer.
Vi fokuserer også på å publisere ulikt innhold på de ulike plattformene. På Facebook, der vi har flest følgere publiserer vi mest informasjonsinnhold om ulike kolleksjoner, kampanjer osv, mens på Instagram finner du raske og enkle oppdateringer om bedriften ettersom at plattformene gir ulike verktøy. Vi har erfart at Instagram sitt format tar i mot mye tekst i motsetning til Facebook. Og på Facebook kan man bruke direktelinker men det kan man ikke på Instagram. Vi må derfor tilpasse hvert innlegg til hver plattform vi bruker. Vi bruker begge plattformene til å holde kontakt med våre kunder via Facebook chat og Instagram meldinger i tilegg til kommentarfeltene på begge plattformene.
E-postmarkedsføring
Våre kunder får all informasjon på epost. Sneak peaks, annonseringer av nye kolleksjoner osv, skjer på e-post. Dette gjennomføres via Mailchimp. For å tiltrekke våre kunder til å melde seg på våre nyhetsbrev får de en unik rabattkode. Under kan du se de ulike mailene vi har sendt den første uken.
Samarbeid og konkurranse
Vi har samarbeidet med våre venninner som også interesserer seg for organisering og planlegging. Samarbeidet skjer via Instagram der de kan velge ut 2-3 planleggere som de kan få gratis imot at de publiserer et innhold som inkluderer våre produkter.
Vi hadde også en konkurranse pågående i 1,5 uke på våre plattformer der man kunne vinne 2-3 planleggere og kalendere og rammer. Dette skapte mye engasjement rundt vår nettside. Mange delte konkurransen i tillegg til at vi kjørte en Facebook Ad konkurranse. For å finne måtte følgerne våre like oss på Instagram og melde seg på vårt nyhetsbrev. Premien er sendt vi helthjem. Alt i alt syntes vi dette var en veldig morsom opplevelse og se engasjementet rundt konkurransen.
Kundeservice
Vi er opptatt av vi er tilgjengelig for kunden om de har noen ønsker eller noen spørsmål. Derfor har vi en «kontakt oss» side på nettsiden vår, Facebook, Instagram og vår e-post er synlig for alle. I tillegg til dette har vi en Chat-bot på vår nettside.
Dette var del 1 av vår logg om hvordan vi oprettet vår nettbutikk. I neste del skal vi ta for oss vår markedsstrategi , økonomi og betalingsløsning , sluttfasen av eksamensoppgaven og veien videre for Print Planner!
Har du noen spørsmål om vår bedrift er det bare å legge igjen en kommentar!